01

بازار سهام

بازگشت جذابیت بورس

روز دوشنبه روند صعودی و مثبت بازار سهام ادامه یافت و میزان تقاضای حقیقی نیز  طی روزهای اخیر رو به افزایش است. بر این اساس بهبود چشم‌گیر داد‌وستدهای سهام در روز گذشته باعث سبزپوشی شاخص کل بورس شد. به طوری که نماگر اصلی تالار شیشه ای با 08/ 1 درصد رشد همراه شد و در ارتفاع یک میلیون و 433 هزار واحدی ایستاد. همچنین شاخص کل هموزن همسو با کلیت بازار مسیر صعودی را در پیش گرفت و توانست 22/ 1 درصد به ارزش خود بیفزاید. وضعیت کنونی بازار سهام و افزایش سطح امیدواری سرمایه‌گذاران باعث شده تا نیروی جدیدی برای رونق معاملات تزریق شود. بنابراین با توجه به روند تقاضای بازار طی روزهای اخیر انتظار می‌رود بازار به روند صعودی خود ادامه دهد. همچنین گفته می‌شود با توجه به شرایط فعلی، بورس می‌تواند برای نسبت به دیگر گزینه‌ها سودآور باشد.

03

بازار سکه

توقف حرکت سکه

بازار طلا و سکه در روز گذشته تحت تاثیر افت شدید اونس طلا در معاملات بازار جهانی، تغییر و تحول چندانی به خود ندید و به نوسانات محدود خود پایبند ماند. به‌طوری که بهای هر سکه در 11 میلیون و 260 هزار تومان مورد معامله قرار گرفت. لازم به ذکر است که رشد روزهای اخیر قیمت سکه امامی برای سرمایه‌گذاران این بازار توجیه معناداری داشت. زیرا سکه در شرایطی که بازارهای جهانی تعطیل بودند و اونس طلا نیز با روندی نزولی روبه‌رو بود؛ با افزایش خریداران مواجه شد. بنابراین همین عدم تناسب در رشد سکه، زمینه‌ساز افزایش حباب شد. رشد حباب سکه، از نگاه برخی فعالان این بازار‌ به آن معنا است که معامله‌گران سکه نسبت به روند آتی قیمتی طلا و دلار خوش‌بین هستند. با این وجود بسیاری برای انجام معاملات خود با توجه به سیاست‌های دولت جدید محتاطانه برخورد می‌کنند.

04

بازار طلای جهانی

بیشترین افت چهار ماهه اونس

بهای اونس طلا در معاملات بازار جهانی چند روز اخیر در پی نگرانی‌های سرمایه‌گذاران این بازار نسبت به افزایش زود‌هنگام نرخ‌های بهره در آمریکا ریزش را تجربه کرد و به پایین‌ترین حد خود در چهار ماه گذشته رسید. به این ترتیب این فلز گران‌بها تا ساعت 20 روز گذشته به سطح 1732 دلار رسید. هرچند این ریزش در دادوستدهای روز اندکی نوسان داشت، اما همچنان در کف چهار ماهه قرار دارد. آمارهای اقتصادی که روز جمعه منتشر شد، حاکی از رونق اشتغال در یک سال اخیر بود و رشد دستمزدها ادامه داشت. آمار اخیر احتمال تعدیل زودتر از موعد تدابیر محرک مالی به اجرا درآمده در دوران پاندمی را تقویت کرده است. این آمار باعث رشد بازده اوراق خزانه ۱۰ ساله آمریکا شد و به جذابیت طلا به عنوان دارایی امن لطمه وارد کرده است.

05

بازار اوراق مسکن

اصلاح قیمتی تسه

اوراق تسهیلات مسکن در معاملات روز دوشنبه بازار سهام پس از افزایش‌های متوالی و فتح کانال ۶۱ هزار تومانی در روز‌های پیشین از این محدوده عقب‌نشینی کرد و کاهش ۵۰۰ تومانی را به ثبت رساند. تسه ۹۸۱۲ با وجود کاهش قیمت توانست محدوده مهم ۶۰ هزار تومانی که سطح مقاومتی اوراق تسهیلات تلقی شده را حفظ کند. به این ترتیب تسه ۹۸۱۲ در دادوستدهای روز گذشته در قیمت پایانی ۶۰ هزار و ۸۵3 تومان بسته شد که کاهش 8/ 0 درصدی را در مقایسه با روز کاری قبل نشان می‌دهد. اوراق تسهیلات مسکن همواره رفتاری مانند شاخص کل بورس را دنبال می‌کنند و همزمان با رونق این نماگر دادوستدها در این دسته از سهام نیز بهبود چشمگیری داشته است، تا جایی که موفق به شکست سطح مقاومتی خود شد. بنابراین کاهش بهای تسه یاد شده در روز گذشته می‌تواند ناشی از اصلاح قیمت باشد.

06

بازار نفت

تشدید روند نزولی

قیمت نفت روز دوشنبه تحت تاثیر رشد ارزش دلار و نگرانی‌ها نسبت به محدودیت‌های کرونایی جدید در آسیا به ویژه چین، سقوط کرد و به روند نزولی هفته گذشته ادامه داد. بهای معاملات نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا با دو دلار و ۴۰ سنت معادل 42/ 3 درصد کاهش، به ۶۵ دلار و 58 سنت در هر بشکه رسید. شاخص نفت آمریکا هفته گذشته ۸ درصد کاهش داشت که بزرگ‌ترین کاهش هفتگی در ۹ ماه گذشته بود. نگرانی‌ها نسبت به احتمال ریزش تقاضای جهانی برای نفت با شتاب گرفتن گسترش ابتلا به کرونای دلتا، دوباره شکل گرفته است. اگرچه آمار ابتلا در چین در حال حاضر اندک است اما درست در زمان اوج سفرهای تابستانی اتفاق افتاده است و این وضعیت نشانه‌های رشد قوی تقاضا در مناطق دیگر را تحت‌الشعاع قرار داده است. تا جایی که نفت برنت نیز به زیر مرز ۷۰ دلاری سقوط کرد.