بازار سهام

01 copy

رکورد جدید بورس در 1400

بازار سرمایه، روز یکشنبه پس از پایان تعطیلات کرونایی، روند خود را مثبت آغاز و با رشد 04/ 1درصدی به ارتفاع یک‌میلیون و 515هزار واحد صعود کرد. شاخص کل هموزن نیز روز گذشته 8/ 1درصد به ارزش خود افزود. روند شاخص کل بورس طی ماه‌های گذشته با افزایش امیدواری‌ها و ورود مجدد سرمایه‌گذاران به بازار جان دوباره‌ای گرفت، به‌طوری که برخلاف مردادماه سال گذشته که سقوط تاریخی بورس رخ داد، در مردادماه سال 1400، بورس مثبت ظاهر شد و بازدهی مثبت 6/ 15درصدی را نصیب سرمایه‌گذاران خود کرد. بسیاری از کارشناسان این بازار اذعان دارند که با توجه به عمق کم بازار سرمایه در مقایسه با سایر کشورها، اتخاذ تصمیمات عجولانه می‌تواند زمینه‌ساز رفتار هیجانی از سوی سهامداران باشد و ضربات جبران‌ناپذیری به بازار سهام وارد کند.

 

بازار سکه

02 copy

رشد سکه در فضای غیررسمی

با وجود کاهش قیمت اونس طلا در معاملات بازار جهانی و تعطیلی 6روزه کرونایی بازارهای ایران، بهای طلا و سکه روز یکشنبه رکورد بی‌سابقه‌ای را در روند قیمتی سال جاری به ثبت رساند، به‌طوری که هر قطعه سکه امامی روز گذشته به قیمت 12میلیون و 50 هزار تومان افزایش یافت. عملکرد ماهانه این فلز گرانبها در مردادماه سال گذشته بالغ بر 85/ 3درصد مثبت بود، در حالی که در مردادماه سال جاری 9/ 13درصد سودآوری را برای سرمایه‌گذاران خود به همراه داشته است. لازم به ذکر است با آنکه بازار طلا تعطیل بود، اما عده‌ای از سفته‌بازان و دلالان در شبکه‌های مجازی و بازارهای غیررسمی طلای آب‌شده و سکه معامله می‌کردند که افزایش دادوستدها در فضای غیررسمی، طلا را با رشد قیمتی روبه‌رو کرده است.

 

بازار طلای جهانی

03 copy

طلا در معرض ریزش

تقویت ارزش دلار در هفته گذشته مانع رشد چشمگیر اونس طلا در بازارهای جهانی شد و نگرانی‌ها از افزایش موارد ابتلا به نوع مسری‌تر ویروس کرونا که می‌تواند چشم‌انداز اقتصاد جهانی را تیره‌وتار سازد، به عقب‌نشینی‌های طلا دامن زده است. به این ترتیب، این فلز گرانبها در قیمت 1781 دلار به معاملات خود در هفته گذشته پایان داد. با وجود اینکه اونس طلا پس از ریزش دو هفته پیش، به‌سرعت در بالای ۱۷۰۰ دلار تثبیت شد، اما تقاضای کافی برای خرید وجود ندارد تا قیمت این فلز ارزشمند بالاتر برود. طلا درست روی یک خط نزولی قرار گرفته و افت بیشتری پیدا خواهد کرد. بعضی از تحلیلگران بازار جهانی می‌گویند که ناکامی این فلز ارزشمند برای عبور از مرز ۱۸۰۰ دلار، ممکن است طلا را در معرض ریزش قابل توجه دیگری قرار دهد.

 

بازار اوراق مسکن

04 copy

نوسانات صعودی تسه

اوراق تسهیلات بانک مسکن در معاملات مردادماه نوسان چندانی از خود نشان نداد و روند افزایشی ملایمی را پشت سرگذاشت. اما میانگین قیمتی این اوراق در دسته «تسه» از 59 هزار تومان به 62 هزار و 100 تومان رسیده که نشان‌دهنده افزایش قیمت اغلب تسه‌ها با سررسید‌های مختلف است. با ازسرگیری معاملات بازار سرمایه پس از تعطیلات، اوراق تسهیلات مسکن نیز افزایش را به ثبت رساند و «تسه9812» در همسویی با هم‌گروه‌های خود به قیمت 61 هزار و 468 تومان رسید که افزایش 23/ 1 درصد معادل 744 تومان را در قیاس با آخرین قیمت نشان می‌دهد. به این ترتیب نماد یادشده به معاملات خود در پنجمین ماه از سال جاری پایان داد و رشد 6/ 1 درصدی را در کارنامه ماهانه به ثبت رساند. «تسه9812» کمتر از هفت ماه تا پایان تاریخ انقضای خود مهلت دارد.

 

بازار نفت

05 copy

قعر سه‌ماهه نفت

براساس گزارش‌های منتشرشده از آژانس بین‌المللی انرژی، رشد تقاضا برای نفت‌ در ماه ژوئیه تحت تاثیر ویروس کرونای دلتا کاهش یافته و روند بهبود تقاضا در بسیاری از کشورها افت کرده است. همین امر سبب شده تا آژانس برای باقی‌مانده سال میلادی جاری رشد بسیار کمتری را در تقاضای نفت پیش‌بینی کند. شیوع شدید کرونا در آسیا سبب شد تا حد زیادی مقررات قرنطینه در بسیاری از کشورها مجددا وضع شود. در این میان، به‌شدت تقاضای نفت‌خام چین و هند که از بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان نفت در جهان هستند، کاهش یافت که باعث شده بهای هر بشکه نفت WTI در قعر سه‌ماهه خود قرار گیرد. همچنین اوپک در چشم‌انداز جدید خود در خصوص تقاضای نفت با وجود شیوع کرونا در جهان، هیچ‌گونه تغییری اعمال نکرده و بر پیش‌بینی خود مبنی بر بهبود تقاضا در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ استوار است.