بازار سهام

پایان هفته منفی بورس

دادوستدهای بازارسرمایه در روز چهارشنبه در حالی که فرصت اندکی تا زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری زمان باقیست، با افزایش تعداد صف‌های فروش و عرضه سهام آغاز‌ شد و با سرخ‌پوشی نماگرهای بازار تا پایان روز معاملاتی همراه بود؛ به‌طوری‌که شاخص کل بورس با ریزش ۲۱/ ۰ درصدی به سطح یک میلیون و ۱۴۷ هزار واحد عقب‌نشینی کرد. شاخص‌کل هموزن نیز روند نزولی و منفی خود را حفظ کرده و ۷۵/ ۰ درصد کاهش داشت. همچنین روز گذشته ارزش معاملات خرد بورس و تغییر مالکیت‌‌های این بازار افت قابل‌توجهی را تجربه کرد، خروج‌های مکرر پول از بازارسرمایه و در مقابل ورود نقدینگی‌های لحظه‌ای و مثبت شدن بازار، حاکی از این است که سهامداران انتظاراتی برای بهبود شرایط کنونی از رئیس‌جمهور آینده دارند و هر گزارش و اخباری تاثیرات خود را مستقیما بر بازار نمایان می‌کند.

 

 

بازار سکه

تداوم افزایش بهای سکه

در معاملات روز چهارشنبه بازار طلا روند نوسانی سکه شکل گرفت و برای دومین روز متوالی افزایش قیمت را تجربه کرد؛ درحالی‌که بهای اونس طلا به‌عنوان مولفه خارجی تاثیرگذار بر روند سکه همچنان در سیر نزولی است، اما از طرفی دلار به مسیر صعودی بازگشته است و این مهم توانست سکه را نیز بر مدار صعود حفظ کند. به این ترتیب هر قطعه سکه تمام بهار آزادی به 10 میلیون و 750 هزار تومان رسید که افزایش 80 هزارتومانی را در مقایسه با روز گذشته نشان می‌دهد. سکه در سیر صعودی خود در آستانه ثبت بازدهی مثبت در هفته جاری است، در حالی‌که در هفته پیشین این رقم منفی بود. روز گذشته قطعات کوچک‌تر سکه بر مدار نزولی حرکت کردند و قیمت هر نیم‌سکه به 5 میلیون و 850 هزار تومان و ربع‌سکه به 3 میلیون و 750 هزار تومان رسید.

 

 

بازار طلای جهانی

طلا در تلاش مسیریابی

قیمت اونس طلا در معاملات بازار جهانی روز چهار‌شنبه، تحت‌تاثیر رشد شاخص دلار و نوسان آن در بالاترین سطح یک ماهه خود پیش از اجلاس فدرال‌‌رزرو برای سیاست‌گذاری‌های پولی، با کاهش نسبی همراه بود. طلا در چند روز اخیر کاهش داشته و این روند منعکس‌کننده انتظارات برای آغاز سریع‌تر از حد انتظار تعدیل سیاست انبساطی بانک مرکزی آمریکاست. طلای جهانی روز گذشته با توجه به شرایط اقتصادی این کشور (در ساعت 20 روز گذشته) به بهای 1858 دلار رسید. از نگاه عده‌ای از کارشناسان طلا گفته می‌شود که بازارهای مالی جهان در انتظار بیانیه پایانی اجلاس سیاستگذاری‌های پولی بانک مرکزی آمریکا هستند تا با توجه به این تصمیمات، روند آینده خود را برای معامله‌گران مشخص کنند، لذا به‌نظر می‌رسد تا واضح‌نشدن مسیر حرکت معاملاتی بسیاری از فعالان این بازار احتیاط را شرط اول خود قرار دهند.

 

 

بازار اوراق مسکن

افزایش سرعت صعودی تسه‌ها

عمده نماد‌های اوراق تسهیلات بانک مسکن در گروه تسه در آخرین روز معاملاتی رشد قیمت را تجربه کردند و تسه 9812 در این راستا و همگام با سایر اوراق روزی سبز‌پوش را پشت‌سر گذاشت و افزایش قیمت بیش از 700 تومانی معادل 3/ 1 درصد را به ثبت رساند. به این ترتیب تسه9812 روز چهارشنبه به 62هزار و 30 تومان رسید. عمدتا عرضه و تقاضا از عوامل مهم و موثر بر قیمت این اوراق است، اما گاهی اخباری که از بازار مسکن مخابره می‌شود تا حدود زیادی بر روند معاملات اوراق تسهیلات مسکن  در بازار فرابورس تاثیرگذار است. در روزهای اخیر شاهد افزایش متوالی قیمت این اوراق هستیم که می‌تواند ناشی از افزایش سقف تسهیلات مسکن تا 450‌میلیون تومان برای سازندگانی باشد که از فناوری‌های نوین در فرآیند ساخت استفاده می‌کنند.

 

 

بازار نفت

رکورد‌های متوالی نفت

قیمت نفت‌خام آمریکا در معاملات روز چهارشنبه افزایش یافت و تحت‌تاثیر کاهش ذخایر و روند بهبود تقاضا برای ششمین روز متوالی صعود کرد‌ و به بالاترین رقم خود از اکتبر 2018 رسید. به این ترتیب به قیمت 72 دلار و40 سنت در هر بشکه دست یافت. معامله‌گران غیرانرژی هم انتظار دارند روند افزایش قیمت نفت ادامه پیدا کند و نگاه‌ها به آینده نفت مثبت است. دورنمای تقاضا برای نفت بسیار قوی است زیرا روند احیا در آمریکا، اروپا و آسیا ادامه دارد و تقاضا در نیمه دوم سال میلادی آینده به سطح پیش از شیوع ویروس‌کرونا برمی‌گردد. آماری که روز سه‌شنبه از سوی موسسه آمریکن پترولیوم منتشر شد، نشان داد ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به ۱۱‌ژوئن به میزان 5/ 8 میلیون بشکه کاهش پیدا کرده که این مهم بهای وست‌تگزاس اینترمدییت را تا نزدیکی 73 دلار رساند.