بازار سهام

01

هیجان مثبت بورس

بازارسهام در معاملات روز دوشنبه درحالی کار خود را شروع کرد که فشار عرضه کمتر شده و در بعضی نمادها شاهد مثبت‌شدن روند معاملات بودیم. اما بسیاری از سهم‌های کوچک همچنان قفل در صف فروش بودند. شاخص‌های اصلی تالار شیشه‌ای در روز گذشته بعد از سرخ‌پوشی‌های مکرر تحت‌تاثیر تصمیمات دامنه نوسان مثبت شد. در پی اخباری چون تصمیم شورای‌عالی بورس مبنی بر بازگشت دامنه متقارن  مثبت و منفی5درصد از روز شنبه و کاهش حجم مبنای سهام و همچنین استقبال صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت از اوراق اختیار فروش‌تبعی و در پی آن ورود نقدینگی توسط صندوق توسعه شاهد تحرکات مثبت در بازار سرمایه بودیم. شاخص‌کل بورس تحت‌تاثیر این امر با رشد 5/ 0 درصدی به یک‌میلیون و 157 هزار واحدی صعود کرد و شاخص‌کل هم‌وزن نیز برخلاف نماگر اصلی با 4/ 0 درصد کاهش روبه‌رو شد.

 

بازار سکه

03

نگاه پرتقاضای سکه

همزمان با افزایش نرخ ارز و همچنین رشد قیمت طلای‌جهانی در روز گذشته که سبب نوسان نرخ‌ها در بازار فلزات گرانبها شد، ارزش سکه بهار آزادی روند صعودی را طی کرد و به قیمت 9 میلیون و 900 هزار تومان افزایش یافت. سکه به‌واسطه انتظارات خوش‌بینانه‌ای که برای طلا داشت از آغاز هفته‌جاری بر مدار صعود پا گذاشت و تاکنون در این مسیر به رشد خود ادامه می‌دهد. افزایش بهای سکه موجب شد حباب قیمتی این فلز زرد گرانبهای داخلی نیز افزایش پیدا کند. برخی از معامله‌گران باور دارند که کاهشی‌نشدن سکه در معاملات گذشته می‌تواند به معنای آن باشد که معامله‌گران به افزایش قیمتی خوش‌بین هستند.همچنین با کم‌شدن محدودیت‌های کرونایی با شروع فعالیت مجدد بسیاری از اصناف و طلا‌فروشان و نزدیک شدن به عیدفطر می‌توان گفت که تقاضا برای سکه رشد داشته و عامل مثبت‌شدن قیمت‌ها شده است.

 

بازار طلای جهانی

04

رکوردهای صعودی طلا

قیمت طلا در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی اندکی افزایش یافت و نزدیک به بالاترین رکورد سه ماه اخیر در نوسان بود. بهای هر اونس طلا (در ساعت 19:30 به وقت تهران) با 3/ 0 درصد افزایش، به ۱۸۳8 دلار رسید. گزارش اشتغال آمریکا عاملی مهم برای تغییرات قیمت طلا است. این گزارش انتظارات در‌خصوص ادامه سیاست انبساطی بانک مرکزی آمریکا را تقویت کرد. در حال‌حاضر طلا نیروی صعودی پیدا کرده و ۱۸۵۰ دلار سطح مهم بعدی است که این فلز هدف گرفته است. بزرگ‌ترین صندوق ETF طلا در جهان روز جمعه 6/ 0 درصد رشد کرد که نشان‌دهنده افزایش علاقه سرمایه‌گذاران به‌ طلاست. بانک مرکزی آمریکا متعهد شد نرخ‌های بهره را تا زمانی‌که تورم و اشتغال اوج بگیرند، همچنان نزدیک صفر نگه دارد. نرخ‌های بهره پایین‌تر هزینه نگهداری طلا را کاهش می‌دهد و باعث افت ارزش دلار شده و طلا را برای خریداران خارج از آمریکا ارزان‌تر می‌کند.

 

بازار اوراق مسکن

05

اصلاح روند تسه‌ها

در معاملات روز دوشنبه بازار سرمایه اوراق تسهیلات بانک‌مسکن در بازار فرابورس پس از رشد‌های متوالی افت اندکی را تجربه کرد. بر این اساس هر برگه از تسه9812 روز گذشته در قیمت پایانی سر 54هزار و 20تومان بسته شد که افت 22/ 0‌درصدی را نشان می‌دهد. در شرایطی‌که حتی برای اجاره مسکن وام پرداخت می‌شود خرید مسکن به امری دست‌نیافتنی تبدیل شده است. تسهیلات خرید کالا و خدمات یا همان وام کمک‌ودیعه اجاره به میزان ۵۰، ۳۰ و ۱۵ میلیون تومان، از اوایل مردادماه ۱۳۹۹ در ستاد‌ملی مقابله با کرونا تصویب شد و مهلت پرداخت آن تا پایان اسفندماه به اتمام رسید. سود این تسهیلات ۱۳درصد بود.گیرندگان‌ وام (مستاجران) می‌توانند تسهیلات را یک‌ساله دریافت کنند و صرفا سود آن را ماهانه بپردازند و در پایان سال، اصل آن را پرداخت کنند.

 

بازار نفت

06

بازگشت نفت به روند صعودی

قیمت نفت روز دوشنبه در واکنش به حمله سایبری به بزرگ‌ترین شبکه خط لوله بنزین آمریکا و تعطیلی آن که ضعف زیرساخت نفتی را نمایان کرد، افزایش یافت. شرکت کلونیال پایپ‌لاین که بزرگ‌ترین اپراتور خط‌لوله سوخت در آمریکاست، پس از این حمله سایبری شبکه خط‌لوله خود که سوخت را به ایالت‌های شرقی می‌رساند تعطیل کرد. عامل نامعلوم این است که این تعطیلی چه مدت طول خواهد کشید اما واضح است که هر‌چه طولانی‌تر شود، باعث افزایش قیمت فرآورده‌های نفتی می‌شود. به این ترتیب بهای معاملات وست‌تگزاس اینترمدییت آمریکا با ۳0 سنت معادل 6/ 0درصد افزایش، به ۶۵ دلار و 30سنت در هر بشکه رسید. به گفته تحلیلگران تعطیلی طولانی‌مدت‌خطوط انتقال سوخت در آستانه آغاز فصل سفرهای تابستانی سبب خواهد شد تا قیمت بنزین به‌صورت ناگهانی بالا برود و مصرف‌کنندگان و اقتصاد آمریکا آسیب ببیندند.