بازار سهام

01

تحرکات مثبت و کم‌رمق

بازار در سومین روز کاری هفته جاری نیز شروعی کم‎‌رمق و مملو در صف‌فروش داشت. در ادامه بازار، در پی افزایش تقاضا در برخی نمادها، به مدار مثبت رسیدند‌ اما فشار فروش و جو منفی حاکم بر بازار موجب سرخ‌پوش ماندن نماگر بورس شد. شاخص کل با کاهش6/ 0 درصدی همراه بود و در مقدار یک‌میلیون و ۲۱۶ هزار واحد متوقف شد. نشست سران‌قوا با موضوع بررسی بورس، متوقف‌کردن اجرای قانون جدید گره معاملاتی در مصوبه جدید سازمان بورس و نزدیک‌شدن به سطح روانی یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی شاخص، به تعادل نسبی بازار در روز گذشته کمک کرد. اما همچنان بازار سرمایه تقاضای ناشی از ورود نقدینگی بازار را به خود نمی‌بیند و در صورت پایدار بودن تحرکات مثبت می‌توان برای روزهای آینده جو متعادل‌تری را برای بازار سرمایه پیش‌بینی کرد.

 

بازار سکه

03

استراحت قیمت سکه

قیمت سکه در روز دوشنبه به روند نزولی خود ادامه داد، برخی از کارشناسان داخلی بازار ارز تاکید دارند؛ تا وقتی ارزش ذاتی سکه بالای سطح قیمتی 10 میلیون و 200 هزار تومان باشد، افت قیمت سکه در روزهای آتی به سختی و کندی حرکت خواهد کرد. در بازار معاملاتی سکه رقابت اصلی میان جذابیت در این فلز زرد گرانبها از ناحیه کوچک‌شدن حباب آن و نیز ترس و هیجانات‌جاری سرمایه‌گذاران از اخبار غیر‌اقتصادی داخلی و خارجی است. بر این اساس بهای هر سکه بهار‌آزادی در روز گذشته با از‌دست‌دادن 120 هزار تومان از ارزش خود در بازار آزاد، در قیمت 10میلیون و 300 هزار تومان مورد معامله قرار گرفت. نزول قیمت دلار در بازار ارز موجب شد که معامله‌گران بازار سکه نیز با قدرت در موقعیت فروش قرار بگیرند.

 

بازار طلای جهانی

04

سیر صعودی سینوسی طلا

قیمت طلا در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی تحت‌تاثیر دلار ضعیف‌تر و بازده پایین‌تر اوراق خزانه آمریکا، بالا رفت و نزدیک به بالاترین رکورد 7هفته اخیر ایستاد. بهای معاملات این بازار دیروز تا 1790 دلار پیش‌رفته بود که بالاترین قیمت از ۲۵ فوریه بود. اما در ادامه کاهش یافت و هر اونس طلا روز دوشنبه تا ساعت19 به‌وقت تهران به 1772دلار رسید. به‌باور تحلیلگران با وجود دورنمای اقتصادی بهتر، در حال‌حاضر مجموعه‌ای از عوامل شامل دلار ضعیف‌تر آمریکا و پایین ماندن نرخ‌های بهره، از قیمت طلا پشتیبانی می‌کند. طلا نیروی صعودی جدیدی را بازیافته اما تازه از سطح ۱۷۶۵ دلار عبور کرده و اگر بتواند در بالای این سطح بماند، دورنمای طلا در کوتاه‌مدت مثبت خواهد بود.

 

بازار اوراق مسکن

05

نمای سبز تسه 9812

روز گذشته در بازار فرابورس تهران همراه با افزایش ارزش معاملات بازار هر فقره اوراق تسهیلات بانک‌مسکن نیز با رشد 71/ 3درصدی روبه‌رو شد. این اوراق با افزایش تقاضا قیمت خود را با رشد یک‌هزار و 800 تومانی به قیمت پایانی بیش از 50‌هزار و 388 تومان رساند. روند معاملاتی در روز دوشنبه برای تسه 9812 بیشتر در دستان حقیقی‌ها بوده که با حجم 465 معامله و با بیش از 23 میلیون تومان ارزش معاملات سپری کرد. در این بین نیز می‌توان به سرخ‌پوشی و صف فروش شدن دیگر تسه‌ها اشاره کرد. تسه 9812 نیز همانند سایر اوراق سررسید دوساله دارد که در حال‌حاضر یک سال آن به پایان رسیده و فقط 11 ماه دیگر مهلت معامله دارد. بر این اساس باید دید این اوراق تا اسفند‌ماه 1400 چه روندی را در‌پیش می‌گیرد.

 

بازار نفت

06

نوسان کاهشی و کمرنگ نفت

به‌دنبال افزایش نگرانی‌ها از رشد تعداد مبتلایان به کرونا در هند و سایر کشورها و احتمال اتخاذ اقدامات پیشگیرانه که می‌تواند بر فعالیت‌های اقتصادی و تقاضا برای نفت تاثیر منفی بگذارد، قیمت نفت وست‌تگزاس اینترمدییت با اندکی کاهش به 63 دلار و 13سنت رسید. طبق گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا مازاد ذخایر در آمریکا تقریبا پاکسازی شده‌اند و ذخایر نفت در کرانه‌شرقی آمریکا هفته گذشته به پایین‌ترین سطح خود طی ۳۰ سال گذشته کاهش پیدا کرده است. این‌ اداره برآورد کرده است که تولید نفت‌خام این کشور در سال ۲۰۲۲، در مقایسه با میانگین سه ماه دوم‌۲۰۲۱، یک‌میلیون بشکه در روز افزایش می‌یابد. در صورت احیای تولید نفت آمریکا و افزایش عرضه نفت این کشور به مقدار یک‌میلیون بشکه در روز، صنعت نفت ایالات‌متحده با جنگ قیمتی دیگری روبه‌رو می‌شود.