بازار سهام

فتح کانال ۳/ ۱ میلیون واحدی

داد وستد‌ها بورس در آخرین روز معاملاتی سال ۹۹برای پنجمین روز متوالی بر مدار مثبت ادامه یافت و شاخص کل رشد ۱۷ هزار واحد را تجربه کرد و با صعود ۳/ ۱ درصدی روز گذشته به قله ۳/ ۱ میلیون واحدی بازگشت و معاملات بورس در سال جاری روی عدد یک میلیون و ۳۰۷ هزار واحد متوقف شد. هفته گذشته شاخص بورس به لطف رشد سهام شاخص‌ساز پایانی خوشی را برای سهامداران با وجود زیان‌های قابل توجه آنها رقم زد به این ترتیب بازده هفتگی شاخص سهام به ۳/ ۸ درصدرسیدکه این رقم بیشترین رشدهفتگی شاخص از ۲۲ آبان ماه سال جاری تاکنون بوده است.سال ۹۹ با همه فراز و فرودهایی که برای سهامداران در تالار شیشه‌ای داشت،به اتمام رسید و با رشد ۶/ ۵ رشد درصدی در معاملات اسفند ماه، رشد سالانه شاخص به۱۵۵درصد بسنده کرد. در همین راستا شاخص هموزن نیز رشد ۱۴۸ درصدی را در یکسال گذشته به ثبت رساند.

 

 

بازار سکه

سکوی دوم رشد سالانه

سکه در سال99 همزمان با نوسانات اونس طلا در بازار جهانی و همچنین تغییرات دلار در بازار داخلی رفت و برگشت‌های زیادی را متحمل شد، این فلز گرانبها در میانه‌های سال از مرز 16 میلیون تومانی نیز فراتر رفته بود، اما با افت شدید دلار تحت الشعاع اخبار غیر اقتصادی در همان دوره زمانی به محدوده‌های پایین‌تر کشانده شد. سکه در معاملات روز چهارشنبه به روند صعودی روز‌های اخیر خود ادامه داد و توانست کانال جدید خود را حفظ کند. براین اساس هر قطعه سکه روز گذشته11 میلیون و40 هزار تومان فروخته شد که افزایش کمی را در مقایسه با آخرین قیمت نشان می‌دهد، به این ترتیب سکه پس از بورس با بازده 4/ 83 درصد مثبت در جایگاه دوم رشد سالانه قرار گرفت. در صورتی که دلار دچار نوسان موثر نشود و سکه از سمت اونس طلا نیز حمایت شود روند صعودی بهتری خواهد داشت.

 

 

بازار طلای جهانی

احیای نقش طلا

قیمت طلا در معاملات روز چهارشنبه بازار جهانی تحت تاثیر چشم‌انداز تورم بالاتر، به بالاترین حد در بیش از دو هفته گذشته صعود کرد اما در ادامه روز سیر کاهشی گرفت. بهای هر اونس طلا درساعت 19 به وقت تهران به ۱۷30 دلار رسید. شاخص دلار آمریکا برای چهارمین روز متوالی تحت تاثیر بازده بالاتر اوراق خزانه افزایش یافت و روند نزولی طلا را شدت بخشید .به نظر می‌رسد طلا با وجود بالا رفتن بازده اوراق قرضه و دلار آمریکا، حامیان دیگری پیدا کرده و نقش آن به عنوان پناهگاه امن دارایی در برابر تورم دوباره احیا شده و از قیمت‌ها پشتیبانی کرده است. سرمایه‌گذاران طلا را پناهگاهی در برابر تورم می‌دانندکه می‌تواند در نتیجه اقدامات محرک مالی اخیر ایجاد شود اما رشد بازده اوراق قرضه از جذابیت سرمایه‌گذاری در اونس طلا کم می‌کند.

 

 

بازار اوراق مسکن

افت تسه در روز پایانی

اوراق تسهیلات بانک مسکن در آخرین روز معاملاتی هفته و سال 99 بازارسهام، به ریزش روزگذشته خود ادامه داد.  تسه9812 در 10 فروردین سال جاری با قیمت 53 هزار و 100 تومان  معاملات خود آغاز کرد و در یکسال گذشته نوسانات زیادی را شاهد بود و تا نزدیکی 100 هزار تومان نیز رفت و پس آن طی سیر نزولی به محدوده‌های پایین‌تر کشانده شد. اوراق منتشره اسفند 98 روز چهارشنبه روی قیمت پایانی56 هزار و 990 تومان بسته شد که در مقایسه با روزکاری قبل کاهش 2/ 3 درصدی را نشان می‌دهد و طی یکسال گذشته بازدهی 3/ 7 درصد مثبت را به ثبت رسانده است. هرچند که این اوراق با هدف سود معاملاتی بین سهامداران معامله نمی‌شود و هدف از انتشار اوراق یاد شده کمک به  متقاضیانی است که قصد خانه دارشدن دارند و به منظور دریافت وام مسکن صورت می‌گیرد.

 

 

بازار نفت

نوسانات بازار نفت

شاخص‌های بازار نفت در معاملات روز چهارشنبه تحت تاثیر نگرانی‌ها نسبت به وضعیت تقاضا در اروپا و امیدها نسبت به بهبود فعالیت پالایشگاهی در آمریکا تقویت شد، مسیرهای متفاوتی پیدا کردند. بهای معاملات وست‌تگزاس اینترمدییت آمریکا 7/ 0 سنت کاهش یافت و به ۶۴ دلار و10 سنت در هر بشکه رسید. روند معاملات روز گذشته نوسانی بود و شاخص‌ها در معاملات بازار آسیایی بین محدوده منفی و مثبت در تغییر بوده‌اند. بازار در چند روز گذشته که کشورهای اروپایی بیشتری تزریق واکسن‌های کووید- ۱۹ را به دلیل نگرانی از عوارض جانبی جدی آنها متوقف کرده‌اند، روند کاهشی پیدا کرده است، چراکه اتفاق مذکور به معنای تاخیر در روند احیای تقاضا قلمداد شده است.معاملات بازار نفت اکنون به سنگینی نخستین ماه‌های بحران کووید-۱۹ است و خریداران و فروشندگان در تلاش برای پوشش ریسک در برابر نوسان قیمت‌ها هستند.