بازار سهام

دومین افت سنگین بورس

شاخص‌کل بورس در دادوستدهای اولین روز اردیبهشت‌ماه بیش از ۱۲ هزار واحد معادل ۰۳/ ۱ درصد از ارتفاع خود را از دست داد و تا رقم یک میلیون و ۲۰۷ هزار واحد عقب نشست. به این ترتیب دومین افت سنگین بورس در سال جدید رقم خورد. چهارشنبه اولین روز‌ افزایش یک‌درصدی کف دامنه نوسان نامتقارن از منفی‌۲ به منفی‌۳ بود و قرار است این دامنه تا پایان ماه‌جاری ادامه داشته باشد. اما همان‌طور که انتظار می‌رفت نه‌تنها بهبودی در عملکرد بازار و نقدشوندگی سهام پدیدار نشد بلکه تنها افت قیمت‌ها تشدید شد. این در حالی است که با توجه به نزدیک‌شدن به محدوده‌های حمایتی تکنیکال درصورتی که شاهد افزایش حجم و ارزش معاملات باشیم، احتمال امیدواری به تغییر مسیر شاخص و بازگشت اعتمادها به بورس بیشتر می‌شود.

 

 

بازار سکه

کاهش سرعت افت قیمت سکه

پس از هفته‌‌ها انتظار و ادامه‌دار بودن روند نزولی قیمت طلا و سکه و با توجه به ارزش روز‌افزون اونس جهانی طلا، درحال‌حاضر سکه تا حدودی به حداقل قیمت خود رسیده و انتظار می‌رود که با شیب تندی به مسیر کاهشی خود ادامه ندهد. با افزایش عرضه سکه در بازار، هر قطعه سکه تمام بهار‌آزادی 10 میلیون و 200 هزار تومان نرخ‌گذاری شد. دلیل  افزایش عرضه سکه، تعطیلی واحد‌های طلا فروشی و نبود تقاضا در روزهای کرونایی است که این روند کاهشی را تشدید کرده و باعث شده مردم از ترس ادامه‌دار بودن این روند و کاهش ارزش دارایی‌های امن خود بیشتر میل به فروش داشته باشند. به گفته برخی فعالان این بازار خبرهای مثبت در رابطه با برجام و مذاکرات که به‌صورت مستمر پیگیری می‌شوند در این روزها تاثیر بسزایی بر بازار سکه داشته‌اند.

 

 

بازار طلای جهانی

افزایش تقاضای طلای جهانی

نرخ اونس طلا در معاملات روز‌های گذشته بازار جهانی، تحت‌تاثیر افت شاخص دلار و نیز عقب‌نشینی بازده 10 ساله اوراق خزانه دولت آمریکا، رشد کرد. در این بین روز گذشته تقاضای خرید طلا برای معامله‌گران این کالا افزایش یافت. به‌عبارت دیگر، طلای جهانی به بالاترین سطح قیمتی خود در هفته جاری دست یافته است. بر این اساس بهای هر اونس طلا در روز چهارشنبه تا یک قدمی مرز1800 دلار نیز پیش رفت ولی به تدریج نرخ آن کاهش یافت و تا ساعت 30/ 19 به وقت تهران به 1791 دلار رسید. طبق روند فعلی طلای جهانی تحلیلگران بازار بر این باورند که ممکن است قیمت اونس طلا طی روزهای آینده از رقم‌1800‌دلار نیز عبور کند. همچنین معامله‌گران انتظار دارند که بانک مرکزی آمریکا و سایر بانک‌های مرکزی بزرگ جهان سیاست‌های پولی خود را همچنان تسهیلی نگه دارند.

 

 

بازار اوراق مسکن

محدوده حمایتی اوراق مسکن

در بازار فرابورس تهران هر فقره اوراق تسهیلات بانک مسکن در روز چهارشنبه شاهد نوسانات قیمتی زیادی بود و در نهایت با اتمام ساعت معاملاتی بازار سهام قیمت پایانی هر برگه تسه9812 به نرخ 49هزار و 633 تومان رسید که معادل 42/ 0‌درصد افت است. در همگروهی‌های این اوراق نیز تسه‌های متعددی سرخ‌پوش بودند اما در این بین نیز «تسه‌»هایی به‌چشم می‌خورد که تغییرات قیمتی مثبتی را در خود داشتند. بسیاری از معامله‌گران تسه‌9812 در روز گذشته موقعیت فروشنده را به خود گرفته بودند که با 52 معامله و حجم معاملاتی 466‌برگه‌ای به ارزش معاملاتی بیش از 23 میلیون تومان دست یافتند. در روند قیمتی این اوراق احتمال دارد که محدوده 49 هزار تومان ثبات حمایتی داشته باشد و افت بیشتر قیمت‌ها دور از انتظار باشد.

 

 

بازار نفت

تاثیر کرونا بر نفت

بهای دو قرارداد نفت‌خام برنت و وست‌تگزاس اینترمدییت آمریکا در روز گذشته از بالاترین سطح قیمتی خود نسبت به یک ماه گذشته سقوط کرده است. این افت قیمت‌ها بیش از هر چیزی می‌تواند به دلیل افزایش تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در هند  باشد و علاوه بر این با وضع محدودیت‌های جدید در این کشور که به عنوان سومین واردکننده بزرگ نفت‌خام در دنیا محسوب می‌شود نیز ممکن است عامل تشدید‌کننده افت قیمتی باشد. بهای هر بشکه نفت‌خام وست‌تگزاس اینترمدییت آمریکا با 98/ 0درصد افت به قیمت 61 دلار و 83 سنت رسید. گفته می‌شود که با توجه به بهبود روند تقاضای جهانی نفت و ظرفیت مازاد زیادی که اوپک‌پلاس به بازار عرضه نکرده است، قیمت‌های نفتی ما بین ۶۰ تا ۷۵ دلار در هر بشکه برای معاملات سال‌جاری منطقی به‌حساب می‌آید.