بازار سهام

15-01 copy

تداوم عقبگرد شاخص سهام

روند بازار سرمایه پس از چند روز مثبت، طی دو روز گذشته مجددا به مسیر نزولی بازگشت؛ به‌‌طوری‌که ارزش معاملات بازار مسیر کاهشی در پیش گرفت و فشار فروش نیز در بسیاری از نمادها دیده می‌شد. این موضوع نشان‌دهنده آن است که جهت‌گیری کلیت بازار منفی بوده و عمده سهام شرکت‌های مورد معامله با افت قیمت مواجه هستند. بر این اساس شاخص کل بورس در روز سه‌شنبه با کاهش 47/ 0 درصدی به سطح یک میلیون و 140 هزار واحد عقب‌نشینی کرد. از آنجا که کلیت بازار روندی منفی را طی می‌کند، بنابراین کاهش مکرر شاخص هموزن امری طبیعی است بر این اساس روز گذشته این نماگر ریزش 42/ 0 درصدی را شاهد بود. به گفته کارشناسان نقدشوندگی و رمق بازار بسیار کاسته شده و برای بازگرداندن سرمایه‌گذاران به بورس باید سیاست‌های اصولی و منسجمی را اتخاذ کرد.

 

بازار سکه

15-03 copy

تردید معاملات سکه

علاوه‌بر رخدادهای انتخاباتی و تاثیر مستقیم آنها بر بازارها، حضور معامله‌گران خرید سکه، سایه ابهام را بر تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران برای خرید و فروش این فلز گرانبها گسترانده است. علاوه‌بر این رشد تدریجی نرخ اونس جهانی و برخی تردید‌ها نسبت به مذاکرات هسته‌ای، بر افزایش ارزش این کالا بی‌تاثیر نبوده است. بر این اساس قیمت هر سکه تمام بهار آزادی در روز سه‌شنبه به سطح 10 میلیون و 800 هزار تومان دست یافت. همچنین گفتنی است که اطمینان بالای معامله‌گران سکه به رشد نرخ دلار می‌تواند باعث هجوم تقاضا به بازار سکه و طلا در روزهای آتی شود. نکته‌ای که برخی کارشناسان به آن اشاره دارند، حباب منفی سکه است که به باور آنها با ایجاد اختلاف بیشتر بین ارزش واقعی و بازار، ممکن است قیمت بازاری شاهد رشد قدرتمندی باشد.

 

بازار طلای جهانی

15-04 copy

درخشش اونس طلا

بهای اونس طلا در معاملات بازار جهانی در 2 ماه اخیر  به طور کلی صعودی بوده است که این موضوع تحت‌تاثیر افت ارزش دلار شاخص و همچنین رشد نگرانی‌ها و فشارهای تورمی رخ داده است.اکنون قیمت طلا نزدیک به بالاترین سطح 6 ماه گذشته خود است. همچنین عامل دیگری که توانسته بر تسریع رشد قیمت‌ها تاثیرگذار باشد بازگشت خریداران چینی و هندی به پای معاملات است. دیروز نیز نرخ اونس جهانی تا 1917 دلار نیز صعود کرد. اما پس از آن رو به کاهش گذاشت و با نوسان‌های زیاد به 1898 دلار در ساعت 20 به وقت تهران رسید. بسیاری از بازارها تحت شرایط غیر اقتصادی درحال تغییر و تحول هستند در حالی که این فلز ارزشمند به دور از هر گونه فشار اقتصادی به‌عنوان پناهگاه امن در مجموع روند رو به رشد خود را طی می‌کند.

 

بازار اوراق مسکن

15-06 copy

تسریع «تسه» در سیر نزولی

اوراق تسهیلات مسکن در معاملات روز سه‌شنبه بازار سرمایه در ادامه سیر نزولی روزهای پیشین  خود بار دیگر افت قیمت را به ثبت رساند و در قیمت پایانی 53 هزار و 516 تومان بسته شد که افت حدود یک درصدی را در مقایسه با قیمت این تسه در معاملات روز کاری قبل نشان می‌دهد. کاهش‌های متوالی در قیمت تسه9812 در حالی رقم می‌خورد که قیمت خرید نیز روند نزولی گرفته و در برخی موارد شاهد افت بیشتر  است. به این ترتیب قیمت خرید تسه9812 در دادو ستد‌های روز گذشته افت حدود 3 درصدی داشته و به رقم 52 هزار و 500 تومان رسید. با وجود نوسانات زیاد در این گروه از سهام حجم معاملات همچنان روند کاهشی دارد و تغییری در ارزش معاملات و تعداد آن به وجود نیامده است. به این ترتیب تسه9812 روز گذشته در 79 نوبت به ارزش بیش از 30 میلیون معامله شد.

 

بازار نفت

15-07 copy

رکود نفت از اکتبر 2018

قیمت نفت روز سه‌شنبه تحت‌تاثیر رشد خوش‌بینی به دورنمای تقاضا برای سوخت در فصل سفرهای تابستانی آمریکا از مرز 68 دلار عبور کرد و به بالاترین رقم خود از اکتبر 2018 رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدییت 7/ 2 درصد رشد کرد و به قیمت  68 دلار و 11 سنت در هر بشکه رسید. در حالی که نگرانی‌هایی نسبت به محدودیت‌های کرونایی در بخش‌هایی  از آسیا وجود دارد، به‌نظر می‌رسد بازار روی موضوع مثبت تقاضا برای سوخت در آمریکا و نقاطی از اروپا متمرکز شده است. در آمریکا فصل رانندگی تابستانی رسما آغاز شده است که افزایش تقاضا را به همراه دارد. از طرفی قیمت نفت از آماری که در چین منتشر شد و نشان داد فعالیت کارخانه‌ای این کشور در ماه مه سریع‌ترین روند رشد را در سال جاری داشته است، پشتیبانی شد.