بازار سهام

سومین افت متوالی شاخص سهام

بازار سرمایه دومین روز کاری خود را با افت و خیزهایی که ناشی از رقابت بین برخی از نمادهای شاخص‌ساز بود تجربه کرد که در نهایت با افزایش فشار فروش و کاهش ارزش معاملات بازار سرخ‌پوشی را به خود دید؛ به‌طوری‌که شاخص کل با افت بیش از ۳۲/ ۰ درصد به سطح یک میلیون و ۱۴۱ هزار واحد عقب‌نشینی کرد. همچنین شاخص کل هموزن مشابه کلیت بازار با افت ۳۲/ ۰ درصدی مواجه شد. عدم ثبات در روند قیمت دلار و همچنین ناامیدی از مذاکرات هسته‌ای در وین برای رسیدن به توافقات و رفع بخشی از تحریم‌ها بی‌اعتمادی و ترس از بازار سرمایه را در بین سرمایه‌گذاران افزایش داده که به موجب این امر خریداران همچنان دست به عصا حرکت می‌کنند و به‌نظر می‌رسد بازار پس از انتخابات به همین منوال و در هاله‌‌ای از ابهام به سر ببرد.

 

 

بازار سکه

چرتکه‌اندازی سکه

در پی معاملات اونس جهانی که با روند ملایم منفی در حال حرکت است، بازار طلا و سکه نیز متاثر از این روند نوسانات قیمتی نامتعادل و هیجانی را به خود می‌بیند. دلیل این هیجانات هجوم سرمایه‌گذاران به خرید دلار داخلی و همچنین ترس مردم از کم شدن ارزش دارایی‌هایشان بوده که دست به خرید سکه و به‌خصوص دلار می‌زنند که مجموع این عوامل سبب ایجاد یک روند پرتلاطم در بازار سکه شده است؛ به‌طوری‌که هر سکه تمام بهار آزادی دیروز به قیمت 10 میلیون و 680 هزار تومان رسید. به گفته کارشناسان این بازار تا زمانی که سکه بتواند بهای خود را در نیمه دوم کانال 10 میلیونی حفظ کند، امیدواری‌ها برای رشد این فلز گرانبهای داخلی در دوران پس از انتخابات و همچنین مشخص شدن نتایج حاصل از مذاکرات هسته‌ای در وین که تعیین‌کننده نرخ دلار داخلی است، افزایش می‌یابد.

 

 

بازار طلای جهانی

هفته منفی اونس طلا

اونس طلا در بازار جهانی روز جمعه که دلار و بازده اوراق خزانه آمریکا صعود کردند، قربانی سودگیری شد. بهای هر اونس در پایان آخرین روز معاملاتی معادل 9/ 0 درصد کاهش یافت و در ۱۸۷8 دلار بسته شد و برای کل هفته حدود 7/ 0 درصد کاهش نشان داد. این عقب‌نشینی بسیاری از کارشناسان را غافلگیر کرد به‌خصوص پس از اینکه آمار اقتصادی آمریکا نشان داد نرخ تورم سالانه به بالاترین حد از سال ۲۰۰۸ صعود کرده است. اما تحلیلگران نرخ تورم سالانه پنج درصد در ماه مه را تا حد زیادی موقتی می‌دانند. اونس طلا هفته گذشته موفق نشد مرز 1900 دلار را حفظ کند و انتظار می‌رود قیمت طلا در چند روز آتی همچنان نوسانی باقی بماند، مگر اینکه به سطح ۱۹۵۰ دلار صعود کند و خریداران جدید را به بازار جلب کند.

 

 

بازار اوراق مسکن

سایه رکود مسکن بر تسه‌ها

خرید و فروش گواهی حق تقدم تسهیلات مسکن در معاملات روز یکشنبه بازار فرابورس اگرچه با افزایش قیمت بعضا تا پنج درصدی در بعضی از نمادها مواجه شد اما به‌دلیل رکود سنگین در بازار مسکن با کاهش شدید معاملات مواجه است و تقاضا برای دریافت وام یاد شده به کمترین میزان خود در سال‌های اخیر رسیده است. با وجود این تسه 9812 روز گذشته با افزایش یک درصدی به قیمت 58 هزار و 997 تومان رسید. با توجه به اینکه برای دریافت تسهیلات ۲۴۰ میلیون تومانی مسکن زوجین، باید ۴۸۰ برگه ۵۰۰ هزار تومانی با متوسط قیمت ۵۸ هزار تومان خریداری کنند، هزینه تهیه این تسهیلات، ۲۷ میلیون و۸۴۰ هزار تومان برای زوجین تهرانی است و متقاضیان فردی دریافت وام ۱۴۰ میلیون تومانی خرید مسکن در تهران نیز با توجه به لزوم خرید ۲۸۰ برگه تسهیلات مسکن با متوسط قیمت ۵۸ هزار تومان، باید ۱۶ میلیون و ۲۴۰ هزار تومان هزینه کنند.

 

 

بازار نفت

انتظار صعود بیشتر نفت

با افزایش قابل توجه بهای هر بشکه نفت اینترمدییت وست‌تگزاس آمریکا در طی معاملات اخیر خود سومین رشد هفتگی متوالی را پشت‌سر گذاشت. طلای سیاه تحت‌تاثیر بازبینی تقاضای سوخت در آمریکا و اروپا به بالاترین سطح در چندین سال اخیر صعود کرد و به قیمت 70 دلار و 80 سنت رسید. گروه اوپک پلاس با انتشار گزارش‌های خود پیش‌بینی کرد که همزمان با آماده شدن برای تسهیل در محدودیت عرضه، رشد تقاضای جهانی برای نفت در نیمه دوم سال میلادی جاری شتاب خواهد گرفت و همچنین با خروج جهان از رکود ناشی از شیوع ویروس کرونا، مصرف نفت رشد خواهد داشت. در این بین نیز افزایش شمار دکل‌های حفاری در آمریکا که شاخصی برای پیش‌بینی تولید نفت این کشور در آینده است می‌تواند بر ادامه‌دار بودن روند صعودی نفت در روزهای آینده موثر واقع شود.