بازار سهام

01 copy

مقاومت فنی شاخص

بازار سهام پس از پشت سر گذاشتن هفت روز روند صعودی، در نهایت با آغاز معاملات در روز شنبه، روند معکوسی را طی کرد. روند نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در روز گذشته، پس از افت‌و‌خیز چند باره، در نهایت با آرام‌شدن شیب نزولی همراه شد، به‌طوری که شاخص کل بورس با 26/ 0درصد افت به سطح یک‌میلیون و 480هزار واحد عقب‌نشینی کرد. اما در مقابل، شاخص کل هموزن توانست با رشد کمتر از 1/ 0درصد موقعیت مثبت خود را حفظ کند. با وجود افت میانگین وزنی قیمت ها در بازار سهام، ارزش معاملات خرد نیز در حال رکوردزنی است و به بیشترین مقدار از 26 بهمن‌ماه 99 (7481 میلیارد تومان) تاکنون رسیده است. به گفته تحلیلگران فنی این بازار، از عمده دلایل سرخ‌پوشی روز گذشته، رسیدن شاخص به سطح مقاومتی خود است.

 

بازار سکه

02 copy

افزایش حباب سکه

روند دادوستد سکه در روز شنبه همزمان با رشد پرشتاب نرخ دلار در بازار داخلی و تمایلات مبهم و صعودی اونس طلا در معاملات بازار جهانی و همچنین فشارهای روانی غیراقتصادی وارد بر سرمایه‌گذاران که ناشی از مذاکرات برجام است، به اوج‌گیری خود ادامه داد، به‌طوری که هر سکه امامی روز گذشته با افزایش بیش از یک‌درصد به قیمت 11میلیون و 730 هزار تومان در بازار مورد معامله قرار گرفت. بر این اساس حباب این سکه توانست از سطح 600 هزار تومان عبور کند. با توجه به تعطیلات یک‌هفته‌ای بازارها که از روز دوشنبه برای پیشگیری از گسترش بیشتر ویروس کرونا آغاز خواهد شد و تا شنبه هفته بعد ادامه خواهد یافت به نظر می‌رسد این تعطیلی به کاهش تقاضا و پایین آمدن قیمت طلا و سکه طی روز‌های آینده منجر شود.

 

بازار طلای جهانی

03 copy

دلار ناجی سقوط طلا

اونس طلا در معاملات هفته گذشته بازار جهانی که در محدوده‌ای بالاتر از ۱۸۰۰ دلار قرار داشت، به یکباره به کمترین رقم در یک ماه گذشته کاهش پیدا کرد. در روزهای اخیر وضعیت حاکم بر اقتصاد جهان زمینه را برای ریزش بهای طلا مهیا کرده و قیمت طلا سقوط آزاد را تجربه کرد، اما در نهایت شیوع کرونای دلتا سبب شد که روند ریزشی متوقف شود. اونس طلا که در روزهای گذشته تا نزدیکی کانال 1600 دلار عقب نشسته بود، با بازپس‌گیری کانال یک هزار و 700 دلاری در آخرین روز معاملاتی خود تا سقف 1780 دلار پیشروی کرد و از ریزش هفتگی در امان ماند و به رشد حدود یک‌درصدی دست یافت. احساسات کوتاه‌مدت در بازار طلا بار دیگر به افزایش قیمت طلا خوش‌بین شده‌اند، اما بازار نوسانی مانده و قیمت‌ها همچنان در حال احیا پس از ریزش اخیر است.

 

بازار اوراق مسکن

04 copy

افت بهای تسه

اوراق تسهیلات بانک مسکن در معاملات روز شنبه برخلاف رشد روزهای پیشن خود با کاهش قیمت مواجه شد و «تسه9812» نیز در همگرایی با عقبگرد شاخص کل بورس افت قیمتی را تجربه کرد و بیش از 800 تومان معادل 4/ 1درصد از ارزش هر ورق این نماد کاسته شد. به این ترتیب بهای هر فقره از تسه9812 در قیمت پایانی 60 هزار و 431 تومان بسته شد. براساس اعلام بانک مرکزی، متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تهران در تیرماه سال جاری ۳0 میلیون تومان بود که با وام ۲۴۰ میلیون تومانی حداکثر ۸متر از یک واحد مسکونی را پوشش می‌دهد. به این ترتیب اگرچه مبلغ یادشده بخش کمی از هزینه‌های خرید مسکن را پوشش می‌دهد، اما باز هم متقاضیان زیادی در نوبت دریافت چنین وامی از بانک مسکن هستند.

 

بازار نفت

05 copy

موانع بهبود نفت

بازار نفت در معاملات هفته گذشته نوسانات زیادی را تجربه کرد و وارد دور جدیدی از ریزش قیمت‌ها شد. اگرچه این نرخ در اواسط هفته اندکی صعودی شد، اما این روند پایدار نماند و بهای نفت درآخرین روز کاری بازارهای جهانی، در حالی سقوط کرد که گسترش کرونای دلتا نگرانی‌های جدیدی در مورد چشم‌انداز تقاضای نفت به وجود آورده است. وضع محدودیت ترافیکی و قرنطینه‌ای جدید در چین، اندونزی و سایر کشورهای آسیایی برای مقابله با گسترش شیوع کرونای دلتا، این نگرانی را به وجود آورده است که تقاضای سوخت دوباره با افت شدیدی روبه‌رو شود. شیوع نگران‌کننده کرونای دلتا و آمار شاخص مصرفی نه‌چندان مطلوب آمریکا برای اوت، مانع بهبود قیمت‌ها در معاملات روز جمعه شد. به این ترتیب قیمت نفت به 68 دلار در هر بشکه رسید. هرچند بازار با نوسانات منفی روبه‌رو شد، اما از ریزش هفتگی در امان ماند.