بازار سهام

15-01 copy

هفته بی‌­ثمر بورس

بازار سرمایه هفته گذشته را با دو تغییر مهم متقارن‌سازی دامنه نوسان و کاهش حجم مبنا آغاز کرد اما معاملات بورس به‌رغم تزریق نقدینگی از سوی بانک مرکزی و صندوق تثبیت بازار سرمایه به روند نزولی خود ادامه داد و این سیاست­‌ها نه تنها مانع افت بیشتر شاخص نشدند بلکه نتوانستند خوش‌بینی چندانی را هم برای سرمایه‌گذاران این بازار فراهم کنند. در این بین اخبار حاکی از احیای برجام و وضعیت انتخابات ریاست‌جمهوری نیز دو ابهامی است که بر سر صعود بازار سرمایه سایه افکنده. با تمامی این فراز و نشیب‌­ها شاخص کل بورس در هفته آخر اردیبهشت ماه با افت 5/ 2 درصدی در مقیاس هفتگی به رقم یک میلیون و 154 هزار واحدی تنزل یافت. علاوه بر کاهش ارتفاع این نماگر اصلی بازار، ارزش معاملات نیز به‌صورت روزافزون کاهشی بود و سهامداران همچنان قفل در صف­‌های فروش بودند. 

 

بازار سکه

15-03 copy

هفته‌ای خنثی برای سکه

برخلاف افزایش قیمت اونس جهانی، بهای طلا و سکه در هفته گذشته به دلیل تغییرات کاهشی نرخ ارز و افت شدید تقاضا در بازار و همچنین اخبار اقتصادی و غیر‌اقتصادی تاثیر‌گذار بر بازار فلز گرانبهای داخلی، سیر نزولی را طی کرد به‌ طوری که هر قطعه سکه بهار آزادی با 1/ 0 درصد بازدهی مثبت هفتگی به 10 میلیون و 70 هزار تومان دست یافت. در این بین همراه با تعطیلی واحدهای صنفی در یک ماه گذشته و دوران بازگشایی آنها، تغییراتی در قیمت‌ها ایجاد نشد بلکه هر سکه بهار آزادی تمایلات کاهشی را از خود نشان داد. بر این اساس گفته می‌شود که بسیاری از معامله‌گران این بازار برای انجام داد و ستد­های خود همراه با تردید دست نگه داشته‌­اند و برخی دیگر نیز در انتظار شفاف شدن بازار هستند. 

 

بازار طلای جهانی

15-04 copy

صعود اونس طلا به قله جدید

قیمت طلا پس از کاهش نسبتا شدیدی که روز چهارشنبه تجربه کرده بود، توانست قیمت‌های از دست رفته خود در معاملات روز‌های بعد را بازیابی کرده و به سطوح بالاتری رشد کند. عمده دلیل افزایش قیمت طلا را می‌توان کاهش شاخص بازار‌های سهام جهانی بر اثر کاهش خلق و خوی ریسک‌پذیری در بازار دانست که تقاضا برای سرمایه‌گذاری‌های امن مانند طلا را افزایش داد. از طرف دیگر قیمت بیت‌کوین و دیگر ارز‌های رمزنگاری شده در روزهای پیشین شاهد افت سهمگینی بود و قیمت آنها به شکل چشمگیری کاهش یافت. این موضوع باعث شد تا تقاضا برای فلزات گرانبها افزایش یافته و سرمایه‌گذاران سنتی این اطمینان را کسب کنند که بیت‌کوین و رمزارز‌ها نمی‌توانند ارزش هزاران ساله طلا را از بین ببرند. بر این اساس هر اونس طلا در معاملات روز جمعه (ساعت 20 به وقت تهران) به1875 دلار  برسد. 

 

بازار اوراق مسکن

15-06 copy

رشد 7 درصدی در مقیاس هفتگی

اوراق تسهیلات بانک مسکن در معاملات هفته گذشته بازار سرمایه عمدتا روز‌های مثبتی را تجربه کردند و قیمت‌شان از 55 هزار تومان صعود کرد و تا نزدیکی 60 هزار تومان نیز رفت اما پس از کاهش یکروزه دوباره به مدار صعود بازگشت و هر فقره از تسه9812 منتشره در اسفند ماه 98 به 58 هزار و 580 تومان رسید و توانست در هفته گذشته بیش از 7 درصد رشد را به ثبت برساند. اوراق تسهیلات مسکن گاهی اوقات از روند شاخص کل بورس دنباله‌روی می‌کند اما مدتی است که این هم‌مسیری به هم خورده و برخلاف افت‌های پیاپی شاخص سهام و افت هفتگی آن، اوراق یاد شده رشد هفتگی داشته است. تمامی تسه‌ها سررسید دو ساله دارند و پس از آن قابل معامله نیستند اما در برخی موارد این مدت تا 6 ماه تمدید می‌شود. 

 

بازار نفت

15-07 copy

نوسان‌‌های متوالی نفت

قیمت نفت روز پنج‌شنبه تحت‌تاثیر قوت گرفتن احتمال احیای توافق هسته‌ای و متعاقبا رفع تحریم‌ها علیه صادرات نفت ایران، برای سومین روز نوسان داشت هرچند روز جمعه اندکی افزایش یافت. به این ترتیب بهای معاملات نفت روز جمعه به 62 دلار و80 سنت رسید؛ در حالی که در داد و ستد‌های روز پیشین در 62 دلار بسته شده بود. اگرچه زمان توافق هسته‌ای نامعلوم است اما ایران صادراتش را افزایش داده و چشم‌انداز بازگشت نفت ایران به بازار در معاملات نفت برنت منعکس شده است، نفت تا ژوئن در الگوی ثابتی نوسان خواهد کرد چرا که در آن زمان است که بازگشایی اروپا آغاز می‌شود. در حال حاضر عامل اصلی تاثیرگذار بر بازار، اخبار مربوط به بازگشت ایران به بازار است که به عنوان مانعی برای رشد قیمت‌ها عمل خواهد کرد.