01

بازار سهام

پایان هفته سراسر مثبت

بازار سهام‌ در آخرین روز معاملاتی شروع پرتقاضایی داشت و شاخص کل  با رشد 12/ 2 درصدی به سطح یک میلیون و 484هزار واحدی صعود کرد. یکی از محرک‌های رشد بازار در هفته گذشته تحرکات در نرخ ارز بود که اقبال سرمایه‌گذاران به نماد‌های دلاری بازار را در پی داشت. به نظر می‌رسد پس از گذشت یک سال سخت برای سرمایه‌گذاران و افت حدود 30 درصدی شاخص از ۱۹ مرداد ۹۹ که سقف تاریخی دو میلیون واحدی را ثبت کرده بود؛ اکنون بار دیگر بازار سرمایه به سرمایه‌گذاران روی خوش نشان داده است. با توجه به چشم‌انداز صعودی نرخ ارز و افزایش انتظارات تورمی و همچنین گزارش‌های عملکرد جذاب شرکت‌های بورسی و از سوی دیگر تعیین سیاست‌ها و کابینه دولت جدید، بازار سرمایه در گام نخست بهترین گزینه برای پوشش هزینه‌های تورمی و در گام بعدی کسب بازدهی حقیقی خواهد بود.

03

بازار سکه

روند پرشتاب سکه

روند قیمت‌ها در بازار طلا و سکه روز چهارشنبه بسیار پرشتاب و صعودی بود. به طوری که هر سکه امامی در روز گذشته توانست از مرزهای جدید قیمتی خود عبور کند و در بالای سطح مهم و حساس فنی 11 میلیون و 500 هزار تومان مورد معامله قرار بگیرد. عامل تسریع رشد بهای سکه در روز گذشته، افزایش نرخ دلار در بازار داخلی بوده که در این بین روند متعادل و کم‌تحرک اونس طلا در معاملات بازار جهانی ترمزی برای شتاب‌گیری سکه محسوب شد که درنهایت باعث رسیدن آن به 11 میلیون و 600‌هزار تومان شد. فعالان بازار طلا معتقدند در حال حاضر ریسک فروش سکه بالاتر از خرید آن است زیرا امیدها به احیای برجام کمتر شده و وضعیت طلا در بازار جهانی هم به همین منوال نمی‌ماند.

04

بازار طلای جهانی

تلاش برای بهبود روند

قیمت طلا در معاملات روز چهارشنبه بازار جهانی تحت‌تاثیر نگرانی‌ها نسبت به افزایش آمار ابتلا به کرونای دلتا که دلار قوی‌تر و بازده بالاتر اوراق قرضه را تحت‌الشعاع قرار داد، افزایش یافت. ادامه نگرانی‌ها نسبت به ریسک شیوع کرونای دلتا باعث موج تقاضا برای دارایی امن در بازار طلا شده اما طلا همچنان برای بهبود از ریزشی که روز دوشنبه داشت، دست و پا می‌زند. به این ترتیب بهای اونس در ساعت 20 روز گذشته به 1748 دلار رسید؛ نشانه‌هایی که طی روزهای اخیر از بهبود بازار کار آمریکا وجود داشته، نگرانی‌ها را از افزایش زودتر از موعد نرخ‌های بهره این کشور برانگیخته و باعث سقوط طلا به قعر چهار ماهه در معاملات روز دوشنبه شد. طلا پناه امن دارایی در برابر تورم ناشی از تدابیر محرک مالی محسوب می‌شود و افزایش نرخ‌های بهره به جذابیت سرمایه‌گذاری در این فلز ارزشمند ضربه خواهد زد.

05

بازار اوراق مسکن

افت ارزش معاملات «تسه 9812»

روند معاملات اوراق تسهیلات بانک مسکن در بازار فرابورس روز چهارشنبه با وجود اینکه قیمت پایانی «تسه 9812» با 43/ 1درصد معادل 867 تومان رشد همراه بود و به سطح 61 هزار و 331 تومان دست یافت، با افت ارزش مواجه بود؛ به طوری که داد و ستدهای روز گذشته با تعداد 71 معامله به ارزش حدود 37 میلیون تومان به پایان رسید. لازم به ذکر است که عمده تسه‌های همگروه این اوراق تسهیلات بانکی نیز مثبت بودند. اما برخلاف روند افزایشی «تسه 9812» فشار در سمت فروشندگان به چشم می‌خورد. از نگاه تحلیلگران فنی روند قیمتی این اوراق در یک حالت تعادلی و به دور از هرگونه نوسانات چشمگیر است. در واقع روند فعلی حاکی از یک حرکت با دامنه خنثی بوده که می‌تواند تا چند روز در همین محدوده در حال نوسان بماند.

06

بازار نفت

دامنه منفی نفت

به دنبال افزایش آمار مبتلایان به ویروس کرونا و در مقابل، افزایش چشمگیر تقاضای سوخت از سوی آمریکا، بهای نفت وست تگزاس اینترمدییت روند نزولی ملایم‌تری را در روز چهارشنبه طی کرد. به طوری که باعث شد قیمت هر بشکه نفت خام WTI در روز گذشته در سطح 67 دلار و 50 سنت معامله شد. داده‌های اولیه منتشر شده حاکی از کاهش موجودی ذخایر نفت‌خام، بنزین و دیگر فرآورده‌های نفتی آمریکاست. به گفته برخی کارشناسان این صنعت، ذخایر نفت‌خام ۸۱۶‌هزار بشکه در هفته منتهی به ۶ آگوست کاهش یافته است. همچنین گفته می‌شود که بسته زیرساختی یک تریلیون دلاری که بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری ملی در طول دهه‌های گذشته است، به جاده‌ها، پل‌‌ها، فرودگاه‌ها و مسیل‌های آب اختصاص دارد که در صورت تصویب منجر به رشد اقتصاد و تقاضا برای فرآورده‌های نفتی می‌شود.