بازار سهام

پیشتازی خریداران بورسی

بازار سهام سومین روز معاملاتی هفته جاری را متعادل و در محدوده مثبت آغاز کرد. در همان ساعت ابتدایی روز با افزایش تمایل معامله‌گران به خرید و امیدواری به بازگشت بازار، شاهد فاصله‌گرفتن اکثر نمادها از محدوده منفی بودیم و به این ترتیب روز سبز شاخص‌کل بورس رقم خورد. افزایش تقاضا و کمرنگ شدن فشار فروش و در کنار این دو، معاملات پرحجم در کلیت بازار سبب بهبود فضای منفی دو روز پیش بازار شد؛ به‌طوری‌که شاخص‌کل بورس در داد‌و‌ستد‌های روز دوشنبه افزایش ۸۸/ ۰ درصدی را به‌ثبت رساند و بر فراز قله یک‌میلیون و ۲۵۴ هزار واحدی جا خوش کرد. اما استقبال بی‌نظیر سهامداران از سهام کوچک‌تر سبب شد شاخص هموزن به رشد ۱۵/ ۱ درصدی دست یابد. به این ترتیب ۲۰۹‌میلیارد تومان از پرتقوی حقوقی‌ها به سبد سهامداران حقیقی منتقل شد.

 

 

بازار سکه

افت سکه در پی تعطیلات بازار

همزمان با افزایش قیمت اونس طلا در بازارهای جهانی روز دوشنبه و کاهش نرخ دلار در بازار داخلی قیمت سکه و مسکوکات طلا کاهش چشمگیری را تجربه کردند. هرچند که کاهش اندک دلار توسط رشد اونس طلای جهانی جبران شد، اما تعطیل‌شدن بازار طلا به‌دلیل محدودیت‌های کرونا به افت بیشتر سکه دامن زد. در نهایت دو اهرم عقبگرد دلار به کانال‌های پایین‌تر و محدودیت‌های کرونایی سبب رکورد نسبی در بازار طلا شد. به این ترتیب هر قطعه سکه طرح جدید نسبت به معاملات روز پیشین با کاهش 130 هزار تومانی مواجه شد و در قیمت ۱۰ میلیون و 595 هزار تومان معامله شد. به گفته کارشناسان چنانچه مذاکرات برجام به سمت روشنی پیش برود و مجددا احتمال توافق در نظر مردم تقویت شود، روند قیمت دلار و طلا کاهشی خواهد شد و اگر اخبار منفی ادامه داشته باشد، قیمت‌ها نیز متناسب با شرایط واکنش نشان خواهند داد.

 

 

بازار طلای جهانی

رشد ملایم طلای جهانی

قیمت جهانی طلا در نخستین روز معاملاتی هفته در حالی رشد کرد که شاخص دلار پس از گزارش مشاغل آمریکا از بالاترین سطح ۳ ماهه خود پایین آمد. از طرفی آمار اشتغال ماهانه که روز جمعه منتشر شد، سیگنال‌های متفاوت زیادی را فراهم کرد، اما به حد کافی قوی نبود که زمینه را برای اقدام بانک مرکزی آمریکا برای تعدیل سیاست انبساطی فراهم کند. با این حال رشد اقتصادی در آمریکا قوی و تورم نیز بالا است. بازارها همچنان روی موضع موافق با افزایش نرخ‌های بهره بانک مرکزی آمریکا به‌طور جدی حساب می‌کنند و این امر روند صعودی طلا را محدود می‌کند. روز گذشته اکثر بازارهای آمریکا به مناسبت تعطیلات روز استقلال بسته بودند، این موضوع نیز در کندی رشد طلا بی‌تاثیر نبود. به این ترتیب بهای هر اونس طلا در (ساعت 16 روز گذشته) به 1790 رسید.

 

 

بازار اوراق مسکن

پیشروی تسه9812

در معاملات روز دوشنبه بازار سرمایه اوراق تسهیلات بانک مسکن نوسانات زیادی را تجربه کردند، عمده نماد‌ها در گروه تسه کاهش قیمت را به ثبت رساند و در این بین برخی از نمادها در محدوده مثبت معامله شدند که رشد قیمت در این اوراق، نصیب «تسه9812» نیز شد و افزایش 800 تومانی یافت. به این ترتیب نماد یاد‌شده در قیمت پایانی 60 هزار و 917 تومان بسته شد‌ که نشان‌دهنده افزایش 3/ 1 درصدی در مقایسه با قیمت روز کاری گذشته است. اوراق تسهیلات مسکن در گروه تسه پس از یک کاهش چشمگیر و عقبگرد از مرز 60 هزار تومانی خود برمدار صعود بازگشته و این امر سبب رشد میانگین اوراق شده تا جایی‌که در حال‌حاضر از رقم گفته‌شده فراتر رفته است و این مهم می‌تواند حاکی از روند صعودی تسه‌ها در روزهای آتی باشد.

 

 

بازار نفت

رشد نفت در پی اختلافات اوپک

قیمت نفت وست‌تگزاس اینترمدییت در نخستین روز معاملاتی هفته تحت‌تاثیر گره‌افتادن در نشست اوپک با متحدانش و همزمان با از سر گیری مذاکرات این گروه افزایش یافت و به قیمت 75 دلار و50 سنت رسید. سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش در مورد افزایش احتمالی تولید و تمدید قرارداد عرضه نفت تا پایان سال آینده میلادی به بن‌بست رسیده‌اند. در حالی که بیشتر اعضای این ائتلاف موافق افزایش روزانه 400 هزار بشکه‌ای تولید نفت در ادامه سال‌جاری میلادی هستند، امارات با درخواست سهمیه بیشتر تولید، مذاکرات را متوقف کرده است. اما بزرگ‌ترین شرکت مستقل تجارت نفت در دنیا همچنان عقیده دارد افزایش تولید ائتلاف اوپک‌پلاس نمی‌تواند پاسخگوی رشد تقاضای جهانی باشد و هر تصمیمی که اوپک‌پلاس بگیرد، تنها بخشی از نفت مورد نیاز دنیا تامین خواهد شد؛ بنابراین قیمت نفت همچنان بالا می‌رود.