بازار سهام

آرامش نسبی در بورس

پس از فراز و نشیب‌های بسیاری که بورس در هفته‌های اخیر پشت سر گذاشت، در معاملات روز چهارشنبه بازار سرمایه همراه با مشخص شدن لیست نهایی نامزدهای انتخاباتی ریاست‌جمهوری با افزایش تقاضای خرید در سهام شرکت‌های بزرگ و تاثیر‌گذار بر روند شاخص روبه‌رو شد. به‌طوری که شاخص کل با رشد ۰/۳۵ درصدی به رقم یک میلیون و ۱۰۹ هزار واحدی صعود کرد. همچنین با افزایش تقاضا برای کوچک‌ترها، شاخص کل هموزن نیز در روز گذشته تغییر مسیر داد و ۰۸/۰ درصد رشد را تجربه کرد. افزایش آرام و مکرر نرخ ارز و روند صعودی بازارهای جهانی و همچنین انتخابات پیش رو، انتظارات معامله‌گران و سرمایه‌گذاران را از آینده بازارهای داخلی به‌خصوص بازار سرمایه تغییر داده و امیدواری‌ها را نسبت به بهبود وضعیت بازار سهام افزایش داده است.

 

 

بازار سکه

عبور سکه از مرز حساس

همزمان با صعود بی‌وقفه نرخ اونس طلا در بازار جهانی و عبور آن از سطوح بالاتر، بهای فلز زرد گرانبهای داخلی توانست از مرز حساس 10 میلیون و 200 هزار تومان عبور کند و نگاه سرمایه‌گذاران این بازار را بار دیگر به خود جلب کند. به‌طوری که هر سکه تمام بهار آزادی در معاملات روز چهارشنبه با رشد 180هزار تومانی به قیمت 10 میلیون و 300 هزار تومان مبادله شد. به نظر می‌رسد دلار با ماندن در بالای مرز 23 هزار تومان، می‌تواند داد و ستد سکه را رونق بخشد، به‌طوری که خریداران را به آرامی در بازار سکه فعال‌تر کرده است. بر این اساس عده‌ای از فعالان بازار سکه باور دارند که تا اتمام انتخابات ممکن است روند قیمتی این فلز با فراز‌و‌نشیب‌هایی همراه باشد که می‌تواند متاثر از عوامل قوی غیراقتصادی و رشد قیمت‌های جهانی باشد.

 

 

بازار طلای جهانی

صعود اونس به قله 1900 دلاری

قیمت اونس طلا در روز‌های گذشته نوسانات زیادی در قیمت 1800دلاری از خود نشان داد، اما پس از آن شروع به حرکات صعودی قدرتمندی کرده و توانست به بالا‌ترین سطح پنج ماه گذشته دست پیدا کند. به این ترتیب قیمت طلا در معاملات روز چهارشنبه تحت تاثیر دلار ضعیف‌تر و رشد نگرانی‌های تورمی به بالای مرز روانی مهم ۱۹۰۰ دلار صعود کرد و در ساعت 19:30 به وقت تهران به 1901 دلار رسید.دلار ضعیف‌تر به صعود طلا کمک کرده و ریسک‌های تورم رو به رشد در حال حاضر موارد دیگر را تحت‌الشعاع خود قرار داده است. به نظر می‌رسد حتی اگر تورم بالا بماند بانک مرکزی آمریکا همچنان سیاست انبساطی خود را حفظ می‌کند. آنچه برای طلا اهمیت دارد نرخ‌های واقعی هستند، پایین بودن نرخ‌ها دلار را ضعیف می‌کند و طلا از این وضعیت بهره می‌برد.

 

 

بازار اوراق مسکن

رشد پس از اصلاح

در معاملات روز چهارشنبه بازار سرمایه اوراق تسهیلات بانک مسکن در داد‌و‌ستد‌های بازار فرابورس پس از دو افت متوالی بر مدار صعود بازگشت و افزایش قیمت 2 هزار و 300 تومانی را به ثبت رساند.هر برگه تسه9812 در قیمت پایانی 57 هزار و 573تومان بسته شد که افزایش 4/16 درصدی را در قیاس با روز کاری پیشین نشان می‌دهد. اما آنچه در معاملات این دسته از سهام قابل‌توجه است، ناهمسویی در قیمت خرید و قیمت پایانی اوراق یاد شده است که می‌تواند ناشی از عدم تقاضا برای این دسته از سهام باشد.اما ریشه عدم تقاضای شکل گرفته در گروه اوراق حق‌تقدم استفاده از تسهیلات مسکن در هر دو دسته «تسه» و «تملی» را می‌توان به افزایش قیمت‌های سر به فلک کشیده مسکن در مناطق مختلف تهران و سایر شهرها مرتبط دانست.

 

 

بازار نفت

تردید نفت در ثبات قیمتی

در حالی که سرمایه‌گذاران همچنان احتمال می‌دهند با احیای توافق برجام و از سرگیری عرضه نفت ایران، تاثیر افزایشی رشد تقاضا برای مصرف در آمریکا خنثی خواهد شد، قیمت نفت روز چهارشنبه کاهش کمی داشت و طلای سیاه از مرز 66 دلار برگشت خورد. بهای نفت در معاملات روزگذشته به دلیل نگرانی از بازگشت نفت ایران و کافی نبودن بهبود تقاضا برای جذب عرضه بیشتر و ایجاد اشباع در بازار، اندکی کاهش پیدا کرد. هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدییت به قیمت 65 دلار و 90 سنت رسید، در حالی که در معاملات روز سه‌شنبه از کانال 66 دلاری نیز فراتر رفته بود. به گفته کارشناسان این بازار آمارهای موسسه امریکن پترولیوم امیدوارکننده است، اما عمده توجه سرمایه‌گذاران معطوف گفت وگوهای ایران و قدرت‌های جهانی است زیرا تاثیر بازگشت احتمالی نفت ایران به بازار مهم‌تر خواهد بود.