بازار سهام

تردید سرمایه‌گذاران بورسی

داد و ستدهای روزهای گذشته بازار سرمایه، چراغ سبز خود را برای صعود احتمالی و بازگشت به روند تعادلی و منطقی نشان داد. در این بین بسیاری از سرمایه‌گذاران همچنان برای ماندن در این بازار تردید دارند؛ به‌طوری‌که شاخص کل بورس بعد از چند روز مثبت در روز چهارشنبه با ۷۶/ ۰ درصد کاهش به سطح یک میلیون و ۱۵۱ هزار واحد تنزیل یافت. همراه با افزایش خروج پول حقیقی و چرخش خریداران به سمت فروشندگان، ۲۹۶ میلیارد تومان در مسیر حقیقی به حقوقی جابه‌جا شد. تصمیمات اخیر مبنی‌بر حذف قیمت‌گذاری دستوری، می‌تواند تاثیرات مثبتی را بر بورس داشته باشد. گفته می‌شود بازار سرمایه همچنان با ابهامات غیر‌اقتصادی روبه‌رو است و این تعادل فعلی بورس نمی‌تواند به منزله آماده‌سازی آن برای صعودهای تند و تیز شاخص و خارج شدن زود‌هنگام معامله‌گران از ضرر و زیان‌های‌شان باشد.

 

 

بازار سکه

افزایش کم‌رمق سکه

بازار طلا و سکه در معاملات روز چهارشنبه شاهد افزایش کمرنگ قیمت‌ها بود، این افزایش قیمت در روند سکه و مسکوکات طلا را می‌توان ناشی از توقف روند نزولی اونس طلای جهانی و همچنین افزایش نرخ دلار در داخل با توجه به نگرانی‌های معامله‌گران از آینده اخبار موثر بر این بازار بوده است. به این ترتیب هر قطعه سکه تمام بهار آزادی به قیمت 10 میلیون و 790 تومان رسید که افزایش 100 هزار تومانی را در قیاس با روز کاری قبل نشان می‌دهد. به باور کارشناسان بازار طلا همچنان در حالت رکود به سر می‌برد و کمتر کسی در این شرایط با دید سرمایه‌گذاری وارد بازار می‌شود. ضمن آنکه نه تنها سرمایه‌گذاری افت چشمگیری داشته، بلکه خرید طلای زینتی و مصرفی هم به شدت کاهش یافته است. تا زمانی که قیمت‌ها به ثبات نرسد و تکلیف برجام مشخص نشود، تقاضای بازار تغییر محسوسی نخواهد داشت.

 

 

بازار طلای جهانی

به دام افتادن نرخ طلا

در پی انتظارات سرمایه‌گذاران برای انتشار آمارهای اقتصادی آمریکا که بیانگر نرخ تورم و بیکاری این دولت است و از عوامل تاثیرگذاری بر اونس طلا محسوب می‌شود و همچنین کاهش بازدهی اوراق قرضه خزانه، منجر به درجازنی نرخ طلای جهانی در روز گذشته شد؛ به‌طوری‌که این فلز گرانبها روز چهارشنبه‌(در ساعت 20 به وقت‌تهران) در قیمت 1893 دلار مورد معامله قرار گرفت. در این بین کاهش نسبی ارزش شاخص دلار ترمز قوی برای کاهش بیشتر اونس طلا در بازار جهانی بود. به گفته کارشناسان این بازار،  اونس طلا در تاثیرات دوره‌ای آمار اقتصادی و تصمیمات سیاست‌های پولی بانک مرکزی آمریکا برای تعیین ارزش دلار به دام افتاده است و به این باور آنها طلا به سقف مقاومتی خود رسیده و انتظار دارند این مرز در هفته‌های آینده شکسته شود.

 

 

بازار اوراق مسکن

تسه در سقف یک ماهه

اوراق تسهیلات بانک مسکن در آخرین روز معاملاتی خود در بازار فرابورس افزایش بیش از 2 درصدی را در قیمت پایانی خود به ثبت رساند و هر برگه از تسه 9812 در دادوستد‌های روز چهارشنبه به قیمت 59 هزار و 531 تومان افزایش یافت و به سقف یک ماهه خود دست یافت. سومین افزایش متوالی اوراق یاد شده در حالی رقم می‌خورد که پیش از این تسه‌ها در مدار نزولی حرکت می‌کردند و در این مسیر تا مرز 50 هزار تومان نیز عقب‌نشینی کرد و پس از بازگشت بر روند صعودی به چنین قیمتی رسیده است. افزایش قیمت‌ در گروه تسه اوراق تهسیلات مسکن می‌تواند ناشی از اخبار مبنی‌بر کاهش قیمت مسکن در ماه‌های گذشته و افزایش تقاضا برای این دسته از اوراق باشد. نکته جالب توجه تسه9812 افزایش ارزش معاملات این نماد تا 42 میلیون تومان در روز گذشته است.

 

 

بازار نفت

رکوردشکنی نفت

بهای نفت ‌WTI در معاملات روز سه‌شنبه 5/ 0 درصد افزایش یافت و پس از عبور از سقف مقاومتی خود به 70 دلار و 30 سنت در هر بشکه و به بالاترین قیمت خود در دو سال گذشته رسید. در صورت بازگشت ایران و آمریکا به توافق هسته‌ای، با توجه به پابرجا ماندن بسیاری از تحریم‌های دیگر که در دولت قبلی آمریکا وضع شده، انتظار بازگشت رسمی ایران به بازار جهانی نفت‌ در کوتاه‌مدت و روبه‌رو شدن این بازار با عرضه‌‌ مازاد دور از انتظار است و همین موضوع منجر به رشد قیمت‌ها شده است. در این بین انتظار می‌رود با ادامه‌‌ روند واکسیناسیون در آمریکا و رفع محدودیت‌های تردد، تقاضا برای سوخت مخصوصا با توجه به شروع فصل مسافرت‌ها، بهبود یابد. همچنین تصمیم کشورهای عضو اوپک‌پلاس مبنی ‌بر افزایش تدریجی تولیدات، در تقویت قیمت‌ها می‌تواند موثر واقع شود.