بازار سهام

تداوم افت بورس بر پایه آزمون و خطا

بازار سهام در هفته گذشته در بیشتر روزها سرخ‌پوش شد و نماگر بورس تا محدوده حمایتی ۲/ ۱ میلیون واحدی عقب نشست. هرچند که روز سه‌شنبه آن‌هم با اقبال کمرنگ سهامداران به نماد‌های بزرگ این نماگر با رشد اندکی همراه بود‌ اما سبز‌پوشی شاخص‌کل بیش از یک روز دوام نیاورد و در آخرین روز معاملاتی هفته دوباره منفی شد تا افت هفتگی به ۹/ ۲ درصد برسد. تا به امروز اجرای طرح دامنه‌نامتقارن‌ و همچنین فرآیند اجرایی‌شدن تزریق  ۲۴۰ هزار میلیارد ریال نقدینگی برای حمایت از بازار که در حال تکمیل‌شدن است، نیز کمکی به بهبود روند معاملات نکرده و فقط افت قیمت‌ها را اندکی کندتر کرده است. طبق مصوبه اخیر سازمان بورس دامنه منفی سهام به ۳- رسید تا بار دیگر اجرای سیاست‌های دست و پاگیر و مبتنی بر آزمون و خطا گریبان‌گیر بازار سهام شود.

 

 

بازار سکه

افت 3/ 5 درصدی سکه

بازار طلا و سکه در هفته گذشته، تحت‌تاثیر شرایط خاص مذاکرات برجام و همچنین نزدیکی به انتخابات ریاست جمهوری با روند کاهشی رو‌به‌رو شد. اگرچه روز چهارشنبه اندکی افزایش در قیمت سکه و مسکوکات طلا مشاهده شد، اما روند نزولی قیمت‌ها قابل‌توجه بود تا جایی‌که افت هفتگی این فلز گرانبها به 3/ 5 درصد رسید. با توجه به رشد قیمت دلار، طبیعی بود که میزان خریدها در بازار سکه نیز افزایش پیدا کند. این اتفاق در حالی رخ داد که شماری از معامله‌گران انتظار داشتند فلز گرانبهای داخلی به کانال ۹ میلیون تومانی برود. به‌نظر می‌رسد در بازار سکه نیز حمایت حساس مرز ۱۰ میلیون تومانی است و تا زمانی‌که این مرز شکسته نشود، نمی‌توان انتظار افت معنادار در بازار را داشت، با توجه به چشم‌انداز مثبت مذاکرات و رفع تحریم‌ها احتمال تداوم روند کاهشی در هفته‌های آتی نیز بسیار قوی است.

 

 

بازار طلای جهانی

طلا در مسیرسومین رشد‌ هفتگی

روند قیمت بازارهای جهانی در این روزهای پر‌نوسان برای معامله‌گران اونس‌طلا دیدنی‌تر شده است. بهای اونس‌طلا درمعاملات روز جمعه با کاهش شروع شد اما در ادامه روز رفته‌رفته به مدار صعود برگشت ولی این صعود با نوسانات زیادی همراه بود. بهای این فلز گرانبها در (ساعت 20 به وقت تهران)  روز گذشته به 1777 دلار رسید. گفته می‌شود که شاخص دلار تضعیف شده و کاهش نرخ‌های سود اوراق قرضه خزانه‌داری آمریکا با وجود چشم‌اندازهای اقتصادی مثبت جهان، به‌عنوان پشتوانه‌ای برای حمایت قیمت طلای‌جهانی عمل کرده است که با وجود چنین شرایطی معامله‌گران فلز زرد باور دارند، طلا با چنین پتانسیل رشدی تا سطح 1800‌دلار را می‌تواند برای هفته‌های آتی رقم بزند.

 

 

بازار اوراق مسکن

درجازنی تسه

در بین ابزارهای نوین مالی بازار فرابورس، اوراق تسهیلات بانک‌مسکن در طول معاملات هفته گذشته افت و خیزهایی را به همراه داشت و این اوراق توانست تنها دو روز معاملاتی مثبت را به خود ببیند. به بیان دیگر هر اوراق تسه 9812 تا پایان روز معاملاتی چهارشنبه عملکرد 9/ 1 درصدی را در جهت منفی به ثبت رساند و قیمت پایانی هر برگه از این اوراق تسهیلات از 50هزار و 600  تومان به بهای 49 هزار و 634 تومان تنزل یافت. با تغییرات نسبی قیمتی تسه 9812 به‌نظر می‌رسد که این برگه سهام می‌تواند نسبت به محدوده حمایتی فنی 49 هزار تومان واکنش نشان دهد و توسط حقوقی‌های این سهام مورد‌حمایت قرار گیرد. بر‌اساس سابقه معاملاتی تسه به‌نظر می‌رسد که نمی‌توان حرکت صعودی قدرتمندی را برای این اوراق تا چند ماه آینده متصور شد.

 

 

بازار نفت

رشد متعادل طلای سیاه

روز جمعه هر بشکه نفت‌خام وست‌تگزاس اینترمدییت آمریکا به دلیل امید در بهبود روند تقاضایی که همزمان با شتاب‌گیری رشد اقتصادهای بزرگ جهانی و کاهش محدودیت‌های قرنطینه‌ای بود، با چند سنت افزایش قیمت مورد معامله قرار گرفت. نگرانی‌ها از وضعیت ناگوار شیوع ویروس‌کرونا در هند که یکی از واردکنندگان بزرگ نفت است سبب شد تا رشد قیمت‌ها محدود باشد. براین اساس هر بشکه نفت وست‌تگزاس اینترمدییت در روز گذشته با افزایش کمتر از 30 سنت به بهای 61 دلار و 70 سنت رسید. به گفته برخی کارشناسان این بازار با وجود رشد خوب طلای‌سیاه تا به امروز، احتمال می‌رود فشار نزولی بر قیمت‌ها تا پایان سال بیشتر از فشار افزایشی باشد و این می‌تواند به این معنا باشد که احتمالا قیمت نفت دست‌کم به طور پایدار سطحی بالاتر را تا آن زمان نخواهد دید.