بازار سهام

تحرکات مثبت بازار سهام

همراه با تغییر فاز مثبت بازار سهام و قدم گذاشتن در مسیر صعودی، آرامش نسبی در دادوستدها به بازار سهام بازگشته است. حضور چنین تعادلی در بازار تا حدودی سبب بهبود اعتماد سرمایه‌گذاران با توجه به مثبت شدن بسیاری از سهام شده و به روند صعودی نماگرهای اصلی تالار شیشه‌ای سرعت بخشیده است؛ به‌طوری‌که شاخص کل بورس در روز یکشنبه با ۳۸/ ۰ درصد رشد به سطح یک میلیون و ۲۳۸ هزار واحدی دست یافت. همچنین افزایش‌های چند روز اخیر بازار باعث شد شاخص کل هموزن نیز روز گذشته با ۳۷/ ۰ درصد افزایش، رنگ سبز را به خود ببیند. هفتمین روز مثبت بازار سبب شده تا جریان نقدینگی به سمت نمادهای بزرگ پیشروی کند و با افزایش اقبال به سوی این دسته از سهام به‌عنوان لیدرهای بازار،‌ ترس سهامداران در نمادهای کوچک نیز از بین رفته است.

 

 

بازار سکه

تغییر مسیر سکه

با وجود ثبات نسبی در قیمت اونس جهانی طلا و نرخ ارز در داخل، به‌عنوان دو عامل تاثیرگذار بر قیمت‌ها در بازار طلا، سکه روند آرام با شیب ملایم صعودی را از ابتدای هفته آغاز کرد. اما این سیر صعودی ادامه‌دار نماند‌. این فلز ارزشمند تغییر مسیر داد و کاهش قیمت را در روز یکشنبه تجربه کرد. در بازار جهانی، بهره بانکی آمریکا که اعلام شد، تاثیر جزئی در نوسانات افزایشی قیمت اونس جهانی داشت.در داخل نیز با توجه به مدیریتی که از جانب بانک مرکزی برای کنترل ارز صورت گرفت، نرخ ارز تاحدودی کنترل شده و شاهد تغییرات چشمگیر در نرخ دلار نبودیم. بر این اساس هر سکه تمام بهار آزادی روز گذشته به10 میلیون و 530 هزار تومان کاهش یافت‌. در حال حاضر تنها شوکی که می‌تواند بر بازار داخلی تاثیرگذار باشد، توقعات و اخبار برجامی است که عامل اصلی مسیریابی در بازار ارز و طلا است.

 

 

بازار طلای جهانی

هفته مثبت طلا

مدتی است سردرگمی درخصوص سیگنال‌های بانک مرکزی آمریکا درباره احتمال افزایش زودتر از موعد نرخ‌های بهره پس از اظهارات جروم پاول در برابر کنگره، نوسان و ابهام زیادی را در بازار طلا ایجاد کرده، به طوری‌که قیمت اونس طلا را مدت زیادی پایین ۱۸۰۰ دلار نگه داشته است. به گفته کارشناسان طلا در همین سطوح فعلی تثبیت خواهد شد اما هر گونه پیشروی برای طلا دشوار است.   برنامه عظیم زیرساخت که پنج‌شنبه گذشته اعلام شد و گفته می‌شود میلیون‌ها شغل ایجاد خواهد کرد هیچ تاثیری روی بازار طلا نداشت. به این ترتیب هر اونس که در معاملات روز جمعه در قیمت 1781 دلار بسته شد و رشد هفتگی را به ثبت رساند. مهم‌ترین رویداد هفته جاری گزارش اشتغال ماهانه بخش غیرکشاورزی آمریکا خواهد بود که روز جمعه منتشر می‌شود. در صورتی که آمار مربوط مایوس‌کننده باشد، برای قیمت طلا مثبت خواهد بود.

 

 

بازار اوراق مسکن

رکود در تسه‌ها

داد و ستدهای نماد «تسه 9812» به‌عنوان امتیاز تسهیلات مسکن در بازار فرابورس روز یکشنبه به افت خود تداوم بخشید به‌طوری‌که ریزش بیش از هزار تومان را که معادل 86/ 1درصد کاهش است روانه قیمت پایانی خود کرد و به رقم 55 هزار و 528 تومان عقب‌نشینی کرد. همچنین عمده تعداد معاملات این اوراق در سمت فروشندگان بود و با حجم 951 فقره ارزش معاملاتی بیش از 52 میلیون تومان را از آن خود کرد. با توجه به این موضوع احساس می‌شود که در ابتدای فصل جدید نیز رکود مسکن فعال شده و تقاضا برای خرید آن در حال طی کردن روند نزولی است. با این حال در صورتی که برنامه‌های اقتصادی دولت جدید بر بهبود نرخ مسکن موثر باشد می‌توان انتظار بهبود وضعیت خرید متقاضیان را در این بازار داشت.

 

 

بازار نفت

پنجمین هفته مثبت

بهای معاملات وست‌تگزاس اینترمدییت آمریکا در آخرین روز معاملاتی بازار جهانی با یک درصد افزایش، به ۷۴ دلار در هر بشکه رسید، این بالاترین قیمت نهایی از اکتبر سال ۲۰۱۸ بود. طلای سیاه تحت تاثیر بهبود دورنمای تقاضا و انتظارات برای محدود ماندن عرضه و تصویب افزایش اندک تولید اوپک پلاس در نشست اول ژوئیه وزیران این گروه، صعود کرد. به این ترتیب نفت خام آمریکا با رشد بیش از سه درصدی در مقیاس هفتگی پنجمین هفته متوالی مثبت خود را رقم زد. در حال حاضر همه چشم‌ها به نشست اوپک و متحدانش دوخته شده است که قرار است طی آن وزیران نفت این گروه درباره تسهیل بیشتر محدودیت عرضه بحث کنند. بسیاری از تحلیلگران انتظار دارند اوپک با افزایش تولید بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار بشکه در روز در آگوست موافقت کند که همچنان کمبود جهانی عرضه نسبت به تقاضا را برطرف نمی‌کند.