بازار سهام

1 copy

روی خوش بورس

با نهایی شدن نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری، یکی از ابهام‎های چندین ماهه سیاسی و اقتصادی کشور برطرف شد و بازار سرمایه با رشد 25/ 1 درصدی خوشحالی خود را از نتایج انتخابات نشان داد. به‌طوری‌که سبز‌پوشی در تمامی نمادهای بازار اعم از بزرگ و کوچک تا پایان داد و ستدهای روز شنبه دیده شد. بر این اساس شاخص کل بورس با صعود پر‌قدرت، بیش از 14 هزار واحد به ارتفاع خود افزود و به سطح یک میلیون و 161 هزار واحدی دست یافت. شاخص کل هموزن نیز همسو با کلیت رفتار بازار با مثبت شدن بسیاری از نمادها 06/ 0 درصد رشد کرد. گفته می‌شود در حال حاضر عمده توجهات به برنامه‌ها و سیاستگذاری‌های اقتصادی و غیر اقتصادی رئیس‌جمهور دولت جدید است که می‌تواند تعیین‌کننده روند آینده بورس و همچنین دیگر بازارهای مالی همراه با رفع ابهامات باشد.

 

بازار سکه

3 copy

تشدید ریزش سکه

قیمت سکه روز شنبه همزمان با اعلام نتایج اولیه انتخابات ریاست‌جمهوری، تحت‌تاثیر کاهش بهای دلار در بازار آزاد تهران و افت هفتگی بی‌سابقه اونس طلا در یک سال اخیر، کاهش چشمگیری را تجربه کرد. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی روز گذشته به 10 میلیون و 300 هزارتومان رسید که کاهش 430 هزارتومانی را در 24 ساعت گذشته نشان می‌دهد. اخباری مبنی بر احتمال حصول توافق پیش از روی کار آمدن دولت جدید توجه فعالان بازار را به خود جلب کرده است. این اخبار ممکن است بر قیمت دلار تاثیر منفی بگذارد. سکه در شرایطی که قیمت طلای جهانی افت شدیدی را در آخرین روز هفته گذشته به ثبت رسانده بود در ابتدای امر در مقابل کاهش قیمت مقاومت کرد، اما در ادامه با افت قیمت دلار تا نیمه اول کانال 10 میلیونی پایین آمد و مرز حساس سکه از دست رفت.

 

بازار طلای جهانی

4 copy

بیشترین افت هفتگی یک‌ساله

بهای اونس طلا در معاملات روزهای پایانی هفته گذشته بازار جهانی،  با ادامه‌دار بودن روند تقویت ارزش شاخص دلار و رسیدن آن به بالاترین سطح دو ماه اخیر و ثبت بهترین عملکرد هفتگی خود، پس از اجلاس بانک مرکزی آمریکا به منظور اتخاذ سیاست‌های پولی و مالی و به‌خصوص تغییر سریع‌تر نرخ بهره، افت کرد. بر این اساس طلای جهانی بدترین سقوط هفتگی یک سال اخیر خود را به نمایش گذاشت؛ به‌طوری‌که این فلز ارزشمند بیش از 80 دلار ریزش را طی هفته گذشته به همراه داشت و عملکرد منفی 6 درصد را از آن خود کرد. هرچند طلا در وضعیت تورمی محل امنی برای سرمایه‌گذاری به حساب می‌آید، اما افزایش نرخ بهره با بالا بردن هزینه فرصت سرمایه‌گذاری در بازار طلا سبب کاهش جذابیت این بازار برای معامله‌گران خواهد شد.

 

بازار اوراق مسکن

5 copy

تغییرات مثبت و ملایم تسه

داد و ستدهای اوراق تسهیلات بانک مسکن در بازار فرابورس تهران که با نماد تسه 9812 مورد معامله قرار می‌گیرد در روز شنبه همچون بسیاری از تسه‌های همگروه خود با رشد قیمتی ملایم و نسبی روبه‌رو بود. بر این اساس بهای تسه9812 بیش از 400 تومان معادل 65/ 0درصد رشد کرد و به قیمت پایانی 62 هزار و 430 تومان رسید. تسه 9812 رشد قیمتی را شاهد بود اما فشارها در سمت فروشندگان بیشتر به چشم می‌خورد. علاوه‌بر این، با رونق ارزش معاملات این اوراق و رسیدن آن به بیش از 58 میلیون تومان تعداد 70 معامله شکل گرفت. در این بین نیز دیده می‌شود که انتظارات در بازار مسکن برای خرید آن با سر کار آمدن دولت جدید برای بهبود نرخ تسهیلات و به ویژه کاهش قیمت مسکن رو به افزایش است.

 

بازار نفت

6 copy

چهارمین هفته مثبت نفت

نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا هفته گذشته به بیشترین رقم از اکتبر 2018 رسید‌، اما ادامه نگرانی‌ها در مورد بحران کرونا و تقویت دلار سبب شد رشد قیمت‌ها در روزهای پایانی هفته کاهش یابد. قیمت نفت خام آمریکا در پایان معاملات روز جمعه تحت‌تاثیر چشم‌انداز اوپک از کند شدن تولید نفت آمریکا، تقویت شد و با 60 سنت معادل 4/ 0 درصد افزایش به بهای 71 دلار و 40 سنت در هر بشکه رسید. این شاخص نفتی در هفته گذشته رشد حدود 9/ 0 درصدی را به ثبت رساند و چهارمین رشد هفتگی متوالی خود را رقم زد . عاملی که رشد قیمت‌ها را محدود کرد، نگرانی‌ها نسبت به روند شیوع ویروس کرونا بود، همچنین اظهارات روز پنج‌شنبه مذاکره‌کننده ارشد ایران که اعلام کرده بود تهران و واشنگتن از همیشه به توافق هسته‌ای نزدیک‌تر شده‌اند، به نگرانی‌های بازار افزود.