بازار سهام

01 copy

تداوم استقبال سهامداران

بازار سهام هرچند معاملات روز یکشنبه را ضعیف و اندکی منفی شروع کرد؛ اما خریداران توانستند فاتح میدان باشند و فروشندگان را عقب بزنند. در نهایت با افزایش تقاضا و نزدیک‌شدن به ساعات پایانی، معاملات بورس رونق یافت و بازار لباس سبز را بر تن کرد. به این ترتیب شاخص‌کل بورس در روز گذشته با 72/ 0 درصد رشد به ارتفاع یک‌میلیون و 417هزار واحدی صعود کرد. اما در این بین روند شاخص‌کل هموزن که از همان شروع معاملات سیر صعودی به خود گرفته بود، در نهایت توانست 88/ 0 درصد از موقعیت پیشین خود روبه جلو گام بردارد. با این حال با معرفی کابینه دولت سیزدهم به‌نظر می‌رسد بورس بیشترین تاثیر خود را از روند نرخ دلار بگیرد، لذا سرمایه‌گذاران به سیاست‌های اقتصادی دولت برای مشخص شدن روند نرخ دلار و تاثیر آن بر روند کوتاه‌مدت بازار سرمایه چشم دوخته اند.

 

بازار سکه

02 copy

اوج‌گیری سکه

 ارزش هر سکه طرح جدید در روز یکشنبه همزمان با افزایش نرخ دلار و همچنین رونق تقاضا در معاملات دلار و سکه افزایش داشت‌ اما در این بین افت نرخ اونس طلا در معاملات بازار جهانی مانعی برای صعود هر‌چه بیشتر این فلز گرانبها در روز گذشته شد. به این ترتیب بهای هر قطعه سکه به 11 میلیون و 250 هزار تومان افزایش یافت. بر این اساس گفته می‌شود که همزمان با شروع رسمی کار دولت سیزدهم، بازار طلا و سکه با افزایش تقاضا مواجه شد، عمده این رونق ها و هیجانات برگرفته از انتظارات مردمی برای به سرانجام رسیدن مذاکرات برجامی توسط دولت جدید و همچنین روند آینده نرخ ارز بوده است، لذا بسیاری از سرمایه‌گذاران معتقدند‌ این بازار در بلندمدت سودآور است اما در این برهه زمانی باید در انجام معاملات به ریسک بازار توجه ویژه‌ای داشت.

 

بازار طلای جهانی

03 copy

طلا در انتظار مسیریابی

اعلام آمار جدید اشتغال برای دلار آمریکا مثبت بود و بالا رفتن ارزش دلار بر طلا نتیجه معکوسی داشته است. صعود شاخص‌دلار به کانال 92 واحدی، برای طلا به معنای آن است‌ که به سطح پایین‌تر برمی‌گردد. به گفته کارشناسان پس از ریزش روز جمعه، طلا اکنون در منطقه خطر قرار دارد. این فلز ارزشمند ممکن است از سطح ۱۷۵۰ دلار اندکی حمایت دریافت کند اما اگر این سطح قیمت شکسته شود، قیمت‌ها ممکن است تا مرز روانی مهم ۱۷۰۰ دلار عقب‌نشینی کند. انتظار می‌رود طلا در مسیر نزولی نوسانات زیادی را شاهد باشد و طی این مدت فروش‌ها در بازار نیز با قوت بیشتری ادامه یابد. در هفته جاری آمار اقتصاد کلان همچنان نقش مهمی در مسیر قیمت طلا خواهد داشت. بعضی از این آمار شامل شاخص‌های تورم از جمله گزارش شاخص قیمت مصرفی در روز چهارشنبه و شاخص قیمت تولیدکننده در روز پنج‌شنبه منتشر می‌شوند.

 

بازار اوراق مسکن

04 copy

جذابیت تسه 9812

اوراق تسهیلات بانک مسکن در دومین روز معاملاتی بازار سرمایه همزمان با رشد و سبز‌پوشی شاخص سهام افزایش قیمت را به‌ثبت رساندند. تسه9812 پس از سه روز تلاش در کانال مقاومتی خود، توانست از مرز 61 هزار تومانی گذر کند و به قیمت پایانی 61 هزار و 360 تومان دست یابد. این رقم در قیاس با قیمت روز شنبه افزایش بیش از 2 درصدی، معادل یک‌هزار و300‌تومان را نشان می‌دهد. با صعود تسه‌ها به کانال جدید و افزایش ملایم این اوراق در روزهای گذشته بازار سرمایه، ارزش‌کل معاملات انجام شده در این دسته از سهام تا روز یکشنبه به بیش از 463 میلیون تومان رسید. به این ترتیب میانگین قیمتی تسه‌ها در فرابورس به 61هزار و 653 تومان رسید. این امر به جذابیت «تسه9812» که در روزهای پیشین به قیمت کمتر از میانگین معامله شد، افزوده است.

 

بازار نفت

05 copy

کف 20 روزه نفت

قیمت نفت وست‌تگزاس اینترمدییت به‌دنبال نگرانی‌های ناشی از محدودیت‌های مسافرتی اعمال‌شده به‌منظور جلوگیری از گسترش کرونا سویه دلتا که ممکن است روند ترمیم تقاضای جهانی برای انرژی را مختل کند، روز جمعه به کف 20 روزه خود رسید. عقب‌نشینی نفت از اوج دوساله و واگذاری کانال 70 دلاری سبب شد طلای سیاه بدترین عملکرد هفتگی در 9 ماه اخیر را به ثبت رساند. به این ترتیب با بسته‌شدن این شاخص نفتی در قیمت 67 دلار و 90 سنت بازده هفتگی آن به منفی 8 درصد رسید. در حال‌حاضر سویه دلتا عامل اصلی نوسان قیمت در بازار نفت و بسیاری از بازارهای دیگر است‌ اما عامل دیگر افت قیمت نفت تقویت ارزش دلار پس از انتشار گزارش قوی از بازار کار آمریکا بود. تقویت دلار موجب گران‌تر شدن کالاهای ارزش‌گذاری‌شده به این ارز برای خریدارانی می‌شود که از ارزهای غیردلاری استفاده می‌کنند.