بازار سهام

1

شاخص سهام سبز نماند

شاخص بورس در آخرین روز معاملاتی هفته، مسیر پر پیچ و خمی را پشت‌سرگذاشت. به‌رغم شروع مثبت و بهبود عرضه‌ها در میانه‌های روز، باز هم فشار فروش سنگین، نماگر اصلی بورس را به سطوح پایین‌تر کشاند. به این ترتیب بازار سهام روز گذشته را با عقبگرد 1/ 0درصدی شاخص کل  و قرار گرفتن روی رقم یک میلیون و 243 هزار واحدی و افت بیشترشاخص هموزن به پایان رساند. به نظر می‌رسد در شرایط فعلی تصمیم‌های جدید یکی پس از دیگری می‌آیند و می‌روند و تاثیری در بهبود روند معاملات ندارند که هیچ، حتی در برخی موارد نظیر دامنه نامتقارن  کاهش نقدشوندگی را به همراه دارند. این بار واکنش‌هیجانی به خبر تزریق 24 هزار میلیارد تومان نقدینگی به بازار نیز، فقط در روز نخست،کام سهامداران را شیرین کرد. البته در این بین رشد ارزش معاملات و چرخش حقیقی‌ها به موقعیت خرید را در قیاس با روز‌های گذشته نباید نادیده گرفت.

 

بازار سکه

3

نوسان افزایشی سکه

نوسانات سکه در هفته جاری همچنان ادامه دارد و دو مولفه اونس طلا در بازار جهانی ونرخ دلار در بازار داخل بر روند این فلز گرانبها تاثیرگذار است .در شرایط فعلی شوک قیمت، افزایش بی رویه نرخ‌ها و کاهش خارج از معمول را شاهد نبودیم و قیمت‌ها به صورت طبیعی با نوسان همراه بوده است اما با توجه به کاهش تقاضا در در روزهای گذشته به سبب تعطیلات اجباری کرونا، شاهد افت حباب انواع سکه هستیم، تا جایی که حباب سکه طرح جدید به 280 هزار تومان  رسیده است. ضمن آنکه روز گذشته قیمت اونس طلا همچنان به روند نزولی خود ادامه داد و دلار نیز کانال 25 هزار تومان را از دست داده، اما سکه با چشم‌انداز مثبت به طلای جهانی افزایش 130 هزار تومانی داشت و هر قطعه سکه تمام بهار آزادی روز چهارشنبه 10 میلیون و570 هزار تومان معامله شد.

 

بازار طلای جهانی

4

انتظارات ضد و نقیض طلا

طلای جهانی در بازار روز چهارشنبه تحرکات مثبت خود را در زیر محدوده 1750 دلار آغاز کرده است. بهای اونس طلا در روز گذشته شاهد روند کاهشی بوده که از نرخ 1746 دلار به  قیمت 1734 دلار (درساعت 19 به وقت تهران) افت کرد. از عوامل تاثیر گذار در سطح کلان که می‌تواند از روند قیمتی طلا تا آخر هفته حمایت کند گزارشات مقامات بهداشتی آمریکا برای توقف استفاده از واکسن جانسون است. همچنین انتظار سرمایه‌گذاران این بازار از آمارهای تجاری آمریکا - چین که در روز گذشته دریافت کردند و در روز جمعه اطلاعات بیشتری منتشر خواهد شد می‌تواند جو مثبتی را بر بازار طلای جهانی وارد کند.به عقیده برخی کارشناسان طلا طی شش تا دوازده ماه آینده به بالاترین سطح قیمتی خود دست خواهد یافت ودر مقابل آن می‌توان آمار اقتصادی که نشان از تورم بالای این کشور دارد را از موانع رشد قیمت اونس طلا دانست.

 

بازار اوراق مسکن

5

از سرگیری ریزش تسه‌ها

اوراق تسهیلات مسکن در معاملات روز چهارشنبه بازار فرابورس به‌رغم مثبت بودن این شاخص از دسته سهام سرخ پوش روز گذشته بود و به زیر کانال 50 هزار تومانی رفت. هر فقره تسه9812 با کاهش 9/ 0 درصدی در قیمت پایانی 49 هزار و 600 تومانی بسته شد. قیمت خرید اوراق یاد شده نیز روندی همسو با قیمت پایانی گرفت و افت بیشتری را به ثبت رساند. این کاهش در قیمت خرید نشان از روند منفی تسه9812 در روزهای آتی است، زیرا متقاضیان حاضر به پرداخت مبالغ بالاتر برای خرید این اوراق نیستند. تسه 9812 در اسفندماه 98 منتشر شده و تا اسفند ماه سال جاری قابل معامله است. عمده‌ترین عامل موثر در تعیین روند تسه‌ها عرضه و تقاضا برای آن در بازار فرابورس بوده که در روز‌های گذشته عرضه بر تقاضا پیشی گرفته و سبب حرکت نزولی این دسته از سهام شده است.

 

 

بازار نفت

6

افزایش دورنمای تقاضای نفت

واردات نفت چین به دلیل افزایش فعالیت‌های پالایشگاه‌ها در ماه مارس نسبت به سال گذشته 21 درصد رشد داشته است. از طرفی آمارهای نفتی آمریکا نشان می‌دهد که ذخایر نفت در این کشور بسیار کاهش یافته است. بر این اساس اوپک نیز چشم‌انداز تقاضای نفت را افزایش داد و میزان رشد تقاضای نفت خام در سال 2021 را 70 هزار بشکه در روز بیشتر تخمین زد. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا برای تحویل در ماه مه ‌نیز در روز چهار شنبه با حدود یک دلار معادل 6/ 1 درصد افزایش به 61 دلار و 12 سنت رسید. حضور ایران در بازار نفت می‌تواند با افزایش عرضه نفت خام در جهت کاهش قیمت‌ها عمل کند. علاوه بر این انتظار می‌رود در حوزه نفتی Permian آمریکا تولید نفت شیل به سطوح قبل از کرونا برسد که می‌تواند تهدیدی دیگر برای قیمت‌ نفت خام باشد.