بازار سهام

رشد مجدد بورس

بازار سهام معاملات خود را روز شنبه با روندی مثبت آغاز و این مسیر صعودی را تا پایان روز معاملاتی حفظ کرد. روند معاملات پس از مدت‌ها منفی بودن، ۶ روز متوالی است که به روند صعودی بازگشته و امیدواری‌ها را برای سرمایه‌گذاران این بازار افزایش داده است. روند صعودی بازار سهام روز گذشته به شکلی ادامه یافت که شاخص‌کل بورس با ۷/ ۱ درصد رشد، ارتفاع نماگر اصلی تالار شیشه‌ای را به سطح یک‌میلیون و ۲۳۳ هزار واحد رساند.

شاخص‌کل هموزن نیز در روز گذشته رفتار مثبتی را از خود نشان داد و همسو با کلیت بازار بیش از یک درصد رشد را تجربه کرد. لازم به ذکر است که با افزایش ارزش معاملاتی بازار، مثبت‌شدن تمامی شاخص‌ها و همچنین بهبود روند داد و ستدها باعث شد تا مجددا توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران به این بازار معطوف شود.

 

 

بازار سکه

رفت و برگشت قیمت سکه

قیمت‌ها در بازار طلا و سکه، چند هفته قبل از شروع انتخابات ریاست‌جمهوری و تاکنون مسیر رفت و برگشتی را در یک دامنه نوسان قیمتی محدود، طی می‌کند به‌طوری‌که این تغییرات محدود، به دلیل انتظارات معامله‌گران طلا با امیدواری به مذاکرات برجامی رخ داده است. بر این اساس میزان داد و ستدها و همچنین تقاضای خرید سکه کاهش پیدا کرده و باعث‌شده سرمایه‌گذاران در یک حالت بلاتکلیفی قرار بگیرند. با توجه به این موضوع روز گذشته بهای هر سکه بهارآزادی شاهد رشد‌ بیش از 200 هزار تومانی بود که به موجب آن، این مسکوک در قیمت 10میلیون و 580 هزار تومان مورد معامله قرار گرفت. گفتنی است در این بازار علاوه‌بر اینکه فروشنده‌ها در انتظار رفع سایه ابهامات غیر‌اقتصادی بر بازارها هستند، خریداران سکه نیز معاملات خود را با تردید پیش می‌برند.

 

 

بازار طلای جهانی

توقف روند صعودی طلا

قیمت اونس طلا در معاملات بازار جهانی هفته گذشته در حالی طی شد که سرمایه‌‌گذاران در انتظار جهت‌‌یابی بازار‌های مالی با اعلام گزارش‌های تورم آمریکا بودند. همچنین بهای طلای جهانی تحت‌‌تاثیر ضعیف‌‌شدن ارزش شاخص دلار، در معاملات روزهای اخیر بازار در مسیر ثبت نخستین رشد هفتگی پس از چهار هفته منفی قرار گرفت؛ به‌طوری‌که این فلز گرانبها بازدهی 7/ 0‌درصدی را نصیب سرمایه‌گذاران خود کرد. لازم به ذکر است در هفته‌ای که گذشت سیگنال‌های متفاوت از سوی فدرال‌رزرو در مورد نرخ بهره آمریکا اعلام شد و قیمت طلا و دلار را با نوسان همراه کرد. فضای بازار جهانی طلا با ریزش بیش از 110 دلاری قیمت این فلز ارزشمند تحت‌‌تاثیر جدیدترین سیاست‌های آمریکا، زیر و رو شد و سرمایه‌گذاران اکنون در تلاش برای ارزیابی مجدد ارزش مناسب طلا هستند.

 

 

بازار اوراق مسکن

بازگشت رکود به «تسه»

معاملات امتیاز تسهیلات مسکن در بازار فرابورس تهران روز گذشته افت شدیدی را تجربه کرد و از آن به مقدار 2 هزار و 552 تومان کاسته شد؛ به‌طوری‌که این اوراق روز شنبه با کاهش منفی 32/ 4درصد در قیمت پایانی 56 هزار و 583 تومان و نزدیک به کف قیمت بازه روزانه خود بسته شد. همچنین این اوراق با ازدست‌دادن ارزش معاملاتی خود نسبت به هفته گذشته با 56معامله به بیش از 21میلیون تومان افت کرد و تا پایان بازار در صف فروش پابرجا ماند. بر این اساس به گفته کارشناسان این بازار، خرید و فروش مسکن مجددا با رکود معاملاتی مواجه شده که بیانگر کم‌شدن جذابیت تسهیلات بانک ناشر برای خرید مسکن و دریافت متقاضیان وام بوده که باعث شده این اوراق نیز با رکود مواجه شود و در یک دامنه محدود قیمتی به دام بیفتد.

 

 

بازار نفت

رشد هفتگی 6/ 3 درصدی نفت

انتظارات برای محدودیت عرضه نفت در بازار جهانی عامل اصلی حمایت‌‌کننده از رشد قیمت‌ها در هفته گذشته بود؛ زیرا تقاضا برای سوخت با توجه به بهبود روند واکسیناسیون و شروع مسافرت‌های تابستانی که همراه با ایجاد نگرانی‌های اوپک برای کاهش شدید حجم ذخایر نفتی آمریکا طی ماه‌های آینده بود، رونق پیدا کرد. همچنین عامل دیگری که از قیمت نفت پشتیبانی کرد، تصویب لایحه زیرساخت آمریکا بود که خوش‌‌بینی به دورنمای تقاضا برای انرژی را تقویت کرد. بر این اساس هر بشکه نفت وست‌تگزاس اینترمدییت با عملکرد مثبت هفتگی 6/ 3درصد داد و ستدهای خود را در قیمت 74 دلار روز جمعه به پایان رساند. با این حال نگرانی‌ها درخصوص همه‌‌گیری کرونا و تقویت شاخص‌دلار که باعث عدم‌تمایل به خرید کالاهای پر ریسکی همچون نفت می‌شود، روند رشد قیمت‌ها را کمی محدود کرده است.