بازار سهام

01

تداوم عقب‌گرد شاخص سهام

شاخص کل بورس در ادامه روند نزولی روزهای گذشته خود باز هم  عقب‌تر رفت وکاهش  ۱۳ هزار واحدی معادل 14/ 1 درصد را ثبت و در ارتفاع یک میلیون و ۱۸۰ هزار واحد آرام گرفت. شاخص کل هم‌وزن نیز تحت تاثیر جو روانی منفی بازار و قفل نمادهای کوچک‌تر بازار در صف‌های فروش 3/ 0 درصد عقب‌نشینی کرد.حس بی‎اعتمادی که بر بازار سایه افکنده است به حدی است که تمام تلاش‎ها و اخبار مثبت برای بهبود شرایط بازار را خنثی کرده است و تردیدهای چشم‌انداز قیمت دلار و مذاکرات هسته‌ای به این مهم دامن زده است، به طوری که خبر تسعیر ارز نیز نتوانست تابلوی گروه بانکی را  با قدرت سبزپوش کند و تنها در بعضی نمادهای این گروه نظیر وبملت و وپاسار شاهد رشد قیمتی بودیم. ارزش معاملات خرد کاهش قابل‌توجه 705 میلیارد تومانی داشته و سهامی به ارزش254میلیارد تومان از پورتفوی حقیقی‌ها خارج شد.

 

بازار سکه

03

شتاب کاهشی سکه

قیمت طلا و سکه به شدت به آینده نرخ دلار گره خورده است. در روزهای اخیر مذاکرات مثبت با کاهش قیمت ارز همراه شد و همین امر کاهش قابل‌توجه قیمت طلا را نیز به همراه داشت. سیر نزولی به صورتی بود که مردم از ترس اینکه قیمت دلار و طلا بیشتر پایین بیاید برای فروش هجوم آورده و به همین دلیل عرضه بسیار افزایش پیدا کرد. افزایش فروش در کنار نبود تقاضا در بازار سکه منجر به کاهش  250هزار تومانی ارزش آن در روز یکشنبه شد، بهای هر سکه بهار آزادی با افت 5/ 2درصدی به 9 میلیون و 500هزار تومان تنزل یافت. به گفته کارشناسان هر گفتمانی که در وین به نتیجه برسد سریعا تاثیر خود را روی قیمت‌های ارز و سکه داخل خواهد گذاشت و با نزدیک شدن به عید سعید فطر احتمال افزایش نسبی تقاضا وجود دارد.

 

بازار طلای جهانی

04

احساسات حاکم بر طلا

در حالی که به دنبال انتشار آمارهای اقتصادی مثبت، سوددهی اوراق قرضه خزانه‌داری آمریکا افزایش یافته و این مساله جذابیت بازار طلا را برای سرمایه‌گذاران را کاهش داده است، قیمت فلز زرد روز جمعه به‌رغم کاهش هفتگی  شاهد اولین رشد ماهانه در سال2021 بود و در قیمت 1769 دلار بسته شد. قیمت جهانی طلا در هفته‌های اخیر با رشد سود اوراق قرضه آمریکا تحت فشار قابل‌‌توجهی قرار گرفته و توان صعود به کانال 1800 دلار را در خود ندیده است. احساسات حاکم بر بازار طلا در روزهای اخیر کمی مبهم شده به‌طوری که  بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که باید به دنبال خرید طلا با قیمت‌های پایین‌تر باشند، افزایش نرخ بهره در آمریکا احتمالا سبب کاهش بیشتر حجم سرمایه‌گذاری‌ها در بازار طلا خواهد شد و قیمت فلز زرد را تا پایان سال میلادی باز هم کاهش خواهد یافت.

 

بازار اوراق مسکن

05

تسه9812 بالاتر از میانگین

اوراق تسهیلات بانک مسکن در معاملات روز یکشنبه بازار فرابورس برخلاف شروع کاهشی آن در روز‌های پیشین افزایش یافت. به این ترتیب هر فقره تسه9812 در قیمت پایانی به 53 هزار  و 700 تومان افزایش یافت که در قیاس با آخرین قیمت 8/ 0 درصد رشد را نشان می‌دهد. افزایش قیمت پایانی در حالی رقم خورد که نرخ خرید برای نماد تسه9812 کاهش بیش از 3 درصدی را شاهد بوده است. ضمن تغییر چند سیاست و افزایش تسهیلات ساخت و بازسازی مسکن، تغییر چشمگیری در تقاضای  اوراق به وجود نیامده است و تعداد معاملات همچنان روزهای کم‌رمقی را پشت سرمی‌گذارد. بر این اساس روز گذشته تسه9812 در 58 نوبت به ارزش 41 میلیون تومان معامله شد. در حال حاضر تسه9812 بالاتر از میانگین قیمتی به فروش می‌رسد که این امر سبب شده تا صف فروش از صف خرید پیشی بگیرد و شاهد کاهش بیشتر در روز‌های آتی باشیم.

 

بازار نفت

06

رشد هفتگی 6/ 1 درصدی نفت

قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت تحت تاثیر خوش‌بینی به دورنمای تقاضا، آوریل را با رشد ماهانه به پایان رساند، اما بحران کووید- ۱۹ در هند در روزهای اخیر بازار را در هراس فروبرده است. قیمت نفت در معاملات جمعه تحت تاثیر نگرانی‌ها نسبت به وضعیت بحرانی هند، بزرگ‌ترین کاهش قیمت روزانه در بیش از سه هفته گذشته را تجربه و به رشد هفتگی  6/ 1 درصدی رسید. عاملی که هفته گذشته از رشد قیمت‌ها و سهام انرژی حمایت کرد، نهایی شدن تصمیم اوپک‌پلاس برای آغاز افزایش تدریجی تولید از اول ماه مه بود. کمیته فنی مشترک اوپک‌پلاس پیش‌بینی خوش‌بینانه‌ای از تقاضا برای نفت داشت و این موضوع بازار را دلگرم کرد. اما افزایش قابل توجه موارد ابتلا به کرونا در هند، محدودیت‌های رفت‌‌و‌آمد در ایالت‌های مختلف را محدود کرده و باعث شده پالایشگاه‌های این کشور خرید نفت خام را کاهش دهند.