بازار سهام

Untitled-1 copy

رشد 8/ 1 درصدی شاخص سهام

بازار سهام در معاملات هفته گذشته برخلاف شروع ضعیفی که داشت، توانست با قدرت به کار خود پایان دهد. شاخص کل بورس به‌‌رغم افت‌و‌خیزهای زیاد، در نهایت در معاملات روز چهارشنبه با رشد محدود 12/ 0 درصد روی سکوی یک میلیون و 305 هزار واحدی قرار گرفت و 8/ 1 درصد رشد را در مقیاس هفتگی ثبت کند. در هفته‌ای که گذشت هرگاه موج نزولی بر بازار سایه می‌انداخت، خریداران حقیقی به شکل قوی وارد عمل شده و باعث تغییر مسیر شاخص سهام می‌شدند، به این ترتیب شاهد ردپای حقیقی‌ها و سرمایه‌گذاران بزرگ در روزهای اخیر بازار سرمایه بودیم. استقبال زیاد سهامداران از صنایع و نمادهای کوچک سبب تحرکات مثبتی در این دسته از سهام شد و شاخص هم‌وزن توانست با رشد 30/ 2 درصدی از نماگر اصلی بورس سبقت بگیرد. به این ترتیب چهارمین هفته مثبت و متوالی بازار سهام رقم خورد. 

 

بازار سکه

Untitled-2 copy

رکود معاملات در بازار سکه

بازار طلا و سکه در معاملات هفته‌ گذشته با رکود نسبی همراه بود. از دلایل به حداقل رسیدن داد و ستدها در بازار سکه می‌توان به افت ارزش دلار و کاهش تقاضا به دلیل وجود سایه ابهامات غیر‌اقتصادی بر بازار اشاره کرد که این عوامل برخلاف روند صعودی طلای جهانی، باعث ایجاد رکود در معاملات سکه شد. بر این اساس هر قطعه سکه تمام به 10 میلیون و 600 هزار تومان رسید و با افت هفتگی 12/ 1درصد مواجه شد. در مجموع می‌توان گفت بازار تحت‌تاثیر مذاکرات وین بوده و اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه تحریم‌های مالی برداشته و منابع مالی ایران آزاد می‌شود، تاثیر مستقیمی بر کاهش نرخ ارز گذاشت. از سوی دیگر همین کاهش نرخ ارز سبب شد که معاملات سکه با احتیاط بالای سرمایه‌گذاران روبه‌رو شود که در نهایت باعث عقب‌نشینی معامله‌گران در موقعیت فعلی شد. 

 

بازار طلای جهانی

Untitled-3 copy

افت طلا جهانی

اونس طلا در معاملات روز جمعه بازار جهانی روند کاهشی ملایمی را در پی اخبار منتشر شده از بیانیه فدرال رزرو آمریکا به منظور حمایت از اقتصاد آمریکا و پایین نگه داشتن نرخ بهره، به دنبال داشت. این فلز گرانبها (در ساعت 19:30روز گذشته) به 1813 دلار رسید در حالی که در معاملات روز پنج‌شنبه با اندکی افزایش در قیمت 1829 دلار بسته شد. به گفته کارشناسان بازار طلا با توجه به شرایط حاکم بر بازارهای جهانی و تصمیمات تاثیرگذار فدرال رزرو به نظر می‌رسد که اونس روندی ملایم و به دور از تغییرات قیمتی چشمگیر را طی کند. اما عده دیگری از فعالان این بازار بر این باورند که در پی سیاست‌های اقتصادی این کشور مجددا طلا دچار ریزش شود. اما با تشدید شکاف بین روند واکسیناسیون در کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه، تقاضا برای دارایی‌های امن بار دیگر افزایش پیدا کرده است. 

 

بازار اوراق مسکن

Untitled-4 copy

رشد هفتگی ‌«تسه» 

اوراق تسهیلات بانک مسکن در معاملات هفته گذشته ضمن نوسانات زیاد و لمس کانال 60 هزار تومانی نتوانست مرز مقاومتی خود را حفظ کند و روند صعودی این اوراق کند شد. تا جایی که «تسه9812» در معاملات روز چهارشنبه با افت 86/ 0 درصد در قیمت 59 هزار و 393 تومان به معاملات خود در هفته گذشته پایان داد اما رشد بیش از 5/ 0 درصدی در هفته را نصیب سهامداران خود کرد. متقاضیانی که خواهان دریافت وام مسکن از بانک مسکن یا بانک ملی هستند می‌توانند با خرید اوراق «تسه» از تسهیلات ارائه شده توسط بانک مسکن از اوراق «تملی» از تسهیلات ارائه شده توسط بانک ملی استفاده کنند. همچنین هر برگ اوراق تسه برای دریافت 500 هزار تومان از وام مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ بر این اساس فرد باید به ازای هر 500 هزار تومان وام دریافتی یک برگ اوراق تسه خریداری کند. 

 

بازار نفت

15 copy

سکوی پرتاب نفت

مدتی است که معاملات در بازار جهانی نفت از جذابیت بالایی برای سرمایه‌گذاران برخوردار شده به نحوی که بهای هر بشکه نفت WTI به بالاترین سطح در سه سال اخیر خود رسیده است. به طوری که قیمت این طلای سیاه تا مرز 77 دلار پیش رفته اما اخیرا به دلایل نگرانی‌ها درخصوص افزایش عرضه، اندکی عقب‌نشینی کرد. به طوری که بهای این نفت خام در روز جمعه بالای محدوده 71 دلار و 70 سنت مورد معامله قرار گرفت. از دلایل عمده این کاهش قیمت‌ها می‌توان به حصول توافق میان عربستان سعودی و امارات متحده عربی درخصوص افزایش تولید اوپک پلاس با توجه به بهبود وضعیت کرونا در جهان اشاره کرد. همچنین انتشار داده‌های دولتی ایالات متحده آمریکا درخصوص کاهش چشمگیر تقاضای ضمنی بنزین در هفته گذشته، دلیل دیگری بود که باعث شد قیمت‌های نفت کاهش بیشتری را تجربه کند.