بازار سهام

10

مرز‌شکنی بورس

معاملات بورس و اوراق بهادار تهران، در جریان منفی‌های پی‌در‌پی، روز گذشته بار دیگر سرخ‌پوشی در سراسر بازار سهام نمایان شد و شاهد ریزش نماگرها بودیم. بر این اساس شاخص کل بورس در داد و ستد روز یکشنبه با افت 8/ 1 درصدی همراه بود و به سطح یک میلیون و 107 هزار واحدی تنزل یافت تا جایی که به سطوح پایین‌تر از کف حمایتی قبلی خود رسید، همچنین شاخص کل هموزن یک درصد عقب‌نشینی کرد. در این بین نیز بسته شدن بسیاری از سهام دیده می‌شد که به باور برخی تحلیلگران توقف معاملاتی برخی نمادها می‌تواند بیشتر جنبه مانع‌تراشی برای افت بیشتر شاخص باشد. بنابراین با وجود اعمال سیاست‌های حمایتی مختلف، در بهبود روند بازار و تزریق نقدینگی ثمری نخواهد داشت، بلکه بازار  به دلیل افزایش ترس سهامداران و در نبود نقد شوندگی می‌تواند با منفی‌های بیشتری  مواجه شود.

 

بازار سکه

30

احتمال رشد تقاضای سکه

هر سکه تمام بهار آزادی در روزهای اخیر روند کاهشی در مرز ۱۰ میلیون تومان داشت که به موجب این مساله امیدواری سرمایه‌گذاران برای آینده معاملات سکه بالا گرفت. همچنین خوش‌بینی به آینده نرخ اونس طلا در بازار جهانی که در بالای سطح قیمتی 1880 دلار تثبیت شده، می‌تواند یکی از دلایل تاثیر‌گذار بر تمایل معامله‌گران به افزایش خرید سکه باشد و  در روزهای اخیر شانس رشد قیمت‌ها را برای این فلز زرد گران‌بهای داخلی افزایش دهد. بر این اساس هر سکه بهار آزادی در معاملات روز گذشته به نرخ 10 میلیون و 80 هزار تومان داد و ستد شد. گفته می‌شود که با افزایش متداول ارزش اونس طلا، بهای سکه می‌تواند در کوتاه‌مدت شاهد کمی افزایش باشد و همچنین با کاهش فاصله بین قیمت واقعی و ارزش بازار، تقاضا برای سکه رشد کند.

 

بازار طلای جهانی

40

خوش‌بینی به آینده طلا

طلا در هفته‌ای که گذشت با تحولات اساسی روبه‌رو شد و شاهد تجدید دوباره جذابیتش برای بسیاری از سرمایه‌گذاران در نتیجه ریزش بازار رمزارزها بود. هنگامی که گزارش نشست ماه پیش بانک مرکزی آمریکا منتشر شد، طلا با وجود اظهارنظر‌های مربوط به تعدیل سیاست انبساطی موفق شد سطح حمایتی خود را حفظ کند، زیرا انتظارات بازارها از احیای قوی اقتصادی به احیای آهسته‌تر تغییر پیدا کرده است. هفته گذشته یکی از هفته‌هایی بود که برای بسیاری از معامله‌گران تغییر معادلات را رقم زد و حباب ارز دیجیتالی فرو ریخت. این امر به سرازیر شدن موج پول به سمت طلا منجر شد و با افزایش بیش از ۲ درصد در مقیاس هفتگی در قیمت ۱۸۸۱ دلار بسته شد. با توجه به اینکه اونس طلا شکستن قیمت ۱۹۰۰ دلار را هدف گرفته است، ممکن است انتظار بازارها برای مشاهده شکسته شدن این سطح چندان طولانی نشود.

 

بازار اوراق مسکن

50

صعود تسه پس از کاهش یک‌روزه

اوراق تسهیلات مسکن که در بازار سرمایه با هدف کمک به متقاضیان خرید خانه عرضه شده و توسط دو بانک ملی و مسکن در گروه مختلف با نام تملی و تسه در بازار فرابورس قابل داد و ستد هستند. اوراق تسهیلات مسکن با توجه به زمان انتشار آنها و زمان باقی مانده تا پایان سررسید آن در قیمت‌های مختلف داد و ستد می‌شوند و از آنجا‌‌ که فاصله زمانی خرید این تسه‌ها تا زمان دریافت وام از بانک مربوطه زمان‌بر است، معمولا تسه‌هایی که مهلت کمی تا تاریخ انقضای آن باقی است ارزا‌ن‌تر از سایر اوراق قیمت‌گذاری می‌شود. به این ترتیب اوراق تسهیلات مسکن که در اسفند ۹۸ منتشر شده در ‌ ادامه نوسانات روزهای اخیر خود در معاملات روز یکشنبه به ۵۸ هزار و ۴۴۴ تومان رسید که افزایش 8/ 0 درصد را نشان می‌دهد.

 

بازار نفت

60

افت 5/ 2 درصدی نفت در هفته

نفت وست تگزاس اینترمدییت با وجود رشد خوب در آخرین روز معاملاتی(جمعه) از رشد هفتگی باز ماند. شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز روز جمعه اعلام کرد شمار دکل‌های حفاری نفت و گاز طبیعی در هفته منتهی به ۲۱ مه به ۴۵۵ حلقه افزایش یافته که بالاترین میزان از آوریل سال ۲۰۲۰ است. ایران و قدرت‌های جهانی از آوریل برای احیای برجام سرگرم مذاکره هستند و سرمایه‌گذاران همچنان به بهبود تقاضا برای سوخت در تابستان امسال خوش‌بین مانده‌اند، زیرا برنامه‌های واکسیناسیون در اروپا و آمریکا اجازه می‌دهد افراد بیشتری مسافر‌ت کنند، اما افزایش آمار ابتلا در بخش‌هایی از آسیا همچنان مایه نگرانی مانده است. به گفته جی‌پی مورگان برای اینکه نفت به ۱۰۰ دلار صعود کند، تقاضا باید در سه ماهه سوم به 6/ 102 میلیون بشکه در روز رشد کند، البته به شرطی که واکنشی از سوی اوپک پلاس به واسطه عرضه بیشتر صورت نگیرد.