بازار سهام

15-01 copy

تکرار سه‌شنبه مثبت بورس

بازار سهام پس از طی کردن روزهای مکرر منفی خود، مانند دو سه‌شنبه پیش، دیروز نیز سبزپوش شد و این‌بار با رشد 3/ 1 درصدی مجددا محدوده یک میلیون و 200 هزار واحد را بازپس گرفت. به این ترتیب چهارمین روز مثبت بورس در سال جاری ثبت شد. از نکات مهم دادوستدهای دیروز بورس رشد هر چند کم‌رنگ نماگر هم‌وزن بود که حکایت از سرایت جو مثبت به گروه‌های با ارزش بازار پایین داشت. فضای مثبت حاکم بر بازار جهانی و تداوم رشد قیمت‌ فلزات در کنار تصمیم‌های روز گذشته ستاد اقتصادی دولت در راستای حمایت از بازار سهام از مهم‌ترین دلایل رشد تقاضا در سهام کامودیتی‌محور و تداوم فضای خوشبینانه در کلیت بازار بود. در این شرایط نه‌تنها ارزش دادوستد سهام نسبت به روزهای اخیر افزایش یافت، بلکه خالص فروش سهامداران خرد نیز به 93 میلیارد تومان محدود شد. 

 

بازار سکه

15-03 copy

بازگشت سکه به کانال 10 میلیونی

موج جدید شیوع کرونا و محدودیت‌های قرنطینه‌ای که برای دو هفته اعمال شده در کاهش تقاضا در بازار طلا و جواهر تهران و افت ارزش این فلز زرد گرانبها اثر داشته است. با این حال ارزش سکه تمام بهار آزادی که پس از چند هفته روز دوشنبه مرز 10 میلیون تومانی را شکسته بود، روز گذشته با افزایش نسبی دلار و اونس جهانی طلا، مجددا به مرز کانال 10 میلیون تومانی قدم گذاشت و به بهای 10 میلیون و 50 هزار تومان رسید. تثبیت سکه به زیر محدوده مقاومتی فعلی خود می‌تواند زمینه‌ساز ریزش بیشتری در این بازار شود. با وجود این رشد اما کاهش تقاضای فیزیکی برای خرید سکه و طلا در ماه مبارک رمضان همزمان با محدودیت‌های کرونایی، بر نوسانات کاهشی دامن زده است و انتظارات قیمتی در این بازار کاهشی است.

 

بازار طلای جهانی

15-04 copy

طلا در محدوده حمایتی

قیمت طلا در معاملات روز سه‌شنبه بازار جهانی تحت تاثیر تقویت ارزش دلار با کاهش آغاز شد؛ اما در ادامه (در ساعت 18 به وقت تهران) به 1782 دلار و50 سنت افزایش یافت. عاملی که در هفته‌های گذشته باعث رشد اونس طلا تا نزدیکی 1800 دلار شد را می‌توان کاهش مداوم ارزش شاخص دلار ایالات‌متحده طی سه هفته اخیر دانست. سرمایه‌گذاران معتقدند که فدرال رزرو نرخ بهره را برای مدت طولانی‌تری نزدیک به صفر نگه خواهد داشت که در بلندمدت می‌تواند برای طلا بسیار مفید باشد. با وجود این شرایط بازده خزانه‌داری ایالات‌متحده مانع از سقوط بیشتر شاخص دلار شده و باعث شد که طلا توان صعودی زیادی را از خود نشان ندهد.در واقع در کنار داده‌های مثبت اقتصادی بخش خصوصی و فروش مسکن آمریکا، افزایش بازده خزانه‌داری مانع از افزایش‌های شدید قیمت طلا در هفته گذشته شد.

 

بازار اوراق مسکن

15-06 copy

تداوم روند صعودی تسه‌ها

بازار اوراق گواهی حق تقدم تسهیلات مسکن که تا هفته‌های پیشین روند نزولی داشت، به مسیر صعود بازگشته است. برخی کارشناسان بازار سرمایه معتقدند از دلایل رشد قیمت اوراق تسهیلات مسکن می‌توان به سوءاستفاده برخی دلالان بازار سرمایه از ناآگاهی سرمایه‌گذاران در این بازار از محدودیت‌های خرید و فروش اوراق تسهیلات مسکن اشاره کرد؛ در حالی که خریدار اوراق تسهیلات مسکن، امکان فروش تا ۴ ماه از زمان خرید را ندارد، اما برخی از سفته‌بازان و سیگنال‌فروشان در بازار سهام، خرید اوراق مسکن را به مشتریان خود با این تصور اشتباه که سقف وام مسکن به ۴۵۰ میلیون تومان رسیده، پیشنهاد می‌دهند که سبب افزایش تقاضای خرید و درنتیجه رشد قیمت این اوراق در روزهای اخیر شده است. به همین ترتیب هر برگه تسه9812 با 3 درصد افزایش در قیمت پایانی 54 هزار و 430 تومان بسته شد.

 

بازار نفت

15-07 copy

جبران کاهش قیمت نفت

قیمت نفت در معاملات روز سه‌شنبه کاهش قیمت پیشین را جبران کرد، اما افزایش نگرانی درباره تقاضای سوخت هند، سومین واردکننده بزرگ نفت خام جهان در پی افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا، سبب شد این افزایش قیمت محدود باشد. بهای نفت وست تگزاس اینترمدییت 7/ 1 درصد افزایش یافت و به ۶۲ دلار و 30 سنت در هر بشکه رسید. همزمان با شرایط کرونایی هند، اوپک و متحدانش قرار است روز چهارشنبه برای بازبینی سیاست تولید نفت دیدار کنند.کمیته فنی مشترک اوپک پلاس در نشستی که روز دوشنبه داشت، پیش‌بینی رشد تقاضا برای نفت در سال میلادی جاری را تغییر نداد اما در جدیدترین گزارش ماهانه خود پیش‌بینی رشد تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۲۱ را ۷۰ هزار بشکه در روز افزایش داده بود. اما نگرانی‌هایی نسبت به افزایش موارد کرونا در هند و دیگر کشورها ممکن است روند قیمتی نفت را تغییر دهد.