بازار سهام

رشد کم‌رمق شاخص سهام

بورس در سومین و آخرین روز معاملاتی خود در هفته گذشته در غیاب عمده نمادهای بزرگ و شاخص‌ساز، با روندی مثبت و متعادل آغاز به‌کار کرد. شاخص‌کل پس از رشد ۶۵/ ۰درصدی در ارتفاع یک‌میلیون و ۳۱۱ هزار واحد قرار گرفت و با افزایش ۴/ ۰درصدی در سه روز معاملاتی به داد و ستدهای خود در هفته پایان داد. این در حالی است که بورس و بانک‌ها از ۲۹ تیر ماه تا یکشنبه سوم مرداد اعلام تعطیلی کرده‌اند. تمایل برخی سهامداران برای شناسایی سود پس از رشد قیمت سهام در یک ماه اخیر، موجی از عرضه را در روزهای گذشته پدید آورده و موجب نوسانات سینوسی بازار شده است. با نزدیک شدن به موعد روی کار آمدن دولت جدید و ابهامات مرتبط با ترکیب کابینه و اقدامات آن در خصوص مسائل داخلی و بین‌الملل احتیاط منطقی به‌نظر می‌رسد.

 

 

بازار سکه

مرز مقاومتی سکه

سکه توانست در معاملات هفته گذشته حمایت ۱۰میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی خود را حفظ کند. حفظ این سطح حمایتی در شرایطی که اونس طلا  و  قیمت دلار روند نزولی داشتند، برای بخشی از معامله‌گران به معنای سیگنال صعودی بود. به این ترتیب هر قطعه سکه بهار‌آزادی در آخرین روز معاملاتی به ۱۰‌میلیون و 580 هزارتومان رسید و عملکرد هفتگی منفی 2/ 0درصد را ثبت کرد. لازم به ذکر است که با توجه به نوسانات نزولی اونس و  تمایلات کاهشی دلار حفظ محدوده مقاوتی یادشده برای سکه دور از انتظار بود. با این حال این موضوع موجب شد حباب سکه بار دیگر به بالای محدوده یک درصدی برسد که افزایش حباب عاملی است که انتظارات صعودی را برای سرمایه‌گذاران در این بازار بالاتر می‌برد، لذا سکه برای اوج‌گیری مجدد نیاز به تقاضای قوی‌تری دارد.

 

 

بازار طلای جهانی

افزایش ریسک معاملات طلا

تغییرات قیمتی اونس طلا در روز جمعه روند کاهشی را از خود نشان داد که تحت‌تاثیر افزایش ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران و رشد بازارهای ریسک‌دارتری مانند بازارهای سهام بین‌المللی، بهای این فلز زرد گرانبها افت را تجربه کرد. همچنین از سوی دیگر با بالا ماندن ارزش شاخص دلار در برابر دیگر ارزهای جهان، فشار مضاعفی را بر قیمت‌ اونس طلا وارد کرد. بر این اساس روز گذشته نرخ این فلز ارزشمند در سطح 1797 دلار مورد معامله قرار گرفت.به گفته برخی کارشناسان این بازار گویا سرمایه‌گذاران طلا روز گذشته نگرانی‌هایی همچون افزایش شمار مبتلایان به ویروس‌کرونای جدید موسوم به دلتا در سراسر جهان را کنار گذاشته به‌طوری که باعث افزایش تقاضا در خرید سرمایه‌های پر ریسک‌تر همچون سهام شده‌ که به موجب این امر گفته می‌شود که معاملات طلای جهانی در بازه قیمتی محدودی برای روزهای آتی نوسان داشته باشد.

 

 

بازار اوراق مسکن

روند متعادل تسه 9812

اوراق تسهیلات بانک مسکن در آخرین روز معاملاتی خود در بازار فرابورس توانست مرز 60هزار تومان را بشکند و در بالای این سطح تثبیت شود. با این حساب این تسهیلات مسکن که با نماد «تسه 9812» مورد معامله قرار می‌گیرد، طی داد و ستدهای هفته گذشته 98/ 1درصد بازدهی را به‌همراه داشته است. همچنین این نوسانات ناچیز مثبت در بسیاری از نمادهای همگروه این تسه به‌چشم می‌خورد. با توجه به این تغییرات قیمتی عده‌ای از تحلیلگران فنی بر این باور هستند که روند این اوراق در موقعیت کنونی در تعادل قیمتی به‌سر می‌برد و به نظر می‌رسد که در یک بازه محدودی تا مدتها به این مسیر خود ادامه دهد. بنابراین گفته می‌شود که نمی‌توان افت یا رشد چشمگیری را برای این اوراق تسهیلات بانک مسکن در مدت زمانه کوتاهی انتظار کشید.

 

 

بازار نفت

تعدیل در روند نفت

اعضای اوپک‌پلاس در هفته معاملاتی گذشته توافق کردند که میزان تولید خود را 400 هزار بشکه در روز از ماه آگوست تا دسامبر، به‌منظور تعدیل قیمت‌ها و تامین تقاضای در حال رشد، افزایش دهند که این افزایش تقاضا باعث بالا رفتن نسبی قیمت شد اما در مقابل بر اساس این گزارش، آمارهای که در روزهای گذشته اداره اطلاعات انرژی آمریکا از افزایش ذخایر نفت این کشور خبر داد تا حدودی مانع از رشد بیشتر نرخ‌ها شد به‌طوری‌که در روز جمعه هر بشکه نفت وست‌تگزاس اینترمدییت آمریکا به قیمت 71 دلار و 70 سنت مورد معامله قرار گرفت. فشار تقاضا بر عرضه از مهم‌ترین عواملی بود که توانست قیمت نفت WTI را روز گذشته در بازارهای جهانی بالای 70 دلار حفظ کند، لذا کارشناسان معتقدند که در نیمه دوم سال تقاضای جهانی نفت بر عرضه پیشی خواهد گرفت.