بازار سهام

روزهای پایانی و سبز بورس

معاملات روز سه‌شنبه در مدار مثبت آغاز به کار کرد و تا پایان داد و ستد‌ها با شتاب بالایی به مسیر صعودی خود ادامه داد تا چهارمین رشد متوالی نماگر بورس در آخرین هفته اسفند ماه به ثبت برسد. روز گذشته فشار فروش تا حد زیادی کاهش یافت و خریداران سهام فعال‌تر شدند. اتفاقی که منجر به رشد دسته‌جمعی اغلب نمادهای بزرگ بازار شد. در همین راستا شاخص کل بورس تهران با رشد ۳۶ هزار واحدی (معادل ۹/ ۲ درصد) همراه شد و روی رقم یک میلیون و ۲۹۰ هزار واحدی ایستاد. سال ۱۳۹۹ با همه فراز و فرودهایی که برای سهامداران در تالار شیشه‌ای داشت، در حال اتمام است. این در حالی است که در هفته جاری شاخص بورس به لطف رشد نمادهای شاخص‌ساز در تلاش است تا پایانی خوشی را برای سهامداران با وجود ضررهای قابل توجه آنها رقم بزند.

 

 

بازار سکه

کانال جدید سکه

در معاملات روز سه‌شنبه بازار طلا هم‌زمان با افزایش قیمت دلار و رشد قیمت اونس، سکه نیز شاهد صعود قدرتمندی بود و توانست به بالای کانال 11 میلیون تومان برود. بر این اساس هر قطعه سکه تمام بهار آزادی 11 میلیون و 10 هزار تومان معامله شد که افزایش 280 هزار تومانی را نشان می‌دهد. برخی معامله‌گران بازار داخلی باور دارند که بهای طلای جهانی در هفته جاری افزایش پیدا خواهد کرد. با تکیه بر همین باور، آنها خریدهای سکه خود را بیشتر کرده‌اند. یکی از عواملی که زمینه‌ساز باز‌پس‌گیری کانال جدید سکه شد، ماندن اونس طلا نزدیک محدوده هزار و ۷۳۰ دلاری و کانال شکنی‌های دلار بود. از طرفی میزان تقاضا در بخش مصنوعات طلا بالا نیست و اکثر مردم به دنبال خرید طلای آب شده و سکه به‌عنوان محلی برای سرمایه‌گذاری هستند.

 

 

بازار طلای جهانی

رشد ملایم طلا

قیمت طلا در معاملات روز سه‌شنبه بازار جهانی در آستانه نشست فدرال رزرو نوسانات ملایمی داشت. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا تا 1742دلار نیز بالا رفت ولی تا ساعت 19و30 دقیقه به وقت تهران به 1729دلار نزول کرده بود. بانک مرکزی آمریکا ممکن است به نگرانی‌ها پیرامون رشد تورم بپردازد و حتی خرید اوراق قرضه را جلو بیندازد تا رشد بازده اوراق قرضه را جبران کند و این امر برای قیمت طلا بسیار مثبت خواهد بود. در مجموع با در نظر گرفتن خوش‌بینی مربوط به عرضه واکسن‌های کووید-۱۹ و تصویب بسته کمک اقتصادی در آمریکا، فضای روانی چندان به نفع طلا نیست. در این بین، صعود بازارهای سهام آسیایی تحت تاثیر خوش‌بینی به احیای اقتصادی سریع‌تر، عاملی است که قیمت طلا را تحت فشار قرار خواهد داد.

 

 

بازار اوراق مسکن

روز‌های نوسانی تسه

در روزهای پایانی سال اوراق تسهیلات مسکن در بازار سهام با نوسانات زیادی همراه شده است. به رغم رشد شاخص فرابورس در روز گذشته اوراق یاد شده کاهش قیمت را تجربه کرد. هر فقره از تسه 9812 در معاملات روز سه‌شنبه در قیمت پایانی 58 هزار و 870 تومان بسته شد که کاهش 2/ 1 درصدی را در مقایسه با قیمت روز گذشته نشان می‌دهد. قیمت خرید این نماد همچنان افت بیشتری نسبت به قیمت پایانی داشت و به کف قیمتی خود رسید. به نظر می‌رسد تقاضای سرمایه‌گذاری نیز در بازار مسکن با افت شدید مواجه شده است. از سوی دیگر سمت عرضه نیز احتمالا با افزایش فایل‌های فروش رو‌به‌رو خواهد شد. انتظار می‌رود افت تقاضا در کنار رشد عرضه به کاهش قیمت در بازار مسکن منجر شود که این موضوع می‌تواند بر روند معاملات و تقاضای اوراق تسهیلات در فرابورس نیز سایه افکند.

 

 

بازار نفت

کاهش بهای نفت

قیمت نفت در معاملات روز گذشته بازار جهانی به دلیل نگرانی از افزایش ذخایر نفت در آمریکا برای سومین روز کاهش پیدا کرد. بهای معاملات وست‌تگزاس اینترمدییت آمریکا که روز دوشنبه با کاهش یک درصدی بسته شده بود روند نزولی را در پیش گرفت و تا روز بعد نیز ادامه یافت و با بیش از یک دلار کاهش، معادل 5/ 1 ‌درصد، به ۶۴ دلار و 30 سنت در هر بشکه رسید. پاندمی ویروس کرونا تقاضا برای نفت را به شدت کاهش داد، اما قیمت‌ها در حال بهبود و بازگشت به سطح پیش از وقوع این بحران سلامت جهانی بوده و اکنون با کندی روند واکسیناسیون در بیشتر کشورها، رشد قیمت‌ها نیز محدود می‌شود. تولیدکنندگان نفت در آمریکا با بهبود قیمت‌ها، به تدریج به شمار دکل‌های حفاری افزوده‌اند، اما احیای ضعیف تقاضا و فشار سرمایه‌گذاران برای کاهش بدهی، مانع از شتاب آنها برای حفاری چاه‌های جدید شده است.