بازار سهام

صعود در هفته نیمه‌تعطیل

Untitled-1

شاخص کل بورس در دو روز معاملاتی مثبت و صعودی هفته گذشته، خود را به‌قله 5/ 1میلیون واحدی رساند که  بالاترین رقم از 23 آذر‌ماه 99  است. پس از  ایست این نماگر در مرز حساس مقاومتی، بازارهای داخلی وارد تعطیلات یک هفته‌ای کرونایی شد، با این حال بورس در هفته گذشته با وجود دو روز کاری  بازدهی یک درصدی  را به‌ارمغان آورد. به‌بیان کارشناسان، بازار سهام بعد از نوسان و فراز و نشیب‌های زیادی که تجربه‌کرد، اکنون وارد مدار صعودی شده‌است و در موقعیت خوبی قرار دارد. همچنین  به‌نظر می‌رسد اگر رخداد جدید و تاثیرگذار بر معاملات بازار سهام واقع نشود، این بازار همچنان به‌روند صعودی خود ادامه می‌دهد و با توجه به‌شرایط خوبی که در این بازار ایجاد شده‌است، سهامداران قادر به‌کسب بازدهی قابل‌قبولی از این بازار خواهند بود.

 

بازار سکه

نقطه صعود سکه

Untitled-2

 با توجه به‌روند قیمت سکه در هفته‌‌ گذشته که تنها دو روز بازار رسمی فعال بوده‌است، شاهد کاهش دادوستدها و معاملات بودیم که سبب افت اندک حباب سکه امامی شد. بهای این فلز گرانبها در روز یکشنبه‌ تا 11 میلیون و 930 هزار تومان پیشروی کرد و عملکرد هفتگی خود را تنها در دو روز کاری به‌2/ 3درصد رساند. در حقیقت بازار در دو روز ابتدایی هفته اخیر فعال بود و روند صعودی داشت؛ چراکه تغییرات قیمت اونس طلا نسبت به‌هفته قبل از آن افزایشی بود؛ اما طی روزهای اخیر نیز طلای جهانی تغییر چندانی نداشته‌است. به‌عقیده برخی فعالان بازار انتظار می‌رود که در صورت ادامه‌دار بودن روند افزایشی نرخ دلار و عدم‌مشخص شدن وضعیت برجام، بازار طلا و سکه مجددا با افزایش تقاضا مواجه شود.

 

بازار طلای جهانی

رشد محدود طلا

Untitled-3

بهای اونس طلا در بازار‌های جهانی چند روز گذشته  تحت‌تاثیر بازارهای بیرونی که شاخص‌دلار آمریکا را تقویت کرد و به‌بالاترین سطح چهار‌ماه و نیم گذشته رسید، عقب‌نشینی کرد و همزمان کاهش قیمت نفت‌خام هم بر بازار فلزات گرانبها تاثیرگذار بود. اما نگرانی‌ها نسبت به‌شیوع کرونای دلتا و تاثیر آن بر احیای اقتصادی به‌کمک این فلز ارزشمند شتافت و مانع افت هفتگی شد، هر چند که صعود  ملایم شاخص دلار این رشد را محدودتر کرد؛ به‌این ترتیب اونس طلا در ساعت 20 روز گذشته به‌1783 دلار رسید. به‌گفته کارشناسان ریسک‌گریزی سرمایه را به‌سمت اوراق قرضه سوق داده  و باعث کاهش بازده می‌شود و این موضوع روی قیمت طلا تاثیر گذاشته‌است. برای حفظ روند صعودی نیاز است تا قیمت‌ها بار دیگر تقویت شود. هدف بعدی صعودی قیمت طلا دستیابی به‌سطح مقاومت فنی ۱۸۰۰ دلاری است.

 

بازار اوراق مسکن

افزایش ارزش معاملات تسه

Untitled-4

اوراق تسهیلات مسکن در معاملات روز یکشنبه ‌بازار سرمایه برخلاف داد و ستد‌های آغاز هفته تغییر مسیر داد و افزایش قیمت را به‌ثبت رساند. به‌این ترتیب «تسه 9812» در کانال 60 هزار تومانی پیشروی خود را ادامه داد و در قیمت پایانی 60 هزار و 723 تومان بسته شد‌ که در مقایسه با رقم روز کاری قبل 5/ 0درصد افزایش داشته‌است. اوراق تسهیلات مسکن که در روز‌های پیشین از مرز 61 هزار تومانی نیز فراتر رفته و به ‌مسیر کاهشی برگشته بود، اکنون موفق به‌حفظ کانال مقاومتی خود شده‌است. با وجود اینکه در هفته گذشته تنها دو روز کاری در بازار سرمایه داشتیم ارزش معاملات در این دسته از سهام به‌بیش از 378 میلیون تومان رسیده‌است‌ اما تسه9812 در عملکرد هفتگی خود موفق به‌ثبت هفته مثبت نشد و به‌ریزش یک درصدی بسنده کرد.

 

بازار نفت

کف سه‌ماهه نفت

Untitled-5

قیمت نفت پس از نوسانات زیاد و ریزش سنگین در هفته گذشته به‌قعر سه‌ماهه سقوط کرد و در معاملات روز جمعه با کاهش بیش‌تری مواجه شد. به ‌این ترتیب بهای معاملات وست‌تگزاس اینترمدییت روز گذشته به‌63 دلار در هر بشکه رسید و در مسیر ثبت کاهش هفتگی بیش از 7درصدی قرار گرفت. شیوع کرونای دلتا در آسیا احتمالا به‌تقاضا برای نفت‌خام آسیب می‌زند و ممکن است دورنمای قیمت نفت را تیره کند. نگرانی‌های فزاینده نسبت به‌رشد اقتصاد جهانی بر بازار نفت سنگینی می‌کند. از طرفی  نزدیک‌شدن به‌پایان فصل اوج تقاضا برای بنزین در آمریکا و پایان تعطیلات تابستانی در اروپا و آمریکا  نیز تقاضا برای نفت را ضعیف‌تر خواهد کرد. آمار‌ها نشان داد ذخایر بنزین آمریکا هفته گذشته رشد غیرمنتظره‌ای داشت و به‌نگرانی‌ها نسبت به‌ضعف تقاضا در‌ماه‌های آینده افزود.