بازار سهام

01

بیشترین رشد هفتگی سال

مداخلات نسنجیده و بی‌توجهی به شرایط بنیادی شرکت‌های بورسی در موقعیت فعلی‌ بازار از عوامل مهم ریزش شاخص در هفته‌های گذشته بود‌ اما شاخص کل بورس در دومین هفته از خرداد‌ماه به دلیل اخبار و باورهای مثبت توانست به روند صعودی بازگردد، به‌طوری‌که وضعیت بازار تا حدودی متعادل‌تر شده است‌. بر این اساس شاخص‌کل بورس در هفته گذشته بیشترین رشد هفتگی خود را از ابتدای سال‌جاری با رشد 5/ 3درصدی به ثبت رساند. گفته می‌شود که کلیت بازار از نظر بنیادی مناسب سرمایه‌گذاری بلند‌مدت است‌، اما به‌دلیل فضای ناامید‌کننده و نبود اعتماد و به‌خصوص ایجاد انگیزه نوسان‌گیری در بسیاری از معامله‌گران، به اصل مفهوم سهامداری و سرمایه‌گذاری لطمه وارد شده است و به همین علت بازار سرمایه به طور مکرر با رفتار هیجانی مواجه می‌شود.

 

بازار سکه

03

تاثیر بازار جهانی

بازار سکه و طلا در هفته گذشته با هیجانات بالای معامله‌گران روبه‌رو شد، به‌طوری که حتی این بازار همراه با بی‌توجهی به تغییرات نرخ دلار داخلی رشد قیمت را تجربه کرد. مهمترین عامل مستقیم تاثیر‌گذار بر افزایش بهای این فلز زرد گرانبهای داخلی رشد نرخ اونس طلا در معاملات بازار جهانی است که جریان بازار را به سمت موج صعودی سوق می‌دهد. هرچند که افت و خیزهای دلار مانع تسریع این جریان شد، با این حال‌ هر قطعه سکه تمام بهار آزادی در آخرین روز کاری هفته گذشته به قیمت 10 میلیون و 700 ‌هزار تومان کاهش یافت و توانست به رشد 8/ 3 درصدی در مقیاس هفتگی دست یابد.  تحلیلگران معتقدند در صورتی‌که سکه در بالای مرز فعلی خود باقی بماند و طلای جهانی به روند صعودی خود ادامه دهد، خریداران بیشتری به این بازار وارد شده و تقاضا برای این کالا افزایش خواهد یافت.

 

بازار طلای جهانی

04

واکنش فنی طلا

قیمت هر اونس طلا در بازار جهانی هفته گذشته افت و خیزهای زیادی را تجربه کرد به‌طوری‌که از ابتدای هفته روند افزایشی آرامی داشت‌ اما در معاملات ‌روز پنج‌شنبه بیش از‌30‌دلار افت را تجربه کرده و کانال 1900‌‌دلاری را از دست داد. با وجود این گزارش اشتغال غیرکشاورزی ماه مه مایوس‌کننده بود و به طلا کمک کرد بخشی از ریزش قیمت روز قبل را جبران کند و در روز جمعه در قیمت 1892 دلار بسته شد و با افت 5/ 0‌درصدی از رشد هفتگی باز ماند. به گفته فعالان بازار از آنجاکه طلا به تعدیل سیاست‌های بانک مرکزی آمریکا و تغییرات شاخص دلار و همچنین بازدهی اوراق قرضه خزانه آمریکا بسیار حساس است، با انتشار آمار اقتصادی ایالات‌متحده و عوامل فنی، روند این فلز جهانی نزولی شد که در پایان هفته گذشته این روند متوقف و معکوس شد.

 

بازار اوراق مسکن

05

هفته منفی تسه

هفته گذشته اوراق تسهیلات بانک مسکن در معاملات بازار فرابورس تهران منفی‌های مکرری را به خود دید که بر این اساس ارزش معاملاتی تسه 9812 با میانگین بیش از 389 میلیون تومان عملکرد هفتگی خود را با 5/ 4 درصد افت پشت‌سر گذاشت. بنابراین در آخرین روز معاملاتی قیمت پایانی هر برگه اوراق تسهیلات بانک مسکن با نماد تسه 9812 به 54 هزار و 953 تومان دست یافت. در این بین با انتشار اخباری مبنی بر اینکه قیمت مسکن با آرام شدن بازارهای موازی و مالیات بر عایدی سرمایه در صورت تبدیل به قانون، کاهشی خواهد شد، که می‌تواند آرامش نسبی را بر بازار مسکن وارد ‌کند‌ و بر دادو‌ستدهای تسه تاثیرگذار باشد. به گفته کارشناسان مسکن برنامه‌های در دست بررسی و تصویب می‌تواند در اوج جابه‌جایی و نقل و انتقالات در فصل تابستان فشار دیگری برای کاهش قیمت‌ها به‌حساب آید.

 

بازار نفت

06

اوج‌گیری قیمت نفت

قیمت هر بشکه نفت وست‌تگزاس اینترمدییت آمریکا در طول هفته گذشته به بیشترین مقدار در یک‌سال اخیر رسید. این افزایش نرخ عمدتا به‌دلیل تصمیمات اوپک و متحدانش درخصوص ادامه‌دار بودن افزایش تدریجی میزان تولید نفت و روند کند مذاکرات وین بین ایران و ایالات‌متحده آمریکا رقم خورد؛ به‌طوری‌که قیمت نفت WTI به بیش از 69 دلار در هر بشکه رسید که این رقم از اکتبر سال ۲۰۱۸ بی‌سابقه بوده است. تقویت بازار نفت در روز چهارشنبه تا حد زیادی متاثر از تصمیم اوپک‌پلاس برای ادامه‌دادن برنامه افزایش تدریجی تولید و آشکارشدن نشانه‌هایی محسوس از بهبود چشمگیر تقاضا طی ماه‌های آتی بوده است. از سوی دیگر با بهبود میزان تقاضای آمریکا و چین و سرعت گرفتن واکسیناسیون در بسیاری از کشورها؛ از جمله عواملی است که می‌تواند بازگشت تعادل به بازارهای جهانی را تسریع کند.