بازار سهام

بازگشت شاخص سهام به مدار صعود

بازار سرمایه در معاملات روز شنبه بیشترین رشد روزانه خود را از ۲۶ اسفند ماه ۹۹ به ثبت رساند، طوری که این سبز‌پوشی حاصل خرید حقیقی‌ها بود. بر این اساس در روز گذشته شاخص‌کل بورس با رشد ۷/ ۲ درصدی به ارتفاع یک میلیون و ۱۳۹ هزار واحدی صعود کرد‌.آنچه که بازار سهام را به مدار مثبت برگرداند، کانال شکنی جدید دلار بود‌ که می‌تواند بر سهم‌های کامودیتی محور تاثیرگذار باشد. ضمن آنکه رسیدن به فصل مجامع، محرک‌های بنیادی قوی و اخبار مثبت در خصوص احتمال تخفیف خوراک پالایشی سوخت رشد قیمت سهام را فراهم کرد. به این ترتیب پس از گذشت ۲۱ هفته منفی و هراس از بازار، حقیقی‌ها به مسیر معاملات بازگشتند و خالص خرید۴۸۶ میلیارد تومانی را رقم زدند.

 

 

بازار سکه

 خیز جدید سکه

معاملات روز شنبه بازار طلا و سکه در همسویی با افزایش روی هر دو مولفه‌ تاثیر‌گذار بر بازار فلزات گرانبهای داخلی، اعم از نرخ دلار در بازار آزاد داخلی و بهای اونس طلا در داد و ستد‌های بازار جهانی افزایش قیمت 400 هزار تومانی را به‌ثبت رساند. به این ترتیب هر قطعه سکه تمام بهار آزادی روز گذشته با 7/ 3درصد رشد به 10 میلیون و 700 هزار تومان رسید. بابسته شدن اونس طلا در رقم 1903 دلار به نظر می‌رسد معامله گران سکه به‌راحتی اقدام به فروش نخواهند کرد، همچنین نظر فعالان در بازار سکه درباره روند دلار هم تغییر کرده و انتظار افزایش دلار را دارند.اگر روند دلار افزایشی بماند سکه می‌تواند وارد کانال 10900 تومان شده و با فتح کانال‌های جدید روند افزایشی به خود گرفته و از حبس واقعی خارج خواهد شد. در غیر این‌صورت و با افت دلار روند معکوس خواهد شد.

 

 

بازار طلای جهانی

رشد بی‌وقفه اونس طلا

روند قیمتی معاملات اونس طلا در هفته گذشته با تحولات خوشایندی برای معامله‌گران طلا همراه بود و شاهد افزایش جذابیت این فلز گرانبها برای بسیاری از سرمایه‌گذاران بودیم. بهای اونس جهانی در پایان آخرین روز معاملاتی خود پس از اعلام گزارش تورم آمریکا و افت ارزش دلار، در بالای سطح 1900 دلار تثبیت شد، به‌طوری که عملکرد این کالای جهانی در طول هفته گذشته 1/ 1 درصد سودآوری برای سرمایه‌گذاران خود به‌همراه داشت. برخی کارشناسان این بازار بر این باور هستند که انتشار آمارها نشان داد قیمت‌های مصرف کننده در آمریکا طی ماه آوریل افزایش یافته و رشد تورم سبب افزایش اشتها برای سرمایه‌گذاری در بازار طلا شده است به‌طوری که شاهد افزایش نسبی در آمارهای مصرف شخصی هستیم که این آمارها تقویت کننده فضای تورمی است و به نفع بازار طلا خواهد بود.

 

 

بازار اوراق مسکن

روند معکوس تسه

شاخص کل فرابورس روز گذشته همسو با کل بازار لباس سبز را به خود دید، درحالی که برخی ابزارهای نوین مالی از جمله اوراق تسهیلات بانک مسکن بر خلاف روند بازار، عقب‌نشینی کردند. بر این اساس هر فقره تسه 9812 روز شنبه 28/ 4 درصد از ارزش خود را از دست داد و به قیمت پایانی 55 هزار و 109 تومان افت کرد. این کاهش قیمت اوراق تسهیلات در برخی از نمادها دیده می‌شد اما در حالت کلی به‌نظر می‌رسد که روند کلی بازار برای اوراق تسهیلات در طول ماه‌های آتی صعودی باشد. به گفته کارشناسان مسکن با نزدیک شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری و با توجه به لیست نمایندگان انتخاباتی،انتظار می‌رود که بازار خرید و فروش مسکن پس از انتخابات کمی از وضعیت رکود فعلی خارج شود، همین موضوع احتمال رشد ارزش اوراق مسکن را نیز به همراه دارد.

 

 

 

بازار نفت

رشد 3/ 4 درصدی در مقیاس هفتگی

 بهای معاملات وست تگزاس اینترمدییت، در معاملات روز جمعه که کانال 67 دلاری را نیز لمس کرده بود،کاهش یافت و در قیمت ۶۶ دلار و 60 سنت در هر بشکه بسته شد. این شاخص هفته گذشته با وجود نگرانی از تولید بالاتر ایران در صورت احیای برجام 3/ 4 درصد و برای ماه مه هم 3/ 4 درصد رشد نشان داد.آمار روز چهارشنبه اداره اطلاعات انرژی آمریکا که کاهش هفتگی ذخایر نفت و فرآورده‌های نفتی آمریکا را نشان داد، کاهش شاخص نفتWTI را محدود کرد. چشم‌انداز عرضه بیشتر نفت ایران در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات برجام و رفع تحریم‌ها، رشد قیمت‌های نفت را محدود کرده است.به باور کارشناسان این بازار ایران روند صعودی قیمت‌ها را آهسته خواهد کرد و فعالان بازار در آستانه تعطیلات آخر هفته به دلیل احتمال اعلام توافق میان ایران و قدرت‌های جهانی محتاطانه رفتار می‌کنند.