بازار سهام

15-01 copy

نزدیکی بورس به تعادل

افزایش ارزش معاملات در بازار همراه با رشد نسبی قیمت‌ها و نیز کاهش تعداد نمادهای قفل در صف فروش در روزهای گذشته، امیدبخش روند کلی بازار به سمت تعادل نسبی بوده که باعث آرام شدن هیجانات منفی سرمایه‌گذاران نیز شده است. با توجه به اینکه بیش از ١٠ ماه از روند نزولی شاخص بورس می‌گذرد، اکنون معاملات در حال خارج شدن از مسیر اصلاحی هستند؛ به‌طوری‌‌که شاخص کل بورس در روز سه‌شنبه سبز پوش باقی ماند و با 3/ 0 درصد رشد به ارتفاع یک میلیون و 160 هزار واحدی صعود کرد. کاهش چشمگیر صفوف فروش به‌ویژه در نمادهای کوچک سبب مثبت شدن شاخص کل هم‌وزن شد. به گفته فعالان بازار، در صورت تداوم این روند صعودی می‌تواند علامتی مثبت برای کلیت بازار محسوب شود و به‌نظر می‌رسد که با گذر از دوران انتخابات شاهد رونق در معاملات بازار سهام باشیم.

 

بازار سکه

15-03 copy

نوسان سکه در حواشی انتخابات

در چند روز گذشته روند بازار ارز و سکه بیش از هر چیز دیگری به صحبت‌های کاندیداهای ریاست‌جمهوری در حوزه اقتصاد گره خورده است که می‌تواند به جهت‌گیری دلار منجر شود و سکه نیز از آن دنباله‌روی کند. البته نوسانات شدید اونس طلا در بازار جهانی را نمی‌توان نایده گرفت، این فلز گرانبها به‌عنوان مولفه جهانی و تاثیرگذار بر سکه در داخل کشور عمل می‌کند. به این ترتیب هر قطعه سکه تمام بهار آزادی در معاملات روز سه‌شنبه تحت کاهش کمرنگ دلار و عقب‌نشینی اونس از مرز حساس خود، به 10 میلیون و690 تومان کاهش یافت . تلاطم در سکه کامل به قطعات کوچک‌تر نیز سرایت کرده تا جایی که نیم سکه در 18 خرداد 99 که حدود 3 میلیون و 700 هزار تومان قیمت داشت بیش از 50 درصد افزایش قیمت داشته است.

 

بازار طلای جهانی

15-04 copy

رنج منفی اونس طلا

قیمت اونس طلا در معاملات بازار جهانی روز گذشته تحت‌تاثیر رشد ارزش شاخص دلار آمریکا با افت مواجه شد و (درساعت 20 به وقت تهران) به سطح 1892 دلار عقب‌نشینی کرد. عوامل دیگری همچون انتشار آمار کاهش نرخ بیکاری در ایالات‌متحده و افت مجدد بازدهی اوراق قرضه خزانه این دولت، در کاهش قیمت طلای جهانی تاثیر مستقیمی داشته است. براساس پیش‌بینی تحلیلگران فنی بازار، این فلز ارزشمند در سطح حساسی به سر می‌برد و با توجه به آمارهای اقتصادی پیش رو از وضعیت بیکاری و تورم آمریکا می‌تواند بر شکست این سطح قیمتی یا تثبیت در این محدوده تاثیر گذار  باشد. به‌‌طوری‌که معامله‌گران منتظر آمار اقتصادی و گزارش قیمت مصرفی آمریکا هفته جاری برای تایید این امر هستند. با این حال مقامات بانک مرکزی مکرر اظهار کرده‌اند که فشار قیمت می‌تواند موقتی باشد.

 

بازار اوراق مسکن

15-06 copy

افزایش 5 درصدی تسه9812

اوراق تسهیلات مسکن در بازار سرمایه پس از کاهش‌های متوالی بر مدار صعود برگشت و در معاملات روز سه‌شنبه بازار فرابورس در سیر صعودی خود که از دو روز کاری قبل آغاز شده بود جهش بزرگ‌تری برداشت . به قیمت 58 هزار و 300 تومان رسید که افزایش حدود 5 درصدی را در قیمت پایانی نشان می‌دهد. همچنین قیمت خرید در همسویی با قیمت یاد شده به سقف قیمتی خود نزدیک شد .نوسانات شدید دراین دسته از سهام در حالی رقم می‌خورد که براساس گزارش‌ها، قیمت مسکن در دو ماه گذشته 16 درصد کاهش داشته است و این مهم می‌تواند بر تقاضای اوراق بیفزاید و سبب رشد قیمتی تسه‌ها نیز شود. از طرفی وام ساخت مسکن در روستاها نیز به 100 میلیون تومان افزایش یافت.ارائه چنین تسهیلاتی می‌تواند به متقاصیان خرید مسکن کمک‌کننده باشد.

 

بازار نفت

15-07 copy

عقبگرد نفت از اوج

قیمت نفت در دادوستد‌های روز سه‌شنبه تحت‌تاثیر نگرانی‌ها نسبت به وضعیت شکننده احیای تقاضای جهانی برای نفت و سوخت‌ها کاهش یافت و به قیمت 68 دلار و 70 سنت در هر بشکه رسید.قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت در روند صعودی هفته گذشته به نزدیکی 70 دلار نیز رسیده بود و بازدهی خود را از ابتدای سال میلادی به بیش از این 40 درصد رساند،که تحت‌تاثیر دورنمای مثبت تقاضا برای سوخت پس از اجرای موفق برنامه‌های واکسیناسیون کووید-19 در بعضی کشورها بوده است. تداوم محدودیت عرضه از سوی اوپک و رقیبانش هم از قیمت‌ها پشتیبانی کرده است.اما واردکنندگان بزرگ نفت مانند هند همچنان با موج شیوع بیماری کووید-19 دست و پنجه نرم می‌کنند که ممکن است به روند بهبود پیش‌بینی شده تقاضای جهانی برای سوخت در نیمه دوم سال ضربه بزند.