بازار سهام

رشد کم‌رمق بورس

1

بازار سهام در نخستین روز معاملاتی شهریور ماه شاهد  افزایش تحرک فروشندگان بود، اما رفته‌رفته از حجم فروشندگان کاسته شد و شاخص کل بورس به مدار صعود بازگشت، هرچند که این رشد در قیاس با روزهای گذشته‌ چشمگیر نبود. اما عقبگرد نماگر اصلی بورس را تا حدود زیادی جبران و جامه سبز خود را حفظ کرد. به این ترتیب شاخص کل بورس در معاملات روز دوشنبه به رشد 02/ 0درصدی دست یافت و همچنان در سطح یک میلیون و ۵۱۵ هزار واحدی باقی ماند. اما شاخص کل هموزن با استقبال گرم سرمایه‌گذاران کوچک 94/ 0 درصد بر ارتفاع خود افزود. تحولات اخیر افغانستان باعث شده تا روند صعودی دلار تقویت شود. روند صعودی دلار به‌همراه انتظارات تورمی جامعه موجب شده تا بازار سرمایه این روزها در کانون توجه سرمایه‌گذاران قرار گیرد. در این روز ارزش معاملات خرد بورس به ۷ هزار و ۵۷۸ میلیارد تومان رسید.

 

بازار سکه

تثبیت کانال جدید سکه

3

قیمت طلا و سکه در دومین روز معاملاتی به روند صعودی خود با قدرت ادامه داد و سکه امامی جایگاه خود را در کانال ۱۲ میلیون تومانی تثبیت کرد. پایان یافتن تعطیلات و از سرگیری دادوستد‌ها در بازار ارز و افزایش دلار تا نیمه اول کانال ۲۷هزار تومانی و همچنین شروع مثبت اونس طلا در بازار جهانی راه صعودی این فلز گرانبها را باز‌تر کرد. به این ترتیب هر قطعه از سکه امامی در معاملات روز دوشنبه به ۱۲ میلیون و ۱8۰ هزار تومان رسید. گذر سکه امامی از مرز مقاومتی و حساس می‌تواند زمینه‌ساز صعود آن تا نیمه‌های اول کانال یاد شده باشد. بازار طلا همواره رفتار بهای دلار را رصد می‌کند و در تطابق با تغییرات قیمتی ارز رفتاری محتاطانه از خود نشان می‌دهد. اما نوسانات طلای جهانی سبب پیشی گرفتن بازده سکه نسبت به دلار در معاملات مرداد ماه شد.

 

بازار طلای جهانی

ورود طلا به کانال 1800دلاری

4

بهای اونس طلا در معاملات بازار جهانی روز دوشنبه تحت‌تاثیر عقب‌نشینی ناگهانی نرخ شاخص دلار آمریکا از سقف هفته گذشته خود - که به بالاترین سطح در ۹ ماه و نیم اخیر رسیده بود - با رشد روبه‌رو شد. به طوری که باعث افزایش تقاضا برای خرید دارایی امن شد و طلا روز گذشته در ساعت19:30به وقت تهران به قیمت 1804دلار برای هر اونس مورد دادوستد معامله‌گران قرار گرفت. با این حال پیشروی قیمت‌ها تا حدود بسیار زیادی تحت‌تاثیر نگرانی‌های سرمایه‌گذاران نسبت به تعدیل محرک‌های مالی توسط فدرال رزرو آمریکا قرار گرفته است. علاوه بر این شیوع ویروس کرونای موسوم به دلتا از علل دیگری است که باعث سنگ‌اندازی برای عدم‌ تعیین‌تکلیف شدن تصمیمات این سازمان شده است. همچنین گفته می‌شود برای سرمایه‌گذاری سودآور باید در انتظار تاثیر سیاستگذاری‌های فدرال‌رزرو برای تعدیل برنامه محرک مالی ماند.

 

بازار اوراق مسکن

ماندگاری تسه در یک سطح

5

دادوستدهای اوراق تسهیلات بانک مسکن که در بازار فرابورس انجام می‌شود روز دوشنبه سرخ‌پوش شد. به این ترتیب که هر فقره از «تسه 9812» روز دوشنبه افت 26/ 0درصدی معادل 162 تومانی را تجربه کرد. افت و خیزهای ناچیزی که در چند روز اخیر برای این نماد رخ داد چندان چشمگیر نبود، به طوری که این اوراق روز گذشته به سطح قیمتی 61 هزار و 305 تومان عقب‌نشینی کرد. همچنین سرخ‌پوشی در تمامی نمادهای همگروه این اوراق دیده می‌شد. «تسه 9812» در حال حاضر در دام محدوده قیمتی ثابت مانده و تاکنون نتوانسته با یک جهش از روند خنثای خود خارج شود. بنابراین احتمالات برای رشد این اوراق در روزهای آتی دور از انتظار است.

 

بازار نفت

احیای قیمت نفت

6

روند نزولی قیمت نفت خام در معاملات روز دوشنبه متوقف شد و تحت‌تاثیر تقاضای سرمایه‌گذاران برای خرید ارزان، جهش یافت. در حالی که طلای سیاه در روزهای گذشته، افت‌های متوالی ناشی از نگرانی پاندمی کرونا و افت تقاضا را تجربه و بدترین سقوط هفتگی در ۹ ماه اخیر را به ثبت رسانده بود. بهای معاملات WTI روز گذشته رشد 5/ 3درصدی را به ثبت رساند و به ۶۴ دلار در هر بشکه رسید. قیمت نفت پس از کاهش شدیدی که هفته گذشته داشت، روز گذشته نفس تازه کرد. انتظار می‌رود هفته جاری شاهد اصلاح قیمت بیشتری برای نفت خام باشیم اما فضای بازار به دلیل نگرانی‌های رو به رشد در خصوص کندی رشد تقاضای جهانی برای سوخت تیره می‌ماند. و از طرفی قیمت نفت رابطه معکوس با نرخ دلار دارد و صعود آن نفت را برای خریداران غیرآمریکایی گران‌تر می‌کند.