بازار سهام

01

آشفته‌بازار سهام

بازار سهام اولین روز کاری هفته را همچون هفته پیشی بی‎رمق و برمدار منفی آغاز کرد و در ادامه روند نزولی روز‌های گذشته با 6/ 0 درصد کاهش مواجه شد و کف 2/ 1 میلیون واحدی را نیز واگذار کرد. با توجه به افت پی‌در‌پی قیمت سهام، خریداران انگیزه‎ای برای خرید ندارند و فروشندگان ناامید به هر قیمتی حاضر به فروش سهام خود هستند. برای برون‌رفت از این وضعیت تمامی نگاه‎ها به خارج از بازار و نهادهای تصمیم‎گیرنده است، تاکنون هیچ‌کدام از سیاست‌های اعمال‌شده موفق عمل نکرده است. به نظر می‌رسد تا زمانی که دامنه نوسان نامتقارن بر بازار حاکم است، شاهد کاهش ارزش معاملات و افزایش خروج نقدینگی باشیم. به این ترتیب روز گذشته معاملاتی به ارزش یک‌هزار و 128میلیارد تومان در بورس انجام شد.

 

بازار سکه

03

سایه تعطیلی بر قیمت سکه

در سایه تعطیلی اجباری بازار میزان تقاضا به پایین‌ترین حد خود رسیده و این مساله باعث کاهش حباب انواع مسکوکات شده به‌طوری که روز شنبه، حباب سکه‌تمام به کمترین مقدار خود رسید. بر این اساس در چهارمین روز از اردیبهشت‌، نوسان قیمت‌ها در بازار فلزات گرانبها سبب شد تا هر سکه بهار آزادی به قیمت 10 میلیون و 60 هزار تومان ارزش‌گذاری شود. افزایش قیمت طلا در هفته گذشته یکی از عواملی بود که مرز ۱۰ میلیونی قیمت سکه را مورد حمایت قرار داد؛ در حالی‌که قیمت سکه در روز گذشته بدون حمایت قیمت طلا در بازار ایران کار خود را آغاز کرد. گفته می‌شود در صورتی‌که نرخ دلار صعودی نشود، فلز گرانبهای داخلی به راحتی یک رقم از ارقام خود را از دست خواهد داد و به کانال‌های پایین‌تر افت می‌کند.

 

بازار طلای جهانی

04

موانع طلای 1800 دلاری

بازار طلا در طول هفته گذشته در تلاش برای عبور از مرز ۱۸۰۰ دلار بود با این حال این فلز ارزشمند روز جمعه پس از انتشار آمار اقتصادی بهتر از حد مطلوب به مانع برخورد کرد. در پی ناتوانی اونس طلا در شکستن بالای مرز یاد شده، بازار طلا درباره روند کوتاه‌مدت این فلز ارزشمند دچار تردید شده است. بهای هر اونس طلا در معاملات روز جمعه با 5 دلار معادل 3/ 0 درصد کاهش، در ۱۷۷6 دلار و 7۰ سنت بسته شد و برای کل هفته 1/ 0 درصد کاهش ثبت کرد. به‌گفته برخی از تحلیلگران، خوش‌بینی در بخش‌های خدمات و تولید به رکورد بالایی صعود کرده که می‌تواند قیمت طلا را در کوتاه‌مدت تحت‌فشار کاهشی قرار دهد زیرا سرمایه‌گذاران بر احیای اقتصادی قدرتمند آمریکا متمرکز شده‌اند. با این حال طلا دارایی بلندمدت ارزشمندی در برابر دورنمای فشارهای تورمی باقی‌مانده است.

 

بازار اوراق مسکن

05

افزایش ارزش معاملات تسه

اکثر نماد‌های اوراق تسهیلات مسکن در معاملات فرابورس روز گذشته سرخ‌‌پوش بودند، اما تسه9812 از آن دسته سهامی بود که افزایش قیمت را تجربه کرد. به این ترتیب هر فقره از نماد یادشده بیش از 2درصد افزایش داشته و در قیمت پایانی 50 هزار و 690‌ تومان بسته شد. مدتی است که اوراق تسهیلات مسکن در همین محدوده زیر 50 هزار تومان در نوسان است و تا‌کنون هیچ تلنگری برای افزایش یا کاهش چشمگیر اوراق یافت نشده است. عمدتا قیمت تسه به عرضه و تقاضا برای آن وابسته است‌ اما مدتی است که تغییر محسوسی در این دو ایجاد نشده که بر روند این دسته از سهام موثر باشد. با این حال روز گذشته تسه9812 در 74 نوبت به ارزش 42 میلیون تومان فروخته شد که ارزش معاملات روز گذشته در مقایسه با روز‌های اخیر افزایش خوبی را نشان می‌دهد.

 

بازار نفت

06

هفته منفی نفت

قیمت نفت در معاملات روز جمعه تحت‌تاثیر آمار اقتصادی مثبت آمریکا و اروپا افزایش یافت اما افزایش آمار کرونا در هند و نگرانی بازار از دورنمای تقاضا، نفت را با کاهش هفتگی روبه‌رو کرد. قیمت‌های نفت در فاصله سه‌شنبه تا چهارشنبه تحت‌تاثیر رشد انفجاری آمار کرونا در هند و ژاپن و احتمال رفع تحریم‌های آمریکا علیه ایران، 3 درصد ریزش کردند اما بخشی از نگرانی‌های مربوط به عرضه و تقاضا در دو روز آخر معاملات هفته برطرف شد و قیمت‌ها حدود 2 درصد بهبود یافتند. بهای معاملات وست‌تگزاس اینترمدییت 1/ 1 درصد افزایش یافت و در ۶۲ دلار و 5 سنت در هر بشکه بسته شد و طی هفته گذشته 6/ 1 درصد کاهش به‌ثبت رساند. تحکیم قیمت پس از صعود چهار ماهه قدرتمندی روی داد که تحت‌تاثیر پیش‌بینی پیشرفت واکسیناسیون در آمریکا و بازبینی صعودی دورنمای تقاضای جهانی برای نفت بود.