بازار سهام

01 copy

اقبال به نمادهای کوچک

بورس تهران روز چهارشنبه معاملات خود را در محدوده منفی در عمده نمادها آغاز کرد. رفته رفته در نیمه دوم بازار با افزایش تقاضا به‌خصوص در سهام کوچک‌تر، تعداد نمادهای سبزپوش افزایش یافت تا در نهایت مجددا شاخص کل هم‌وزن با حفظ پیشتازی خود نسبت به شاخص کل بورس رشد بیشتری را ثبت کند. به این ترتیب شاخص کوچک‌تر‌ها 13/ 1درصد بر ارتفاع قبلی خود افزود و نماگر اصلی تالار شیشه‌ای با 43/ 0درصد رشد در جایگاه یک میلیون و 550 هزار واحدی قرار گرفت. انتقال جریان نقدینگی و موج تقاضا به سمت نمادهای کوچک خود می‌تواند نوید بخش استمرار رشد بلندمدت بازار سهام باشد. از طرفی انتظارات سرمایه‌گذاران از افزایش نرخ ارز و تورم نیز خود دلیل و محرکی برای انتخاب بازار سرمایه به عنوان پناهگاه امن در برابر تحولات اقتصادی شده است.

 

بازار سکه

02 copy

سکه در مسیر صعود

روند صعودی قیمت سکه در معاملات روز چهارشنبه تحت‌الشعاع رشد پرقدرت نرخ دلار ادامه یافت. اگر چه اونس طلا از کانال 1800 دلاری عقب‌نشینی کرد، اما محرک داخلی سکه بر وضعیت موجود چیره و سبب افزایش بهای این فلز گرانبها شد. در این بین کاهش تقاضا در ایام تعطیلات و نااطمینانی به سرمایه‌گذاری در بازار طلا مانع رشد بیشتر مسکوکات طلا شده و از آنجا که هنوز هم برجام و آینده روابط سیاسی بلاتکلیف است، کمترکسی به دنبال خرید طلا و سکه است و از طرفی شرایط اقتصادی مردم هم به گونه‌‌‌ای شده که توان ورود به بازار‌‌‌های سرمایه‌گذاری را ندارند که این موارد به رکود بازار دامن خواهد زد. به این ترتیب هر قطعه سکه امامی روز گذشته به قیمت 12 میلیون و 205هزار تومان افزایش یافت. با وجود اینکه بهای ربع‌سکه اندکی کاهش یافته اما همچنان دارای بیشترین حباب در میان قطعات سکه است.

 

بازار طلای جهانی

03 copy

روند طلای جهانی معکوس شد

قیمت طلا در معاملات روز چهارشنبه در پی رشد شاخص دلار که تقاضا برای خرید این فلز ارزشمند به عنوان دارایی امن را ضعیف کرد، با کاهش روبه‌رو شد. بر این اساس اونس طلا به زیر سطح حمایتی 1800 دلار عقب‌نشینی کرد و (ساعت 21 روز گذشته) در سطح 1791 دلار قرار گرفت. رئیس فدرال‌‌‌رزرو پایان هفته جاری در اجلاس سالانه سران بانک مرکزی در جکسون هول سخنرانی خواهد کرد و سرمایه‌گذاران امید دارند تا سرنخ‌‌‌هایی در مورد برنامه فدرال رزرو در خصوص کاهش ماهانه خرید اوراق قرضه و تزریق نقدینگی به بازار به دست آورند تا از روند آینده بازار طلا مطلع شوند. تحلیلگران فنی بر این باورند در صورتی که اونس به زیر 1790 دلار تنزل یابد شرایط برای ریزش هر چه بیشتر تا سطح قیمتی 1760 دلار فراهم شود.

 

بازار اوراق مسکن

04 copy

کاهش بهای تسه

«تسه9812» از جمله نماد‌های حاضر در گروه اوراق حق‌تقدم استفاده از تسهیلات مسکن است که در اسفند ماه 98 منتشر شده و مانند سایر اوراق در بازار فرابورس سررسید دوساله دارد. این نماد در معاملات روز چهارشنبه از سقف یک‌ماهه خود عقب‌نشینی کرد. به این ترتیب هر برگه «تسه9812» با افت 4/ 2درصد در قیمت پایانی 60 هزار و 332 تومان بسته شد. از آنجا که محدودیت ورود سفارش خرید و انجام معامله به میزان حداکثر ۲۸۰ ورق برای هر کد در یک جلسه معاملاتی وجود دارد، متقاضیان می‌توانند در دو روز کاری بازار سرمایه تعداد اوراق موردنیاز را تهیه و از امتیاز تسهیلات مسکن استفاده کنند. هرچند که این مبلغ تنها بخش کوچکی از هزنیه خرید مسکن را پوشش می‌دهد، اما متقاضیان زیادی دارد و تغییرات تقاضا در مقاطع زمانی مختلف نوسانات زیادی را برای تسه‌ها به همراه داشته است.

 

بازار نفت

05 copy

تعادل نسبی در قیمت نفت

فاجعه ناگوار آتش‌‌‌سوزی روز سه‌شنبه در خلیج مکزیک و خارج شدن سکوهای نفتی از مدار تولید و همچنین تاییدیه نهایی سازمان بهداشت و درمان ایالات متحده مبنی بر استفاده از واکسن فایزر در جهت کنترل شیوع بیماری کرونا، سبب شد تا فشارهای نزولی وارد بر نفت‌‌‌خام، آرام‌‌‌تر شود و تغییرات محسوسی نداشته باشد. به طوری که روز گذشته هر بشکه نفت وست‌‌‌ تگزاس‌‌‌ اینترمدییت آمریکا به قیمت 67 دلار و 90 سنت مورد معامله قرار گرفت. به گفته برخی مقامات، در پی وقوع این حادثه حدود ۴۲۱‌هزار بشکه در روز از تولید نفت آمریکا کاسته شده است. این حادثه سبب شد تا حد زیادی از مازاد میزان عرضه نفت در بازارهای جهانی کاسته شود و به عنوان عاملی در جهت تعدیل بازارهای جهانی عمل کند.