بازار سهام

15-01 copy

رشد کم رمق شاخص سهام

ارزش معاملات و روند قیمتی سهام در این روزها با وجود اقدامات و اخبار مثبت برای بهبود وضعیت بورس چنگی به دل نمی‌زند. شاخص کل بورس در روز سه‌شنبه پس از 7 روز افت متوالی تغییر مسیر داد و مثبت شد و با رشد 9/ 0 درصدی به سطح یک میلیون و 105 هزار واحدی رسید. اما شاخص کل هموزن همچنان رفتار سرخ پوشی را حفظ کرده و افت 1/ 0 درصدی را به ثبت رساند. بر این اساس تا زمانی که شاخص کل هموزن نتواند روند خود را در جهت سیر صعودی تغییر دهد، نمی‌توان انتظار مثبت شدن بازار را داشت. گفتنی است که آینده بازارسرمایه با توجه به متغیرهای اقتصادی همچون نرخ ارز، وضعیت تورم و روند بازارهای جهانی، به میزان سودآوری شرکت‌ها و تحریم‌ها بستگی دارد به‌طوری که به باور برخی فعالان، بازار در هفته‌های آتی طیف منفی را بیشتر خواهد دید.

 

بازار سکه

15-03 copy

روند پر نوسان سکه

روند داد و ستدهای بازار سکه و طلا در دام نوسانات قیمتی مربوط به اخبار پیرامون انتخابات ریاست‌جمهوری ایران و نیز مذاکرات هسته‌ای قرار گرفته است به‌طوری که آینده این بازار برای سرمایه‌گذاران چندان مشخص نیست و معاملات در هاله‌ای از ابهام انجام می‌شود. با توجه به افت و خیزهای بهای سکه در روزهای اخیر، هر سکه بهار آزادی روز سه‌شنبه به قیمت 10 میلیون و 120 هزار تومان مورد معامله قرار گرفت. در این بین برخی معامله‌گران دو عامل را برای روند قیمتی سکه تاثیرگذار می‌دانند که می‌توان به بازگشت نرخ دلار داخلی و کاهش قدرت رشد آن و همچنین در جا زدن بهای اونس طلا در معاملات بازار جهانی اشاره کرد. تحلیلگران فنی باور دارند که سطوح بالای 10 میلیون و 300 هزار تومان در موقعیت فعلی بازارها چندان دور از ذهن نیست اما مسیر رسیدن به این محدوده بسیار پرنوسان خواهد بود.

 

بازار طلای جهانی

15-04 copy

ثبات نسبی اونس طلا

اونس طلا در معاملات روز سه‌شنبه بازار جهانی به روند چند روز گذشته خود ادامه داد و همچنان با ثبات نسبی در قیمت 1880 باقی مانده است. در حالی که قیمت طلا در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی در پی بهبود ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران که تقاضا برای دارایی‌های امن را کمتر کرد، با کاهش روبه‌رو شد و در قیمت کمتر از رقم یاد شده بسته شده بود. اما در داد وستدهای روز بعد بهای هر اونس طلا با افزایش (ساعت 20 به وقت تهران) به قیمت 1894 دلار رسید. پس از اینکه مقامات بانک مرکزی آمریکا ریسک‌های تورم را کم اهمیت شمردند، سرمایه‌گذاران دوباره نسبت به دورنمای رشد اقتصادی خوش بین شدند. این امر باعث بهبود بازارهای سهام شد و روند صعودی طلا را موقتا کند کرد. به نظر می‌رسد تا زمانی که سطح حمایتی طلا حفظ شود، روند صعودی طلا بدون تغییر می‌ماند.

 

بازار اوراق مسکن

15-06 copy

دومین افت متوالی تسه9812

اوراق تسهیلات بانک مسکن در معاملات روز سه‌شنبه بازار سرمایه که شاخص‌های اصلی بازارسهام و بازار فرابورس هر دو روز مثبت را پشت سرگذاشتند،خلاف مسیر رشد این دو حرکت کرد ودر ادامه کاهش شدید روز پیشین خود باز هم افت قیمت را به ثبت رساند.به این ترتیب هر برگه از تسه9812 روز گذشته در قیمت پایانی 55 هزار و 271 تومان بسته شد که کاهش 45/ 0 درصدی را نشان می‌دهد. روند کاهشی در قیمت پایانی تسه در حالی ادامه یافته است که قیمت خرید آن همچنان افزایش قیمت را تجربه می‌کند. براین اساس خرید برای هر برگه تسه 9812 به55 هزار و 290 تومان رسیده که افزایش 5 درصدی این نماد را نشان می‌دهد. به نظر می‌رسد کاهش‌های متوالی اوراق تسهیلات مسکن در گروه تسه به دلیل رشد‌های چشمگیر این دسته از سهام در روزهای گذشته بوده است.

 

بازار نفت

15-07 copy

رشد‌های متوالی نفت

قیمت نفت روز سه‌شنبه در پی تعدیل انتظارات سرمایه‌گذاران درباره بازگشت نفت ایران به بازارهای بین المللی در آینده نزدیک، برای سومین روز متوالی افزایش یافت و نزدیک به بالاترین حد یک هفته گذشته ایستاد و در ادامه روز اندکی از سقف روزانه خود فاصله گرفت وتا ساعت 16 روز گذشته به قیمت ۶5 دلار و 60 سنت در هر بشکه رسید. شرایط برای قیمت بالاتر نفت با توجه به پیشرفت برنامه‌های واکسیناسیون و متعاقبا بهبود تقاضا به قوت خود باقی مانده است. حتی با فرض اینکه صادرات نفت ایران در ژوئیه ازسرگرفته می‌شود، قیمت نفت برنت همچنان تا سه ماه چهارم به مرز ۸۰ دلار در هر بشکه صعود خواهد کرد. با این حال روند احیای جهانی از پاندمی کووید- ۱۹ برابر نیست و دورنمای یکدستی برای تقاضای نفت نشان نمی‌دهد.