بازار سهام

رشد کم‌رمق شاخص سهام

در پی افزایش و ثبات رشد نرخ‌های جهانی فلزات اساسی و همچنین تصویب پیشنهادهای ده گانه رئیس سازمان بورس در جلسه مشترک سران قوا، شاخص کل در آخرین روز معاملاتی برخلاف روزهای گذشته به لطف گروه‌های فلزات اساسی و بانکی کار خود را با رشد آغاز کرد و با افزایش ۴۵/ ۰درصدی، نماگر بورس در محدوده یک میلیون و ۱۷۲ هزار واحدی جاگرفت. ارزش معاملات خرد بورس نسبت به روز معاملاتی قبل افزایش محسوسی داشت و به ۲هزار و ۱۳ میلیارد تومان رسید، اما همچنان خروج نقدینگی ادامه دار است و حقیقی‌ها سهامی به ارزش ۲۷۳ میلیارد تومان به حقوقی‌ها واگذار کردند. چنین چیزی نشان می‌دهد اعتماد با چند مصوبه و قول و قرار به بازار نمی‌گردد و باید حداقل مدتی شاهد حجم معاملات قابل قبول و خروج نمادها از مسیر نزولی باشیم تا شاید حقیقی‌ها بار دیگر به بورس اعتماد کنند.

 

 

بازار سکه

سکه دنباله‌روی دلار

همزمان با کاهش قیمت دلار، نرخ سکه و طلا در بازار نیز نزولی شده است، به‌رغم اینکه بازار طلای تهران و کشور تحت تاثیر تعطیلات کرونایی بسته هستند، داد‌و‌ستد‌ها به شدت کاهش یافته و از طرفی با توجه به اخبار مثبت که از وین و احیای برجام مخابره می‌شود، سیر کاهشی سکه و مسکوکات طلا را شدت بخشیده است. سرعت کاهش نرخ دلار در روزهای اخیر به قدری هست که واکنش سکه به نوسانات اونس جهانی را می‌توان ندیده گرفت. بر همین اساس قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار پس از مدت‌ها به زیر یک میلیون تومان و سکه نیز به زیر ۱۰ میلیون تومان سقوط کرد. به این ترتیب هر قطعه سکه تمام بهار آزادی روز چهارشنبه به 9 میلیون 260 تومان رسید که کاهش 300 هزار تومانی را در قیاس با روز گذشته دارد.

 

 

بازار طلای جهانی

روز کاهشی طلا

طلای جهانی در معاملات روز چهارشنبه کار خود را با قیمت حوالی 1783 دلار آغاز کرد و در ادامه تا سطح 1769پایین آمد. اما دوباره رو به صعود گذاشت و تا ساعت 20 به وقت تهران به 1782 دلار رسید. افت قیمت طلا با رشد بازدهی اوراق 10ساله خزانه‌داری آمریکا و بازگشت آن به بالای سطح 6/ 1درصد همراه بود. علاوه بر این شاخص دلار در روز چهارشنبه تقویت شد و این امر نیز می‌توانست در کاهش قیمت طلا تاثیرگذار باشد. وزیر خزانه‌داری آمریکا نیز اعلام کرده است که افزایش نرخ بهره را محتمل نمی‌داند. کارشناسان اقتصادی اظهارات «جنت‌یلن» در این خصوص را در کاهش قیمت طلا موثر می‌دانند؛ زیرا تغییر ندادن نرخ بهره ناشی از آن است که فدرال‌رزرو نگرانی در مورد انتظارات تورمی ندارد. محرک نزولی دیگر قیمت طلا پیشرفت واکسیناسیون و به تبع آن بازسازی اقتصادی است.

 

 

بازار اوراق مسکن

تسه9812 بدون بازدهی

اوراق تسهیلات بانک مسکن در معاملات روز چهارشنبه بازار فرابورس افزایش قیمت را تجربه کردند درحالی که قیمت خرید این اوراق کاهش قیمت را به ثبت رسانده است. هر فقره از تسه9812 در قیمت پایانی 52 هزار و 980 تومان بسته شد که افزایش 6/ 0 درصدی را در قیاس با آخرین قیمت این نماد نشان می‌دهد، افزایش در قیمت پایانی در حالی رقم می‌خورد که قیمت خرید دو برابر آن کاهش داشت است. اوراق یاد شده بازدهی چندانی برای دارندگان ندارد و فقط با هدف دریافت وام خریداری می‌شود. اوراق تسهیلات تا نزدیکی 100 هزار تومان نیز رشد کرده بود اما پس از آن بلافاصله روند نزولی قیمت اوراق تسهیلات مسکن آغاز شد و نرخ هر برگه تسه ۹۸۱۲ در ۲۴ بهمن سال گذشته به قیمت زمان فروش عرضه اولیه آن (۵۳ هزار تومان) در فروردین ۹۹ بازگشت و بازدهی صفر برای دارندگان این نماد را به ارمغان آورد.

 

 

بازار نفت

افزایش نفت در مسیر صعودی

قیمت نفت روز چهارشنبه تحت تاثیر آمار کاهش بیش از حد انتظار ذخایر نفت آمریکا در هفته گذشته، حدود یک درصد افزایش یافت و به رشد روز گذشته خود ادامه داد. بهای معاملات وست‌تگزاس اینترمدییت آمریکا 60 سنت معادل یک درصد افزایش یافت و به ۶۶ دلار و 30 سنت در هر بشکه رسید. آمار هفتگی ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به ۳۰ آوریل به میزان 7/ 7 میلیون بشکه کاهش پیدا کرده است که بیش از سه برابر بیشتر از میزان کاهش مورد پیش‌بینی تحلیلگران بود. اگر اداره اطلاعات انرژی آمریکا در آمار رسمی چنین کاهشی را تایید کند، بزرگ‌ترین کاهش هفتگی ذخایر نفت از اواخر ژانویه خواهد بود. این میزان تقاضا در آمریکا افت تقاضا برای سوخت در هند را که با افزایش موارد ابتلا به کووید-۱۹ دست و پنجه نرم می‌کند، کاملا جبران می‌کند.