بازار سهام

01

رکوردشکنی منفی بورس

روز یکشنبه تالار شیشه‌ای بورس مجدد به سمت سرخ‌پوشی غلتید. شاخص کل در وضعیت نزولی خود با از دست دادن 9هزار واحد از ارتفاع خود، به عدد یک‌میلیون و 224هزار واحد و در پی آن شاخص کل هموزن با از دست دادن 2/ 0درصد از ارزش خود به 432هزار و 458واحد افت کرد. مجموع ارزش معاملات خرد باز هم افت کرد و به695میلیارد تومان رسید؛ این رقم کمترین مقدار ارزش معاملات خرد طی دو سال گذشته است. گفته می‌شود با مشخص شدن وضعیت دامنه نوسان نامتقارن روند رکود بازار ادامه‌دار باشد. حال باید دید که تصمیم به تغییر دامنه نوسان به منفی 3 تا مثبت 6 از ابتدای اردیبهشت ماه تا چه حد می‌تواند بر بهبود روند معاملات موثر باشد.

 

بازار سکه

03

ناامیدی معامله‌گران سکه

بهای هر سکه در معاملات روز یکشنبه مرز‌های مهم و اثر بخش خود را با حرکتی چشم‌گیر از دست داد. این اتفاق می‌تواند علامتی برای افت بیشتر به بازار نقدی باشد. در واقع فلز زرد گرانبهای داخلی در معاملات روز گذشته به راحتی مرز ۱۰میلیون و ۵۰۰هزار تومانی را از دست داد و این مساله می‌تواند قدرت و تمایلات روند کاهشی نرخ سکه را در بازار تقویت کند. در این حین نیز بازار سکه از اخبار جدید مذاکرات وین، استقبال کرد. بهای هر سکه تمام بهار آزادی 10 میلیون و 420 هزار تومان اعلام شد که نسبت به روز شنبه 180 هزار تومان تنزل داشت. انتظار می‌رود با طولانی‌تر شدن فرآیند مذاکرات هسته‌ای در وین امیدهای معامله‌گران سکه برای صعود و مرزشکنی سکه در روزهای آتی کمرنگ‌تر شود.

 

بازار طلای جهانی

Untitled-2 copy

امیدواری‌ها به صعود طلا

قیمت طلا پس از آغاز مثبتی که در سه ماه دوم در بحبوحه افت ارزش دلار آمریکا و عقب‌نشینی بازده اوراق خزانه ۱۰ساله داشت، برای دومین هفته متوالی افزایش یافت. دلار ضعیف‌تر سرانجام اجازه داد طلا از بازه معاملاتی محدودی که داشت خارج شود و رکورد میانگین قیمت ۵۰روزه را بشکند. هر اونس طلا در معاملات روز جمعه با افزایش 6/ 0 درصدی در ۱۷76 دلار و 90 سنت بسته شد و برای کل هفته بیش از 2درصد افزایش به ثبت رساند. این حرکت طلا تحت تاثیر دلار آمریکا بوده که به روند کاهشی ادامه داد و از طرفی بازده اوراق خزانه ۱۰ساله افت چشم‌گیری پیدا کرده است. همه این موارد باعث شد روند قیمت طلا صعودی شود. شرایط در حال حاضر به نفع صعود طلا تغییر کرده است. اگر طلا در معاملات هفته جاری بالای سطح ۱۸00 دلار بسته شود، شانس خوبی برای افزایش بیشتر قیمت وجود دارد.

 

بازار اوراق مسکن

05

محدودیت‌های جدید تسه

اوراق تسهیلات بانک مسکن با نوسانات شدیدی که در چند روز اخیر داشت، روز گذشته کاهش قیمت را تجربه کردند. به همین ترتیب تسه9812 نیز حدود 4درصد افت را به ثبت رساند و در قیمت پایانی 48 هزار و 580تومان بسته شد. این کاهش در حالی رقم خورد که مدیر عملیات فرابورس اعلام کرد: محدودیت زمانی عدم فروش توسط خریداران در کلیه نمادهای معاملاتی اوراق تسهیلات مسکن بانک مسکن به مدت چهار ماه خواهد بود و همچنین محدودیت عدم فروش توسط خریداران اوراق برای نمادهای اوراق گواهی که فقط چهار ماه تا پایان معاملات آن در بازار فرابورس باقی مانده است، اعمال نخواهد شد. بر این اساس اعتبار کلیه اوراق گواهی صادرشده در نماد‌های «تملی» برای اخذ تسهیلات تا یک ماه پس از توقف نماد معاملاتی آن بوده و محدودیت حجمی هر کد، در هر دو گروه 280 فقره تعیین شده است.

 

بازار نفت

06

نگرانی از آینده سیاه نفت

 به دنبال تقویت چشم‌انداز تقاضا و نشانه‌هایی از ترمیم اقتصادی در چین و آمریکا که سبب کمرنگ شدن نگرانی‌ها درمورد رشد موارد ابتلا به کرونا در سایر اقتصادهای بزرگ شد، قیمت نفت روز جمعه شاهد اندکی کاهش بود؛ اما درمجموع معاملات هفتگی افزایش یافت. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا نیز در آخرین روزمعاملاتی با 33 سنت معادل 5/ 0درصد کاهش به 63دلار و 13 سنت رسید؛ اما برای کل هفته افزایش 4/ 6درصدی را به ثبت رساند که بیشترین رشد هفتگی در 6 هفته گذشته بوده است. شرکت مشاوره انرژی وودمکنزی اعلام کرد: اگر قرارداد اقلیمی پاریس باعث تسریع روند انتقال انرژی به‌سمت انرژی‌های پاک شود، قیمت نفت خام تا 2050 تا 10 دلار در هر بشکه سقوط می‌کند. تقاضا برای نفت کاهش چشم‌گیری خواهد داشت و باعث پایین آمدن قیمت آن خواهد شد.