بازار سهام

01

شروع منفی شاخص سهام

شاخص کل بورس در دقایق ابتدایی معاملات روز شنبه به واسطه آغاز مثبت سهام کامودیتی محور، با رشد آغاز شد اما پس از آن با هجوم فروشندگان، شاهد عکس شدن روند شاخص کل بودیم تا در نهایت شاخص کل افت 4/ 0 درصد را به ثبت رساند و روی رقم یک میلیون و 167 هزار واحدی ایستاد. مشخص نبودن نتیجه مذاکرات وین و انحرافات زیاد در تخمین نرخ دلار به واسطه ابهامات بسیار در آینده سیاسی و اقتصادی، باعث شده است خریداران قدرتمند تا رفع ابهام دست نگه دارند. از طرفی روز گذشته آغاز خرید اوراق تبعی ۱۳ شرکت از سمت صندوق سرمایه‌گذاری مشترک توسعه بازار سرمایه بود. اما انتشار این اوراق نیز موج تقاضای جدیدی ایجاد نکرد و حقیقی‌ها سهام بیشتری به ارزش 314 میلیارد را واگذار کردند. ارزش معاملات خرد نیز با کاهش قابل توجهی به یک هزار و 339 میلیارد تومان کاهش یافت.

 

بازار سکه

03

خوش‌بینی معامله‌گران سکه

تغییرات نرخ سکه و طلا در بازارهای داخلی به نوسانات نرخ دلار و عواملی همچون افزایش بهای اونس طلا در بازارهای جهانی، فاصله گرفتن ارزش سکه از مرز 9 میلیون تومانی و نیز بالا رفتن ارزش ذاتی این فلز گرانبهای داخلی، انتظار صعودی شدن قیمت‌ها را در این بازار تقویت کرده است. بر این اساس روز گذشته هر سکه بهار آزادی با اندکی افزایش در قیمت 9 میلیون و 520 هزار تومان مورد معامله قرار گرفت. تحلیلگران فنی بازار طلا و سکه بر این باور هستند تا زمانی که این کالا سطح 9 میلیون و 200 هزار تومانی را حفظ کند، احتمال افت بیشتری را نخواهد داشت و در مقابل نیز برای افزایش قیمت این فلز زرد لازم است که سطح 9 میلیون و 800 هزار تومانی در جهت روند صعودی شکسته شود.

 

بازار طلای جهانی

04

بزرگ‌ترین رشد هفتگی 6 ماه گذشته

احساسات مثبت در بازار فلزات ارزشمند روز پنج‌شنبه پس از اینکه قیمت اونس طلا برای نخستین بار از فوریه به بالای مرز ۱۸۰۰ دلار صعود کرد، تغییر مسیر داد. طلا روز جمعه هم پس از اینکه سرمایه‌گذاران به آمار ضعیف‌تر از حد مطلوب اشتغال ماهانه آمریکا واکنش نشان دادند، شاهد موج جدیدی از افزایش قیمت بود. بهای هر اونس طلا در معاملات روز جمعه بازار آمریکا با 9/ 0 درصد افزایش، در ۱۸۳1 دلار بسته شد. در حالی که این رقم در اواسط معاملات جمعه تا مرز ۱۸۴۴ دلار نیز پیش رفته بود. طلا برای کل هفته 5/ 3 درصد افزایش قیمت ثبت کرد که بزرگترین افزایش هفتگی از هفته منتهی به ۲۹ اکتبر2020 بود. به باور برخی از تحلیلگران اگرچه طلا بالاخره اندکی نیروی صعودی پیدا کرده اما اوضاع کاملا مشخص نیست. این فلز ارزشمند ممکن است در فاصله بین ۱۸4۰ تا ۱۸۵۰ دلار با مقاومت شدیدی روبه‌رو شود.

 

بازار اوراق مسکن

05

خوش‌بینی آینده تسهیلات

در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس، اوراق تسهیلات بانک مسکن در شروع هفته معاملاتی خود شاهد 62/ 1 درصد افزایش قیمت معادل بیش از 800 تومان بود و در قیمت پایانی 53 هزار و 800 تومان بسته شد. این اوراق تسهیلات بانکی با نماد تسه 9812 در روز گذشته با 96 معامله ارزش خود را به بیش از 31 میلیون تومان رساند که می‌تواند حاکی از افزایش تقاضا برای خرید مسکن باشد. از طرف دیگر سقف تسهیلات نوسازی بافت‌های فرسوده در کلان‌شهرها از 50 میلیون تومان به 120 میلیون تومان و در سایر شهرها از ۴۰ میلیون تومان به ۸۰ میلیون تومان افزایش یافت و همچنین استقبال سازندگان مسکن از وام 450 میلیون تومانی در مجموع می‌تواند بر ادامه‌دار بودن رشد قیمت اوراق تسهیلات بانک مسکن در بلند‌مدت موثر واقع شود.

 

بازار نفت

06

رشد هفتگی نفت در بحران

به دنبال تقویت خوش‌بینی‌ها نسبت به ترمیم اقتصاد جهانی قیمت نفت روز جمعه شاهد افزایش کم رنگ بود اما وضعیت بحرانی شیوع کرونا در هند مانع از رشد بیشتر قیمت‌ها شد. قیمت‌های نفت برای دومین هفته متوالی صعود کرد اما تحت تاثیر کندی رشد اشتغال در آمریکا و وضعیت شیوع کرونا در هند بازه معاملاتی محدودی پیدا کردند. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدییت آمریکا با 3/ 0 درصد افزایش، در۶۴ دلار و ۹۰ سنت در هر بشکه بسته شد و برای کل هفته رشد دو درصدی داشت. شمار دکل‌های حفاری آمریکای شمالی طی هفته‌های اخیر به طور مستمر رشد کرده و از طرفی بحران کرونای هند ممکن است از تقاضا برای مایعات نفتی کم کند و توازن بازار را به‌هم زده و باعث ایجاد دوباره اشباع ذخایر شود. موج جدید شیوع کرونا در کشورهایی نظیر هند، ژاپن و تایلند در حال محدود کردن روند ترمیم تقاضا برای مصرف بنزین است.