بازار سهام

روند تعادلی بورس

بازار سرمایه روز شنبه را پرنوسان پشت‌سر گذاشت؛ به‌طوری‌که شاخص کل بورس در ساعات میانی بازار تا سطح یک میلیون و ۳۱۷ هزار واحد افزایش یافت. اما رفته رفته با افزایش عرضه‌ها در نیمه دوم بازار، به رشد ۴۴/ ۰ درصد بسنده کرد و تا سطح یک میلیون و ۳۱۱ هزار واحد عقب نشست. این سطح از شاخص از ابتدای سال‌جاری تاکنون بی‌سابقه بوده است. همچنین شاخص کل هموزن در روز گذشته همسو با روند مثبت بازار سبز پوش شد و ۲۴/ ۰ درصد به ارتفاع خود افزود. بر این اساس بسیاری از فعالان بازار بر این باورند که بورس در روزهای آتی به روند تعادلی خود ادامه خواهد داد، اما احتمال اینکه در تمامی روزها مثبت باشد، سخت است و به‌نظر می‌رسد که در برخی از روزها با سرخ‌پوشی در بازار مواجه باشیم، اما به‌صورت کلی روند تعادلی خواهد بود.

 

 

بازار سکه

تضعیف معاملات سکه

روز شنبه همزمان با کاهش تقاضا برای داد و ستدهای دلار داخلی و ایجاد رنج منفی برای روند اونس طلا در معاملات بازار جهانی، تحرکات رکودی در بازار طلا و سکه دیده می‌شد. بر این اساس بهای هر سکه بهار آزادی روز گذشته در پی رکود نسبی ایجاد شده، افتی معادل 70 هزار تومان را تجربه کرد و به سطح قیمتی 10 میلیون و530 هزار تومان کاهش یافت. در این بین اظهارات معامله‌گران نشان می‌دهد که بازار طلا در حال حاضر چشم انتظار تعیین تکلیف شدن توافقات برجام و همچنین سر کار آمدن دولت جدید است. همچنین به گفته آنها این نوع انتظارات بازار می‌تواند موقعیتی برای سودجویی دلالان ارزی یا بالعکس فرصتی برای تثبیت و به تعادل رساندن بهای سکه و همچنین کاهش حباب این کالا باشد. با توجه به این موضوع بسیاری از سرمایه‌گذاران معاملات خود را با احتیاط بالایی انجام می‌دهند.

 

 

بازار طلای جهانی

پنجمین هفته مثبت طلا

قیمت اونس طلا در بازار جهانی پس از آنکه فدرال رزرو نگرانی‌های سرمایه‌گذاران از انقباضی شدن سریع سیاست پولی را کاهش داد، به‌رغم کاهش نسبی در معاملات روز جمعه در مسیر ثبت پنجمین هفته افزایشی متوالی قرار گرفت. رشد نسبی ارزش دلار عامل افت قیمت طلا در آخرین روز معاملاتی شد تا جایی که هر اونس در قیمت 1812 دلار بسته شد و رشد هفتگی 27/ 0 را به ثبت رساند. شاخص دلار به رشد هفتگی دست یافت تا تقاضا برای خرید طلا را پایین بیاورد، با این حال افزایش تقاضای طلا به‌ویژه ازسوی چین و افزایش خریدهای بانک‌های مرکزی باعث شد تا افت قیمت طلا محدود شود. معامله‌گران طلا نسبت به دورنمای قیمت طلا خوش بین هستند؛ زیرا این فلز ارزشمند در شرایطی که بانک‌های مرکزی جهان اعتبارشان را در بازارهای مالی از دست می‌دهند، یک دارایی ارزشمند می‌ماند.

 

 

بازار اوراق مسکن

رفتار ناپایدار تسه

اوراق تسهیلات بانک مسکن در نخستین روز معاملاتی بازار سهام افزایش قیمت را تجربه کرد. بهای هر ورق «تسه»9812 به قیمت پایانی 59 هزار و 642 تومان رسید که نشان‌دهنده افزایش 42/ 0 درصد در این نماد است. در روزی که اوراق تسهیلات منتشره در اسفندماه 98 رشد قیمت را به ثبت رساند، قیمت خرید این اوراق کاهش چشمگیری را تجربه کرد و با کاهش بیش از 2 درصدی به سطح 57 هزار و 900 تومان رسید. در روزهای اخیر اوراق تسهیلات مسکن در داد و ستدهای بازارسرمایه رفتار ناپایداری را دنبال می‌کند و این امر سبب تغییر رفتار دارندگان این سهم شده است. هرچند این اوراق سوددهی چندانی برای سرمایه‌گذاران به همراه ندارد و صرفا برای دریافت وام مسکن خریداری می‌شود، با این حال درصورتی‌که اوراق یاد شده روند متعادلی را طی کند می‌تواند بازدهی خوبی را عاید سهامداران خود کند.

 

 

 

بازار نفت

افت هفتگی نفت

قیمت نفت در معاملات پرنوسان روز جمعه تغییر چندانی پیدا نکرد، اما در پی تقویت انتظارات برای عرضه بیشتر و افزایش نگران‌کننده آمار ابتلا به سویه جدید دلتا، با کاهش هفتگی چشمگیری روبه‌رو شد. به این ترتیب بهای نفت در سطح 71 دلار و 40 سنت در هر بشکه بسته و با افت 2/ 4 درصد در هفته مواجه شد. اوپک پلاس در نشست اوایل ماه میلادی جاری پس از اینکه امارات‌متحده عربی موافقت با توافق نفتی جدید را به تعیین سطح مبنای تولید بالاتر برای این کشور مشروط کرد، نتوانست به توافق برسد. هرچه اعلام زمان برگزاری نشست فوق‌العاده اوپک پلاس برای رای‌گیری درباره افزایش تولید طول بکشد به معنای آن است که سایر اعضای این گروه هم خواهان سهمیه تولید بالاتر هستند. عربستان سعودی و امارات‌متحده عربی هفته گذشته به مصالحه‌ای رسیدند که زمینه را برای نهایی کردن توافق افزایش تولید نفت اوپک پلاس هموار می‌کند.