بازار سهام

Untitled-1 copy

نیم‌نگاهی به روند بورس

با توجه به گسترش ویروس کرونا در کشور، معاملات بازار سهام چند روزی است که به دلیل تعطیلی‌ها متوقف شده است. با این حال شاخص کل تنها در دو روز  معاملاتی هفته گذشته رشد بیش از یک درصدی را تجربه کرد تا روند مثبت بورس به 9 هفته برسد. علاوه بر این، شاخص کل هموزن نیز در هفته گذشته 4/ 1درصد ارتقا داشت. سیر صعودی بازار سرمایه امیدواری‌های زیادی را برای سرمایه‌گذاران ایجاد کرده، اما در مقابل به دلیل ابهامات غیر‌اقتصادی موجود در بازارهای داخلی نیز شاهد خروج پول از بازار بودیم. به گفته برخی کارشناسان گروه‌های شاخص‌ساز با توجه به شرایط بنیادی مناسب و ارزنده بودن قیمت‌ها و عوامل بیرونی دیگر مانند نرخ ارز، روند کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی و... می‌توانند عوامل تحرک خوبی برای روند هفته جاری بورس باشند.

 

بازار سکه

03

ریسک بالاتر در قطعات کوچک‌تر

روند صعودی بازار طلا و سکه تا قبل از  تعطیلات کرونایی منجر به رشد نرخ سکه‌های طرح جدید تا نزدیکی مرز 12 میلیون تومانی شد. توقف معاملات در بازارهای داخلی از 25 تا30 مرداد ماه سبب عدم‌واکنش این فلز گرانبها به تغییرات اونس طلا جهانی شد و آنچه باعث جهش قوی سکه به سطوح جدید شده تغییرات ناشی از سیر صعودی دلار و سطوح جدید آن است. به این ترتیب هر قطعه از سکه امامی در معاملات روز یکشنبه هفته گذشته  به 11 میلیون و 930 هزار تومان رسید و رشد بیش از 3 درصدی را در کارنامه هفتگی به ثبت رساند. با وجود اینکه چنین شرایطی سبب کاهش حباب سکه شده، اما قطعات کوچک‌تر مسکوکات طلا به دلیل بالا بودن تقاضا برای خرید و عرضه اندک از ریسک بالاتری برخوردار هستند.

 

بازار طلای جهانی

04

طلا از صعود بازماند

اونس طلا در معاملات هفته گذشته شاهد ریسک‌گریزی شدیدی از سوی سرمایه‌گذاران بود. با این حال ارزش فلزات گرانبها با تقویت شاخص دلار آمریکا و کاهش قیمت نفت خام نسبت به روزهای پایانی هفته گذشته عقب‌نشینی داشت. به این ترتیب طلا در پایان معاملات روز جمعه در حالی تثبیت شد که تقویت ارزش دلار موج خرید طلا که به وسیله بحران کرونای دلتا به وجود آمده بود را خنثی کرد. بر این اساس بهای هر اونس در سطح 1781 دلار بسته شد، اما رشد چشمگیری در مقیاس هفتگی نداشت. بازار طلا تحت‌تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد زیرا اقتصاد جهانی با رشد تورم و کندی روند احیا بر اثر پاندمی کووید-۱۹ روبه‌روست. همزمان سرمایه‌گذاران تلاش می‌کنند گام بعدی بانک مرکزی آمریکا و تاثیر آن بر بازده اوراق قرضه و دلار آمریکا را ارزیابی کنند.

 

بازار اوراق مسکن

05

تغییرات قیمتی تسه

روند قیمتی اوراق تسهیلات بانک مسکن در معاملات بازار فرابورس که با نماد «تسه 9812» مورد داد و ستد متقاضیان خرید مسکن قرار می‌گیرد، از ابتدای سال 1400 تاکنون بالغ بر 13 هزار و 800 تومان افزایش یافت. به طوری که این اوراق تسهیلات در دامنه قیمتی 48‌هزار و 580 تومان تا سقف 62 هزار 430 تومان نوسان داشته و توانسته موقعیت خود را در بالای سطح 60 هزار تومان تثبیت کند. باید توجه داشت این اوراق صرفا ابزاری برای فروش حق‌تقدم دریافت تسهیلات بانک مسکن است نه ابزاری برای سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه. برخی تحلیلگران بر این باورند که با توجه به شرایط رکودی فعلی بازار مسکن و شنیده‌هایی مبنی بر ادامه رشد قیمت‌های مسکن از سوی دیگر، می‌توان برای چند ماه آینده تداوم رشد قیمتی معاملات این اوراق را انتظار داشت.

 

بازار نفت

06

 بزرگ‌ترین کاهش هفتگی 9 ماهه

قیمت نفت روز جمعه که سرمایه‌گذاران در پی افزایش موارد ابتلا به کووید-۱۹ خوش‌بینی کمتری به دورنمای تقاضا برای سوخت پیدا کردند، برای هفتمین روز متوالی کاهش یافت و بزرگ‌ترین کاهش هفتگی در بیش از ۹ ماه گذشته را رقم زد. بازار انرژی هفته گذشته با موانع چندوجهی روبه‌رو شد. قوی شدن ارزش دلار آمریکا هم به نگرانی‌ها درباره افزایش آمار ابتلا به ویروس کووید-19 نوع دلتا اضافه شده است. به پایان رسیدن فضای تعطیلات تابستانی آمریکا و اروپا که اوج تقاضا برای بنزین است نیز تقاضا برای نفت خام را متاثر می‌کند. همه این عوامل سبب سقوط طلای سیاه به قعر سه‌ماهه آن شدند، به این ترتیب بهای معاملات وست تگزاس اینترمدییت روز جمعه در سطح 61 دلار و 80 سنت بسته شد که ریزش بیش از 9 درصدی را در مقیاس هفتگی نشان می‌دهد.