بازار سهام

اعتماد به بورس برنمی‌گردد

شاخص کل بورس در روز دوشنبه طبق انتظارات بازار با منفی شروع شد، این شاخص با افت ۴/ ۰ درصدی معادل ۴ هزار و ۸۵۷ واحد به عدد یک میلیون و ۲۲۶ هزار واحد کاهش یافت، شاخص هموزن نیز همرنگ با نماگر اصلی بورس شد. درحالی که شاخص کل فرابورس با رشد ۱۴/ ۰ درصدی و ۲۴واحد به این نماگر اضافه شد و به عدد ۱۷ هزار و ۷۹۶ واحد دست یافت. در بازار نزولی که حجم عرضه در معاملات افزایش یافته باعث می‌شود بسیاری از نمادها در صف فروش بمانند. کارشناسان این بازار معتقدند که بورس حالت فرسایشی پیدا کرده و دیگر قدرت نقدشوندگی مانند گذشته را ندارد. با این حال نشانه‌هایی از تغییر رفتار بازار به چشم می‌خورد که با توجه به اینکه اعتماد کافی در بازار وجود ندارد، حتی اگر این تحرکات مثبت نمایان شوند تاثیر چندانی بر روند صعودی شاخص ندارد.

 

 

بازار سکه

نزدیکی سکه به ارزش واقعی خود

نرخ سکه بهار آزادی در بازار روز گذشته رشد 100 هزار تومانی را تجربه کرد و به بهای10 میلیون و520 هزار تومان رسید. در ابتدای کار بازار جهانی اونس طلا با تغییرات قیمتی منفی آغاز کرد که خبر خوبی برای معاملعه گران سکه نبود. از نگاه کارشناسان این بازار تا زمانی که نرخ سکه به زیر 10 میلیون و 500 هزار تومان باشد باید انتظار روند نزولی آن باشیم. علاوه بر این به ‌نظر می‌رسد که خروج دلار از مسیر کاهشی باعث می‌شود که سکه بازان مجددا جسارت خرید را به‌دست آورند. در وضعیت فعلی معامله‌گران به نتایج مثبت و مطلوب در نشست‌های آتی برجام چشم دوخته‌اند تا با کوچک‌ترین نشانه‌ها بتوانند مجددا با ریسک پایین‌تر وارد بازار شوند. با این حال اگر قیمت جهانی طلا و نرخ ارز رفتاری مانند روزهای گذشته داشته باشند. انتظار می‌رود که نرخ سکه و طلا بیش از این کاهش داشته باشند.

 

 

بازار طلای جهانی

کاهش بیشتر طلا

قیمت طلا در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی در ادامه سیر نزولی هفته گذشته، تحت تاثیر افزایش بازده اوراق خزانه آمریکا و قوی‌تر شدن دلار، کاهش بیشتری یافت و بهای هر اونس طلا (درساعت 20 به وقت تهران) به 1735 دلار رسید. آمار اقتصادی بهتر از حد مطلوب آمریکا نشان می‌دهند که تورم سریع‌تر از حد انتظار در ماه‌های آتی اوج خواهد گرفت و این امر باعث رشد بازده واقعی شده و قیمت طلا را با فشارهای کاهشی روبه‌رو کرده است. تورم بالاتر همزمان با بازگشایی اقتصاد، تقویت سلامت عمومی و کمک اقتصادی قابل توجه دولت را نشان داد. برخی از سرمایه‌گذاران طلا را پناه امنی در برابر تورم بالاتر می‌بینند اما بازده بالاتر اوراق خزانه به جذابیت سرمایه‌گذاری در این فلز ارزشمند لطمه زد.

 

 

بازار اوراق مسکن

کاهش قیمت خرید سبب ادامه ریزش

اوراق تسهیلات مسکن در معاملات روز دوشنبه بازار سهام در ادامه روز‌های منفی باز هم افت قیمت را تجربه کرد وهرفقره ازاین اوراق در قیمت پایانی 50 هزار و 820 تومان بسته شد که در مقایسه با قیمت روز کاری قبل 5/ 0 درصد کاهش را نشان می‌دهد، اما قیمت خرید تسه 9812 کاهش بیشتری نسبت به قیمت را به ثبت رساند و این مهم می‌تواند گویای ادامه روند نزولی باشد، زیرا متقاضیان اوراق تسهیلات مسکن در نماد تسه 9812 حاضر به پرداخت مبالغ بیشتر برای خرید اوراق یاد شده نیستند، دارندگان این سهام که شرایط لازم را برای دریافت وام ندارد اقدام به فروش این دسته از سهام خود کرده و از آنجا که تغییرات در عرضه و تقاضا عمده‌ترین مولفه قیمت‌گذاری تسه‌ها است، با افزایش عرضه در این گروه شاهد کاهش بیشتر قیمت اوراق تسهیلات وام مسکن باشیم.

 

 

بازار نفت

نوسان نفت برای کانال 60 دلاری

قیمت نفت خام معاملات روز دوشنبه را در حالی با افت شروع کرد که امید به افزایش تقاضا با نگرانی از افزایش عرضه نفت خنثی شد. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا پس از کاهش در ابتدای روز افزایش یافت و موفق شد به کانال 60 دلاری بازگردد و به 60 دلار و 10 سنت در هر بشکه رسید. واکسیناسیون گسترده کرونا در جهان باعث شده  امیدها به بازگشت سریع اقتصاد جهانی و ریکاوری تقاضای نفت تقویت شود اما توافق اوپک پلاس برای افزایش تدریجی تولید نفت باعث شده است تاثیر مثبت این امید بر قیمت‌های نفت، کمرنگ شود. به گفته تحلیلگران قیمت‌ نفت در مقایسه با سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۰ بهبود یافته که منعکس‌کننده بهبود تقاضای جهانی و همچنین توافق اوپک پلاس برای تمدید محدودیت عرضه و تصمیم عربستان سعودی برای کاهش تولید داوطلبانه بیشتر بوده است.