1

بازار سهام

کانال جدید بورس

بازار سهام در روز چهارشنبه داد و ستدهای خود را توفانی آغاز کرد و در همان ساعات ابتدایی، بازار شاهد رشد چشمگیر تمام نماگرها بود و این روند صعودی تا پایان معاملات تداوم داشت. بر این اساس شاخص‌کل در روز گذشته توانست با یک جهش قدرتمند سطح مقاومت فنی خود را بشکند و وارد کانال جدید شود و به ارتفاع یک‌میلیون و 406 هزار واحدی صعود کند. همچنین شاخص‌کل هموزن در پی رشد بازار روند افزایشی به خود اختصاص داد که در نهایت 64/ 0 درصد رشد را عاید خود کرد. گفته می‌شود با توجه به وقایع رخ‌داده در معاملات سال گذشته بازار سهام، توجه دولت سیزدهم به ایجاد ثبات و تعادل در معاملات بورس است که موجب دلگرمی فعالان بازار سهام و رونق دوباره این بازار خواهد شد.

3

بازار سکه

واکنش با تاخیر سکه

 واکنش قیمت سکه به انتقال قدرت به دولت سیزدهم در معاملات روز چهارشنبه نمایان شد. تغییرات قیمتی در بازار طلا همچون روزهای پیشین تابعی از کاهش قیمت دلار بوده وسکه به افزایش بهای طلا جهانی عکس‌العمل خاصی نشان نداد. به این ترتیب هر قطعه سکه امامی به قیمت 11 میلیون و 250 ‌هزار تومان تنزل یافت. به گفته فعالان بازار طلا به دلیل نزدیک‌شدن به ایام محرم، تغییر دولت و همچنین نا‌معلوم بودن مساله برجام و تحریم‌ها، چندان واکنشی از سوی مردم نسبت به تغییرات قیمتی طلا دیده نمی‌شود و ظاهرا فقط نظاره‌گر این بازار هستند؛ بر همین اساس با توجه به نبود تقاضا و هیجان خرید در بازار طلا و با افت نسبی نرخ دلار احتمال می‌رود نرخ طلا ارزان‌تر شود، البته در این بین جریان‌های دیگر از جمله کاهش اونس طلا نیز به ارزانی طلا دامن خواهد زد.

4

بازار طلای جهانی

نوسان قیمت اونس طلا

قیمت طلا در معاملات روز چهارشنبه بازار جهانی تحت‌تاثیر افت ارزش دلار آمریکا،  تا 1834 دلار برای هر اونس بالا رفت اما عصر دیروز تا 1805 دلار نیز سقوط کرد. به این ترتیب بهای اونس طلا در ساعت 20:30 به وقت تهران به 1812 دلار رسید. در حال‌حاضر طلا مانند بازارهای ارز منتظر انتشار آمار اشتغال ماهانه آمریکاست. به گفته کارشناسان حرکت قیمت طلا تحکیمی اما از نظر ساختاری مثبت بوده است و تصور می‌کنند که طلا روزهای آینده رشد بیشتری را به ثبت برساند. همگرا‌‌شدن میانگین قیمت سه ماهه و قیمت اونس طلا جهانی در ۲۰۰ روزه گذشته نشان می‌دهد که طلا روند صعودی خواهد داشت. اما آمار اشتغال روز جمعه می‌تواند عاملی تعیین‌کننده باشد، گزارش اشتغال دولت آمریکا سرنخ‌های مهمی را درباره روند ترمیم اقتصاد این کشور در اختیار سرمایه‌گذاران و تحلیلگران قرار خواهد داد.

5

بازار اوراق مسکن

مقاومت در مرز حساس

اوراق تسهیلات مسکن درآخرین روز معاملاتی با افزایش هر چند کم‌رمق، درمرز 60 هزار تومانی مقاومت کرد و در قیمت پایانی 60 هزار و 227 تومان بسته شد. با افزایش قیمت اغلب تسه‌ها در بازار فرابورس و گذر این دسته از سهام از مرز حساس آن سبب افزایش و تغییر کانال میانگین قیمتی این اوراق شده است. به این ترتیب در روز سبز اوراق تسهیلات مسکن در بازار سرمایه میانگین تسه‌ها از کانال 61 هزار تومانی عبور کرد. تسه 9812 که در اسفند‌ماه سال‌جاری به سررسید خود نزدیک می‌شود، نوسانات زیادی را در راستای تغییرات تقاضا تجربه کرده است. قیمت اوراق تسهیلات مسکن در هر دو دسته «تملی» و «تسه» عمدتا ناشی از تغییرات تقاضا است. اما در بسیاری از موارد تغییر در تصمیمات شواری پول و اعتبار درباره محدودیت‌ها معاملاتی تسه‌ها نیز بر نوسانات اوراق یاد شده موثر است.

6

بازار نفت

موقعیت حساس WTI

نگرانی‌ها از گسترش نوع دلتای ویروس کرونا در آمریکا و چین به‌عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان نفت جهان، بر قیمت‌ها تاثیر کاهشی داشتند. این نگرانی‌ها در رابطه با تقاضای نفت چین به دلیل محدودیت‌های جدید ناشی از شیوع ویروس، عامل تضعیف بازار نفت در این روزها است‌ به‌طوری‌که قیمت هر بشکه نفت اینترمدییت آمریکا در روز گذشته مرز حساس 70 دلاری را ازدست داد. بر این اساس کاهش قیمت نفت‌خام شاخص WTI باعث شده تا بهای هر بشکه از این نفت به زیر میانگین ۵۰ روزه خود سقوط کند و در حال نزدیک شدن به میانگین ۱۰۰ روزه باشد. با توجه به چنین شرایطی اغلب می‌تواند باعث فروش قراردادهای نفتی توسط صندوق‌های سرمایه‌گذاری که دنبال‌کننده روند این بازار هستند، شود و می‌تواند به عنوان عامل فشار بر افت هر‌چه بیشتر قیمت ها به‌حساب آید.