بازار سهام

شاخص منفی با سیاست‌های جدید

پس از تصویب سیاست‌های تعدیل‌کننده بازار و اجرای آن در نخستین روز هفته جاری که هیجانات امید بخش حاصل از بهبود وضعیت بازار را به همراه داشت، در روز یکشنبه با وجود بازگشت دامنه نوسان به حالت قبل سهامداران شاهد صف‌های فروش سنگین در بسیاری از نمادها بودند به‌طوری‌که شاخص‌کل با از دست دادن ۰۷/ ۰ درصد از ارتفاع خود به رقم یک‌میلیون و ۱۸۸ هزار واحدی تنزل کرد. ارزش معاملات در قیاس با روز‌های گذشته اندکی بهبود یافته اما خروج پول حقیقی همچنان ادامه دارد. در این بین نیز مصوبه دیگری که اختصاص ۲۰۰ میلیون دلار منابع مالی از صندوق توسعه‌ملی به صندوق تثبیت بازار است می‌تواند در ماه‌های آتی گامی مهم و رو‌به‌جلو برای بازگشت اعتماد سرمایه‌گذاران و کاهش هیجانات سهامداران در بازار باشد.

 

 

بازار سکه

خیز جدید سکه

برخلاف روزهای گذشته که تعداد فروشنده‌های بازار سکه زیاد بود، در هفته جاری خریداران طلا و سکه افزایش یافت‌ به‌طوری‌که هر سکه تمام‌بهار آزادی در روز یکشنبه به قیمت 10‌میلیون و‌ 320‌هزار تومان مورد معامله قرار گرفت. این افزایش نرخ سکه می‌تواند رفتار هیجانی از سوی سرمایه‌گذاران خرد داخلی باشد. کارشناسان بر این باورند با افزایش انتظارات تورمی و داده‌های اقتصادی جهانی که نشان‌دهنده تورم است، بهای اونس طلا در روزهای آتی همچنان می‌تواند روندی صعودی را در پی داشته باشد و سطوح جدیدی را به‌دست آورد و به‌دنبال آن نیز افزایش نرخ دلار داخلی محرک دیگری برای رشد قیمت سکه به‌حساب آید. با این حال به‌نظر می‌رسد معامله‌گران سکه تا پس از دوره انتخابات همچنان برای داد و ستد‌های بیشتر و انجام معاملات شک و تردید داشته باشند.

 

 

بازار طلای جهانی

هفته کم رمق طلا

اونس طلا در معاملات هفته گذشته بازار جهانی پس از افت‌های پیاپی، در انتهای هفته توانست خیلی زود با رشد پر قدرتی در مسیر صعودی آخرین روز کاری را با قیمت 1844 دلار به پایان برساند و یک قدم به مرز 1850 دلاری نزدیک‌تر شود. همچنین عملکرد هفتگی این فلز گرانبها در معاملات جهانی 7/ 0 درصد معادل 13 دلار در جهت مثبت بوده است. به باور تحلیلگران طلا هم‌چنان تحت‌تاثیر نگرانی‌های مربوط به شیوع ویروس‌کرونا است و مانع رشد آن در روزهای آغازین هفته معاملاتی بازار جهانی بود. همچنین تقلیل تاثیرات تغییر نرخ بهره آمریکا و بازدهی اوراق‌قرضه باعث‌شده تا طلا همچنان از حمایت خوبی برخوردار باشد. برخی فعالان این بازار بر این باور هستند که عبور طلا از مرز 1840 دلاری خود می‌تواند سطوح بالاتر را نیز برای هفته‌های آتی رقم بزند.

 

 

بازار اوراق مسکن

گران‌ترین تسه 6 هفته اخیر

اوراق تسهیلات مسکن در معاملات دومین روز از هفته‌جاری در ادامه روند‌ صعودی هفته‌های پیشین باز‌هم مسیر افزایشی خود را ادامه داد و در روز 26 اردیبهشت‌ماه به بیشترین مقدار خود در 6 هفته گذشته رسید. به این ترتیب هر برگه از اوراق منتشره در اسفندماه 98 به 57 هزار و 620 هزار تومان رسید که افزایش 6/ 3 درصدی را در قیمت پایانی نشان می‌دهد. نرخ سود اسمی وام مسکن 5/ 17درصد اعلام شده اما نرخ سود واقعی که متقاضیان جهت منتظر‌نماندن در صف وام مسکن در قبال آن به بانک مسکن پرداخت می‌کنند بیشتر از این رقم است. افزایش روز‌افزون تسه‌ها سبب‌شده تا نرخ سود اوراق تسهیلات مسکن نیز به بیشترین حد خود در این مدت برسد و گران‌ترین موعد خرید وام را در این روز رقم بزند.

 

 

بازار نفت

هفته پر نوسان نفت

نفت‌خام آمریکا در معاملات هفته پرنوسان خود در واکنش به حمله سایبری به بزرگ‌ترین شبکه خط لوله بنزین آمریکا و تعطیلی آن از مرز 66 دلار فراتر رفت‌ اما پس از راه‌اندازی مجدد خط لوله کلونیال، بحران ویروس‌کرونا در هند که باعث نگرانی از وضعیت سومین مصرف‌کننده بزرگ نفت جهان شده، باز‌هم بر بازار مسلط شد و قیمت‌ها را پایین آورد. با این همه هر بشکه نفت با افزایش 9/ 0 درصدی رشد هفتگی به 65 دلار و 50 سنت رسید، بهبود قیمت نفت در روز جمعه تحت‌تاثیر اقدام معامله‌گران برای جبران ضرر معاملات روز قبل روی داد. عامل دیگری که از قیمت‌های نفت پشتیبانی کرد، خوش‌بینی نسبت به تقاضا برای بنزین در دو هفته آینده است که آغاز رقابت تابستانی قیمت‌های نفت همزمان با اوج‌گیری تقاضا برای سوخت در فصل سفرهای جاده‌ای در آمریکاست.