بازار سهام

15-01 copy

روز خنثای بازار سهام

چهارمین روز معاملاتی بازار سهام در هفته جاری با تحرکات مثبت آغاز شد، جدال میان خریداران و فروشندگان برنده‌ای نداشت و در اتفاقی کم‌پیشینه شاهد روزی خنثی در بازار سهام بودیم. به این ترتیب نماگر اصلی بورس با افت 44 واحدی در جایگاه قبلی خود (یک‌میلیون و 150 هزار واحدی) باقی ماند. اما به دلیل وضعیت نامساعد در سهام کوچک‌تر، شاخص هموزن در این مسیر با شاخص‌کل همگام نبود و 78/ 0‌درصد افت را تجربه کرد. نکته قابل‌توجه افزایش فشار فروش در سمت حقیقی بازار است که می‌تواند ناشی از ابهامات وضعیت سیاسی کشور در هفته آتی و بلا‌تکلیفی روند معاملات در بازار باشد. به این ترتیب روز گذشته 440 میلیارد تومان از سبد حقیقی‌ها به پرتفوی حقوقی‌ها انتقال یافت. به نظر می‌رسد که بازار سرمایه با کاهش ابهامات در روز‌های آتی مایل به تحرکات بیشتری باشد. 

 

بازار سکه

15-03 copy

روند احتیاطی سکه

مدتی است که معامله‌گران سکه دست به جیب  ناظر تغییرات این بازار هستند و داد و ستدهای پی‌در‌پی خود را بسیار کاهش داده‌اند. بنابراین بازه قیمتی هر سکه بهار آزادی برای سرمایه‌گذاران این بازار به دلیل دامنه نوسان محدود و سود‌دهی کمتر نسبت به گذشته روند احتیاطی و فرسایشی پیدا کرده به‌طوری‌که این فلز ارزشمند در روز سه‌شنبه مجددا در سطوح قیمتی 10 میلیون و 670 هزار تومان مورد معامله قرار گرفت. با توجه به سیر نزولی اونس جهانی و تمایلات مثبت دلار داخلی برای افزایش نرخ خود، این وضعیت سنگر‌گیری را برای سکه ایجاد کرده و ماندگاری در این روند تا زمان پسا‌انتخابات بسیار محتمل دیده می‌شود. بر این اساس است که معامله‌گران و حتی دلالان سکه رفتار احتیاطی این بازار را به خود گرفته و در انتظار روشن‌شدن مسیر آینده هستند. 

 

بازار طلای جهانی

15-04 copy

کف سه هفته‌ای اونس 

اونس طلا روز سه‌شنبه تحت‌تاثیر اوج‌گیری ارزش دلار که تقاضا برای خرید را ضعیف کرد، به کمترین مقدار خود در سه هفته گذشته رسید. تقویت ارزش دلار روی قیمت طلا تاثیر منفی گذاشته و از نظر فنی یک سطح حمایت کلیدی را شکسته و وارد روند کاهشی شده است و در این مسیر (در ساعت 20روز گذشته) به 1861 دلار رسید. از طرفی تقاضای فزاینده‌ای برای معکوس‌شدن روند سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا وجود دارد که نشان می‌دهد شرایط نقدینگی در بازار گسترده است. این به معنای آن است که بازار احتمالا آماده می‌شود تعدیل تدریجی برنامه خرید اوراق قرضه بانک مرکزی آمریکا را تحمل کند. اکنون توجه بازار به نشست دو روزه بانک مرکزی آمریکا در هفته‌جاری و شفافیت بیشتر درباره دیدگاه سیاستگذاران آمریکایی درخصوص رشد تورم و روند سیاست پولی معطوف شده است.

 

بازار اوراق مسکن

15-06 copy

رونق بازار اوراق تسهیلات

در بین ابزارهای نوین مالی بازار فرابورس، اوراق تسهیلات بانک مسکن که با نماد تسه 9812 مورد معامله قرار می‌گیرد، روز سه‌شنبه نیز همسو با افزایش میانگین قیمتی، همچنان بر ادامه روند صعودی خود پابرجا ماند. در واقع هر فقره از این اوراق روز گذشته در قیمت پایانی 61 هزار و 620 تومان بسته شد به‌طوری که 22/ 0 درصد رشد را از آن خود کرد. کلیت روند تسه‌ها با توجه به سابقه معاملاتی آنها که با رونق ارزش و حجم معاملاتی وضعیت بهتری را گرفته‌اند، امیدبخش است. گفته می‌شود که رکود در داد و ستدهای خرید واحدهای مسکونی و همچنین دریافت اوراق تسهیلات از بانک مسکن می‌تواند در دوران پس از انتخابات تغییر و تحولاتی برای کاهش این رکود ایجاد کند. در این بین نیز عده‌ای باور دارند که رکود بازارمسکن به‌زودی با مشخص شدن روند نرخ دلار برچیده خواهد شد.

 

بازار نفت

15-07 copy

افزایش تب وتاب نفت

در معاملات روز سه‌شنبه قیمت نفت‌خام آمریکا تحت‌تاثیر چشم‌انداز مثبت تقاضای جهانی سوخت در بالاترین سطح دو سال و نیم اخیر خود تثبیت شد. اما گزارش‌ها حاکی از به توافق رسیدن ایران و آمریکا و افزایش احتمال بازگشت صادرات نفت ایران به بازارهای جهانی، از رشد بیشتر قیمت‌ها جلوگیری کرد. بازگشت آمریکا به برجام می‌تواند زمینه را برای لغو تحریم‌های ایران و از سرگیری صادرات نفت این کشور فراهم کند. قیمت هر بشکه نفت روزگذشته به 71 دلار و 85 سنت افزایش یافت‌. آژانس بین‌المللی انرژی هفته گذشته اعلام کرد انتظار دارد تقاضای جهانی نفت در پایان سال 2022 به سطح قبل از بحران کرونا برسد، اما خبرها از رشد همزمان تولید نفت در آمریکا و به تعویق افتادن برنامه دولت انگلیس برای لغو محدودیت‌های کرونایی به مدت یک ماه سبب شده تا روند رشد قیمت‌ها کند شود.