بازار سهام

01

افت 9/ 3 درصد در هفته

روند معاملاتی بورس و اوراق بهادار تهران در اولین هفته از خرداد ماه، با افت و خیزهایی ناشی از فضای انتخاباتی و همچنین اخبار ناشی از وضعیت مذاکرات هسته‌ای مواجه شد. ضمن شروع به‌شدت منفی شاخص سهام درنخستن روز هفته، دو روز پایانی مسیر خود را کمی در جهت مثبت تغییر داد و سبز‌پوشی در سراسر بازار سرمایه دیده می‌شد‌ اما موفق به ثبت هفته مثبت برای سهامداران خود نشد و 9/ 3درصد از جایگاه پیشین عقب‌تر رفت. به این ترتیب تالار شیشه‌ای بورس بیشترین افت هفتگی خود را از 24دی ماه سال 99 رقم زد. در چنین موقعیتی همراه با عوامل غیراقتصادی کشور برخی تحلیلگران فنی بر این باور هستند که با توجه به رفتار گذشته بازار انتظار می‌رود که با نزدیک‌شدن به تاریخ انتخابات وضعیت بازارها کمی متعادل‌تر جلوه کند و این تعادل بعد از انتخابات نیز ادامه یابد.

 

بازار سکه

3

عملکرد مثبت سکه

داد و ستدهای هفته گذشته در بازار طلا و سکه، شاهد روزهای پرنوسانی بود، به‌طوری که این تغییرات قیمتی در دام تاثیرات مربوط به اخبار پیرامون انتخابات ریاست‌جمهوری ایران و روند پر قدرت رشد اونس طلا تا بالای مرز 1900 دلار در بازار جهانی چشم دوخته بود. بر این اساس همزمان با صعود طلای جهانی بهای هر سکه تمام بهار‌آزادی با رشد هفتگی 4/ 2 درصدی معادل 240 هزار تومان در معاملات روز پنج‌شنبه به قیمت 10 میلیون و 310 هزار تومان دست‌یافت‌. این تغییرات قیمتی منجر به افزایش انگیزه معامله‌گران سکه برای خرید این فلز گرانبهای داخلی شد‌ اما در این بین اخبار متناقضی از آینده برجام، معامله‌گران این فلز زرد را در حالت تردید قرار داد به‌طوری که روند این بازار برای سرمایه‌گذاران سکه چندان مشخص نیست و معاملات در هاله‌ای از ابهام انجام می‌شود.

 

بازار طلای جهانی

4

ناکامی در حفظ1900 دلاری

روند صعودی قیمت طلا در هفته جاری به گونه‌ای پیش‌رفت که چشم معاملات به دستیابی به سطح ۲ هزار دلار در هر اونس بود، اما پس از صعود قیمت طلا در روز‌های گذشته شاهد یک کاهش نسبی بودیم‌ به‌طوری محدوده 1900دلاری به راحتی واگذار شد. تلاش این فلز گرانبها در بازگشت به مسیر صعودی در داد و ستد‌ها روز پنج‌شنبه به‌جایی نرسید و این روند در روز بعد نیز ادامه یافت. در حالی‌که تقویت دلار و رشد سوددهی اوراق خزانه‌داری آمریکا اشتها برای سرمایه‌گذاری در بازار طلا را تضعیف کرده، قیمت فلز زرد در آخرین روز معاملاتی شاهد کاهش بود. بهای هر اونس روز جمعه در (ساعت 19 به وقت تهران) به 1895 رسید‌ و در مسیر ثبت چهارمین هفته افزایشی متوالی قرار گرفت.

 

بازار اوراق مسکن

5

تاثیرات تسه از بازار مسکن

در جریان بروز باورهای امید بخش بین سرمایه‌گذاران بازار سرمایه در پی انتشار لیست نامزدهای انتخاباتی، اوراق تسهیلات بانک‌مسکن در داد و ستدهای هفته گذشته بازار فرابورس، عملکرد منفی 72/ 1 درصدی را تجربه کرد به‌طوری که هر برگه تسه 9812 در بازه قیمتی 55 هزار و 200 تومان تا 58 هزار و 500 تومان در حال نوسان بود و میانگین ارزش معاملات این اوراق نسبت به هفته اول اردیبهشت‌ماه حدود 2‌برابر رونق یافت. در این بین نیز به گفته برخی کارشناسان بازار مسکن افزایش تقاضا برای خرید مسکن کمی بهبود یافته و دلیل آن را افت حدود یک‌درصدی میانگین قیمت پیشنهاد فروشنده‌های آپارتمان در تهران طی ماه گذشته می‌دانند. همچنین باور دارند که این نرخ منفی یک درصدی همان تورم پنهان بازار مسکن‌ است که بیانگر تغییر انتظار فروشنده‌ها نسبت به سطح قیمت فروش است.

 

بازار نفت

6

نفت در مسیر رشد هفتگی

به دنبال انتشار آمارهای مثبت از اقتصاد آمریکا و احتمال ترمیم قابل‌توجه تقاضای جهانی نفت در سه‌ماه سوم سال قیمت نفت در روز جمعه شاهد افزایش بود، اما در عین حال نگرانی‌ها از بازگشت نفت ایران به بازار سبب شد تا رشد قیمت محدود باشد. به این ترتیب هر بشکه نفت به قیمت 67 دلار و 10 سنت رسید‌ و در مسیر ثبت رشد هفتگی قرار گرفت. انتشار آمارهای قوی از اقتصاد آمریکا و تقویت اینکه اگر توافق هسته‌ای ایران احیا شود، تحریم‌ها بلافاصله لغو نخواهد شد و بازار نفت با مقادیر عظیمی عرضه اضافی نفت روبه‌رو نخواهد شد، سبب‌شده تا قیمت‌ها بالاتر برود. در حالی‌که تحلیلگران انتظار دارند تقاضای جهانی نفت در سه ماه سوم سال و به لطف برنامه واکسیناسیون گسترده و سفرهای تابستانی در اروپا و آمریکا افزایش یابد.