بازار سهام

صعود به قله ۳/ ۱ میلیونی

بازار سرمایه در سومین روز معاملاتی هفته جاری، متعادل و مثبت کار خود را ادامه داد و در همان آغاز شاهد حرکت مثبت عمده نمادهای بزرگ و شاخص‌ساز بودیم. رفته‌رفته موج جدیدی از تقاضا در کلیت بازار شکل گرفت و این پیشروی تقاضا موجب بازپس‌گیری کانال یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی شاخص‌کل شد به‌گونه‌ای که شاخص‌کل با جهشی بیش از ۱۹ هزار واحدی در ارتفاع یک میلیون و ۳۰۴ هزار واحد به‌کار خود پایان داد و به بیشترین رقم خود از ۱۰ فروردین‌ماه سال‌جاری رسید. شاخص‌کل هم‎وزن نیز ۷۷/ ۰ درصد رو به جلو گام برداشت. به‌نظر می‌رسد کاهش نرخ سود بین‌بانکی، ثبات قیمت دلار در محدوده کنونی و سایر موارد با‌اهمیت همچون شرایط بنیادی مطلوب شرکت‌ها دلیل تقاضای این روزها در بازار سرمایه باشد.

 

 

بازار سکه

افت سکه پیرو کاهش اونس

قیمت سکه در معاملات روز دوشنبه بازار طلا تحت‌تاثیر ثبات دلار و پیرو افت طلای جهانی، کاهش اندکی را به ثبت رساند. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی روز گذشته به 10 میلیون و 660 ‌هزار تومان رسید که کاهش40 هزار تومانی را نسبت به قیمت روز کاری قبل نشان می‌دهد. در ماه‌های اخیر بازار طلا به‌رغم شرایط نامعلوم سیاسی و نوسان نرخ ارز و رشد بهای طلای جهانی، وضعیت نسبتا پایداری داشته و طی این مدت قیمت سکه و مسکوکات طلا  نوسان محدودی را تجربه کردند. با این وجود بازار طلا به‌دلیل آینده نامعلوم سیاسی و بالا گرفتن ابهامات در‌خصوص روند دلار در شرایط رکودی به‌سر می‌برد و تقاضا برای طلا و سکه به‌شدت پایین آمده است؛ البته هفته پیش بازار طلا افزایش جزئی تقاضا و بازگشت رونق به بازار را نشان می‌داد که در پی تعطیلی بازار به‌دلیل تشدید بیماری کرونا این وضعیت ادامه‌دار نشد.

 

 

بازار طلای جهانی

چشم انتظاری طلا

در حالی‌که تقویت جزئی دلار و ارزش سهام در بازارهای جهانی  موجب کاهش اشتها برای سرمایه‌گذاری در بازار طلا شده است و سرمایه‌گذاران منتظر انتشار آمارهای تورم آمریکا و اظهارات این هفته رئیس فدرال‌رزرو در کنگره هستند، قیمت طلا روز دوشنبه در حفظ مرز مقاومتی با تزلزل مواجه شد و بهای هر اونس در (ساعت 19:45) روز گذشته به 1805 دلار رسید. ماه گذشته ارسال سیاست‌هایی از احتمال انقباضی‌شدن سیاست پولی آمریکا به بازار سبب شد تا طلا بدترین عملکرد ماهانه از سال 2016 را تجربه کند. فعالان بازار اکنون منتظر انتشار آمارهای اقتصادی در آمریکا از جمله شاخص قیمت مصرف‌کننده در روز سه‌شنبه و همچنین سخنان روز چهارشنبه رئیس فدرال‌رزرو در کنگره طی روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه هستند تا سرنخ‌هایی را از سیاست پولی آمریکا در ماه‌های آینده به‌دست بیاورند‌ که محرک مهمی برای طلا محسوب می‌شود.

 

 

بازار اوراق مسکن

روز سبز تسه9812

اوراق تسهیلات مسکن در سومین روز معاملاتی بازار سهام همسو با نماگر اصلی بورس روز سبز را تجربه کرد و افزایش قیمت را به‌ثبت رساند. «تسه9812» در داد و ستدهای روز دوشنبه به قیمت 58 هزار و 993 تومان افزایش یافت که نشان‌دهنده رشد 47/ 0 درصدی در قیمت پایانی است. هرچند که قیمت پایانی تاحدودی ریزش در روزهای گذشته را جبران کرد، اما قیمت خرید برخلاف سیر صعودی در قیمت پایانی، سیر نزولی را طی کرد و به 58 هزار و600 تومان رسید که می‌تواند استمرار افت قیمت در این دسته از سهام را به‌همراه داشته باشد. با افزایش قیمت در «تسه» 9812 ارزش معاملات این نماد نیز افزایش چشمگیری را شاهد بود و به بیش از 45میلیون تومان رسید. حال که 8 ماه تا پایان معاملات اوراق منتشره اسفند‌ماه98 باقی‌مانده نوسانات زیادی را که ناشی از تقاضا و عرضه این نماد است، تجربه می‌کند.

 

 

بازار نفت

شروع نزولی نفت

در حالی‌که بن‌بست در گفت‌وگوهای میان تولیدکنندگان عضو گروه اوپک‌پلاس بر سر افزایش تولید نفت سبب شده تا میزان عرضه همچنان محدود باقی بماند، به‌رغم نگرانی‌ها در مورد تاثیر بحران کرونا بر اقتصاد جهانی قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه 18/ 1درصد  کاهش یافت. به این ترتیب بهای وست‌تگزاس اینترمدییت به 73‌دلارو 50سنت در هر بشکه رسید. به گفته کارشناسان احساس عدم‌قطعیت و بلاتکلیفی پس از بن‌بست در گفت‌وگوهای اوپک پلاس بازار را تحت‌تاثیر قرار داده است.در صورت عدم‌دستیابی به یک توافق، سطح فعلی تولید تداوم خواهد یافت و با توجه به احتمال تقویت تقاضا ممکن است بازار با کمبود نفت مواجه شود، با این حال گسترش ‌نوع جدید ویروس‌کرونا و دسترسی نابرابر به واکسن در نقاط مختلف جهان روند ترمیم اقتصاد جهانی را تهدید می‌کند.