1

بازار سهام

دنده معکوس بورس

بازار سهام روز دوشنبه پس از دو روز مثبت، روند پرنوسانی را پشت سر گذاشت به طوری که شاخص کل در ساعات ابتدایی معاملات تا سطح یک میلیون و ۳۶۱ هزار واحد صعود کرد، اما در ادامه روند داد و ستدها تا پایان بازار، سرخ‌پوشی بورس نمایان شد و نماگر اصلی تالار شیشه‌ای با افت 17/ 0 درصد به سطح یک میلیون و ۳۵۷ هزار واحد عقب‌نشینی کرد. شاخص کل هموزن نیز با توجه به تحرکات ضعیفی که در چند روز گذشته از خود نشان داد، روز دوشنبه کاهش 3/ 0 درصدی را تجربه کرد. طبق نظرات کارشناسان، تمرکز روند کنونی بازار بیشتر بر سهام شاخص‌ساز و بنیادی و به‌خصوص ارزمحور قرار دارد که با توجه به چنین روندی، احتمال جبران بخشی از زیان‌ متحمل سرمایه‌گذاران در میان‌مدت وجود دارد.

3

بازار سکه

کاهش درخشش سکه

بازار طلا و سکه در شرایطی به کار خود پایان داد که به‌رغم نوسانات صعودی چند روز اخیر خود، در روز دوشنبه روند افزایشی هر سکه امامی متوقف شد و افت قیمتی را تا سطح 11 میلیون و 200هزارتومان تجربه کرد. این کاهش نرخ در پی تنزل قیمت دلار داخلی و همچنین توقف مجدد مذاکرات برجامی تا زمان ‌بر سر کار آمدن دولت جدید و پیش‌بینی زمان تجدید مذاکرات رقم خورد. در این بین نزدیک شدن به ایام ماه محرم و افزایش غیرمعمول تقاضای معامله‌گران نیز بازار را دستخوش تغییرات مختصری کرد. به طوری که با توجه به فشارهای وارده بر سکه برای افت آن، رونق تقاضا برای سرمایه‌گذاری مانع افت هر چه بیشتر سکه شد و توانست ارزش قیمتی خود را بالای مرز 11میلیون تومان حفظ کند.

4

بازار طلای جهانی

نوسان قیمت اونس

اونس طلا در معاملات بازار جهانی روز گذشته تحت‌تاثیر قدرت گرفتن ارزش شاخص دلار پیش از انتشار گزارش اشتغال ماهانه آمریکا با افت قیمتی مواجه شد. به طوری که بهای این فلز در روز گذشته تا هر اونس 1805 دلار نیز عقب‌نشینی کرد. آنچه باعث شد بهای این فلز ارزشمند تحت فشار نزولی قرار بگیرد، این بود که شاخص دلار که هفته گذشته با بدترین عملکرد هفتگی خود روبه‌رو شده بود، اما مجددا بازیابی روند صعودی خود را از سر گرفت. تقویت ارزش شاخص دلار، قیمت خرید طلا را برای دارندگان ارزی رونق داد در نهایت تا ساعت 19 و 45 دقیقه دیروز به وقت تهران قیمت هر اونس طلا به 1816 دلار رسید.

5

بازار اوراق مسکن

نوسان کمرنگ تسه

تسه ۹۸۱۲ در معاملات روز گذشته بازار سرمایه افزایش قیمت را به ثبت رساند و در قیمت پایانی ۵۹ هزار و ۶۴۰ تومان بسته شد، که افزایش بیش از ۵۰۰ تومان معادل 9/ 0 درصد را در قیاس با روز کاری قبل نشان می‌دهد. اوراق تسهیلات مسکن راهکار پیشنهادی توسط دو بانک ملی و مسکن به منظور پرداخت وام خرید مسکن به زوجین و مجردها در تهران و سایر شهر‌ها و با هدف حمایت از مستاجران بوده که این اوراق در پانزدهم هر ماه در بازار فرابورس عرضه می‌شود و متقاضیان می‌توانند با خرید تعدادی مشخصی از این اوراق متناسب‌ با سررسید آن وام ۲۴۰ میلیونی زوجین دریافت کنند. بازپرداخت این وام ۱۲ ساله بوده و اوراق یاد شده از جمله تسه ۹۸۱۲ مدت زیادی است که با وجود کاهش‌های متوالی روند با ثباتی را طی می‌کنند.

6

بازار نفت

ریزش قیمت نفت

قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی تحت‌تاثیر نگرانی‌ها نسبت به وضعیت اقتصادی چین و افزایش تولید اوپک، بیش از یک دلار در هر بشکه کاهش پیدا کرد. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدییت آمریکا 70 سنت معادل 95/ 0 درصد کاهش یافت و به ۷۳ دلار در هر بشکه رسید. به گفته کارشناسان، چین پرچمدار احیای اقتصادی در آسیا بوده و اگر فعالیت اقتصادی این کشور آهسته شود، نگرانی‌ها درباره تنزل دورنمای اقتصاد جهانی فزونی پیدا خواهد کرد. دورنمای تقاضا برای نفت شکننده است و احتمالا تا زمان پیشرفت روند واکسیناسیون جهانی بهبود پیدا نمی‌کند. از طرفی تولید نفت اوپک که در ژوییه به بالاترین میزان از آوریل سال ۲۰۲۰ رسیده است عامل دیگری بود که قیمت‌ها را تحت فشار کاهشی قرار داد. افزایش تولید این گروه در راستای تسهیل محدودیت عرضه گروه اوپک‌پلاس صورت گرفته است.