بازار سهام

آینده مبهم بورس

بازار سرمایه در نخستین روز معاملاتی هفته با اقبال در اکثر نماد‎ها، شروع مثبتی را رقم زد، به‌طوری که شاخص‌کل بورس در روز دوشنبه با ۷۵/ ۰ درصد رشد به ارتفاع یک میلیون و ۱۵۷ هزار واحد صعود کرد. به نظر می‌رسد که قیمت بسیاری از سهام با وجود فاکتورهای بنیادی مطلوب، برای سرمایه‌گذاری به نرخ‌های معقول و جذابی برای ورود مجدد رسیده‌ باشند، بنابراین بسیاری از سرمایه‌گذاران با امیدواری، بازار را دنبال می‌کنند و به همین سبب سهامداران خرد برای دومین روز متوالی در نقش خریدار خالص خرید ۱۸۰ میلیارد تومانی را رقم زدند. اما عواملی چون دورنمای مبهم برنامه‌های نامزدهای انتخاباتی و همچنین انتشار اخبار حاکی از واریز‌نشدن‌ بخشی از پول صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه و به تاخیرانداختن این اقدام‌، سایه ابهامات بیشتری را بر آینده بازار افکنده است.

 

 

بازار سکه

تلاطم‌های معنادار سکه

تلاطم‌های بازار طلا و سکه که ناشی از هیجانات و تصمیمات نادرست عده‌ای از معامله‌گران سکه بود در چند روز اخیر به مرور کاهش یافته است و نرخ این فلز ارزشمند داخلی تحت‌تاثیر عوامل منطقی همچون قیمت دلار و طلای جهانی در حال تغییر است؛ بنابراین بهای هر قطعه سکه تمام بهار آزادی در روز گذشته به نرخ 10میلیون و 880 هزار تومان مورد معامله قرار گرفت و حباب این فلز زرد گرانبها به بیش از 200 هزار تومان رسید، در حالی‌که این رقم در هفته گذشته منفی بود. بر اساس تحلیل کارشناسان فنی این بازار، ارزیابی سکه از منظر فضای انتخاباتی و مذاکرات هسته‌ای با تقاضای خرید پایین، پتانسیل رشد قیمتی در آن دیده می‌شود و این موضوع با رشد بیشتر نرخ اونس طلا و تثبیت سکه در بالای سطح کنونی می‌تواند بر ادامه روند صعودی این کالا مثبت واقع شود.

 

 

بازار طلای جهانی

نوسان محدود اونس طلا

اونس طلا در معاملات روز گذشته تحت‌تاثیر تغییرات مثبت ارزش شاخص دلار، ابتدا روند کاهشی داشت، اما عوامل افت بازده اوراق قرضه خزانه آمریکا و چشم‌اندازهای سیاست‌های انبساطی بانک مرکزی، کاهش بیشتر اونس را محدود کرد. به این ترتیب  فلز گرانبها در معاملات روز گذشته (درساعت 20 به وقت تهران)  به قیمت 1893 دلار رسید. بهای طلای جهانی همچنان تحت‌تاثیر گزارش‌های اشتغال آمریکا و امید به بهبود شرایط اقتصادی کشور، افت نسبی را شاهد بود که در این بین سرمایه‌گذاران با توجه به شرایط فعلی به خرید سرمایه‌های کم‌ریسک‌تر روی ‌آوردند. بر اساس پیش‌بینی تحلیلگران فنی درصورتی‌که طلا به زیر سطح 1880 دلار برسد احتمال کاهش موقت جذابیت این فلز را به‌همراه خواهد داشت.

 

 

بازار اوراق مسکن

کاهش ارزش معاملات تسه

اوراق تسهیلات مسکن پس از ریزش‌های متوالی و بازگشت بر مدار صعودی در این مسیر ادامه داد و در معاملات روز دوشنبه از مرز 55 هزار تومان گذشت در حالی‌که در سیر نزولی خود تا نزدیکی 53‌هزار تومان نیز پایین آمده بود. به این ترتیب تسه9812 روز گذشته با افزایش 1/ 1 درصد 590 تومان بر ارزش خود افزود و در قیمت پایانی 55 هزار و 537 تومان بسته شد. آنچه که در داد و ستد‌های روز گذشته تسه9812 قابل توجه است افزایش تعداد معاملات ‌در این دسته از سهام بوده که رشد چشمگیری داشته است. اما ارزش بازار این نماد و حجم معاملات همچنان کمرنگ است. به این ترتیب تسه 9812 روز گذشته در 135 نوبت به ارزش بیش از 11 میلیون تومان معامله شد. از عمده دلایل نوسانات در این گروه از سهام تغییرات قیمت در بازار مسکن در فصل نقل‌و‌انتقالات است.

 

 

بازار نفت

توقف روند صعودی

قیمت نفت روز دوشنبه پس از اینکه به رکورد بالای جدیدی صعود کرد با انتظار سرمایه‌گذاران برای مذاکرات هفته‌جاری میان ایران و قدرت‌های جهانی برای احیای برجام، کاهش پیدا کرد. بهای معاملات وست‌تگزاس اینترمدییت برای نخستین‌بار از اکتبر سال ۲۰۱۸ به مرز ۷۰ دلار رسید اما روند افزایشی این شاخص در روز گذشته معکوس شد و با 6/ 0درصد کاهش، به ۶۹ دلار و 30 سنت در هر بشکه رسید. آماری که نشان داد واردات نفت چین در ماه مه بر مبنای سالانه 6/ 14درصد کاهش پیدا کرده است در عقب‌نشینی قیمت‌ها موثر بود. در آمریکا شمار دکل‌های حفاری نفت و گاز طبیعی هفته گذشته برای نخستین‌بار در 6هفته اخیر کاهش یافت. این آمار نشان می‌دهد شرکت‌های حفاری نفت اشتیاق کمتری برای افزودن به تولید نفت دارند و بنابراین ریسک اشباع عرضه بازار نفت در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ کمتر می‌شود.