Untitled-1 copy

بازار سهام

ششمین هفته مثبت بورس

بازار سرمایه در هفته گذشته پس از اتمام تعطیلی چندروزه روند معاملاتی خود را در مرداد ماه مثبت آغاز کرد و در معاملات روز بعد از سرعت این صعود کاسته و بازار با فضای منفی روبه‌رو شد. این افت در آخرین روز معاملاتی تا حدودی جبران شد و داد و ستدها رونق گرفت به طوری که شاخص کل روز چهارشنبه با رشد 12/ 0درصدی به ارتفاع یک میلیون و 316 هزار واحدی صعود کرد و با بازده 40/ 0درصدی در سه روز معاملاتی به ششمین هفته مثبت متوالی خود دست یافت. معاملات سینوسی بازار در روزهای اخیر در محدوده روانی شاخص یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد نشان می‌دهد که بازار برای تداوم روند صعودی خود از این محدوده نیازمند محرکی قوی است. این در شرایطی است که ابهام‌های کابینه جدید دولت و بلاتکلیفی مذاکرات وین، اقتصاد و بورس را در شرایط انتظار و تردید قرار داده است.

Untitled-2 copy

بازار سکه

تداوم رشد سکه

همزمان با افزایش نرخ دلار داخلی در بازار آزاد پس از تعطیلات ۶روزه تهران که دوشنبه هفته گذشته به پایان رسید روند رشد قیمت‌ها در بازار سکه نیز شدت گرفت به طوری که هر سکه بهار آزادی توانست در پایان آخرین روز معاملاتی هفته گذشته مرز مقاومتی ۱۱ میلیون تومانی را بشکند و در قیمت 11 میلیون و 200 هزار تومان مورد معامله قرار بگیرد و عملکرد مثبت 86/ 5درصد را در هفته به ثبت برساند. از نگاه تحلیلگران فنی با توجه به روند فعلی سکه انتظار می‌رود در صورتی که معاملات در بالای این سطح قیمتی تثبیت شوند، سکه می‌تواند تا قیمت 11 میلیون و 350 هزار تومان صعود کند. رشد ارزش سکه به روند آتی نرخ دلار و شرایط غیر‌اقتصادی همچون سیاست‌های اقتصادی دولت جدید و همچنین اتمام مذاکرات برجامی چشم دوخته است.

Untitled-3 copy

بازار طلای جهانی

طلا در مسیر رشد هفتگی

قیمت جهانی طلا در معاملات هفته جاری که با نوسانات زیادی در حفظ کانال 1800 دلاری مواجه شد، طی چند رفت و برگشت توانست به سقف قیمتی دو هفته‌ای خود برسد. اونس طلا روز پنج‌شنبه پس از این اظهارات رئیس بانک مرکزی آمریکا که اعلام کرد بازار اشتغال آمریکا همچنان به پشتیبانی نیاز دارد و هنوز فاصله زیادی تا افزایش نرخ‌های بهره وجود دارد، 8/ 1درصد صعود کرد. سخنان رئیس فدرال‌رزرو نگرانی‌هایی در مورد تورم به وجود آورد و شاخص دلار را تحت فشار قرار داد به شکلی که دلار به پایین‌ترین سطح ۲ هفته‌ای خود رسید و باعث شد تقاضا برای خرید طلا بالا برود. هر چند قیمت طلا در معاملات روز جمعه تغییر چندانی نداشت و در (ساعت 20) به 1822 دلار رسید اما در مسیر ثبت بزرگ‌ترین رشد هفتگی در بیش از دو ماه اخیر قرار گرفت.

Untitled-4 copy

بازار اوراق مسکن

افت هفتگی تسه

اوراق تسهیلات بانک مسکن در معاملات اولین هفته از مرداد ماه با وجود تلاش‌های زیاد نتوانست به سطوح بالاتر دست یابد و ضمن تعطیلات و کمتر شدن روزهای معاملاتی در هفته گذشته«تسه 9812» در آخرین روز کاری بازار سرمایه به قیمت 59 هزار و 576 تومان کاهش یافت که نشان‌دهنده افت 53/ 0 درصد معادل 317تومانی در قیمت پایانی این اوراق است. به این ترتیب اوراق تسهیلات اسفند ماه 98 در سه روزکاری هفته گذشته 64/ 1 درصد عقبگرد داشت. با توجه به سنگینی حجم صف فروش این دسته از سهام انتظار می‌رود که در روزهای آتی نیز شاهد کاهش روزافزون این نماد باشیم. این درحالی است سایر نماد‌ها در دسته اوراق تسهیلات مسکن در دادوستد‌های روز چهارشنبه افزایش قیمت را شاهد بودند و سبب افزایش میانگین تسه‌ها تا سطح 60 هزار و 519 تومان شدند.

Untitled-5 copy

بازار نفت

نفت در مسیر رشد هفتگی

شاخص نفت WTI روز پنج‌شنبه به دنبال انتشار گزارش میزان ذخایر انبارهای نفت خام آمریکا با کاهش مواجه شد، با 7/ 1درصد افزایش بسته شد. هرچند که در آخرین روز معاملاتی خود اندکی کاهش یافت، اما تحت‌تاثیر رشد سریع‌تر تقاضا از عرضه و رشد واکسیناسیون کووید-۱۹، در مسیر ثبت رشد هفتگی چشمگیری قرار گرفت. با توجه به احساس محتاطانه حاکم بر بازارهای آسیا و اقیانوسیه و در حالی که سرمایه‌گذاران در حال ارزیابی نگرانی‌ها از ویروس کرونا، آمارهای ضعیف‌تر از انتظار رشد اقتصادی و اشتغال آمریکا هستند، بهای معاملات وست تگزاس اینترمدییت در دادوستدهای روز جمعه، به ۷۳ دلار و40 سنت در هر بشکه کاهش یافت. تضعیف دلار و تقویت سوددهی شرکت‌های آمریکایی سبب شده تا قیمت‌ها در هفته جاری تقویت شود. اما افزایش موارد ابتلا به سویه دلتا ممکن است بر چشم‌انداز تقاضا تاثیر بگذارد.