بازار سهام

ورود نقدینگی حقیقی به بورس

1

بازار سرمایه پس از دو روز استراحت و عقبگرد توانست مجددا به مسیر صعودی خود بازگردد و در معاملات روز چهارشنبه سبز‌پوش شود‌ به‌طوری که شاخص‌کل  با 64/ 1 درصد رشد به ‌ارتفاع یک میلیون و 520 هزار واحدی دست یافت و سطح حساس 5/ 1میلیون واحدی خود را باز‌پس ستاند. شاخص‌کل هموزن نیز در پی داد و ستدهای روز گذشته و ورود مجدد نقدینگی حقیقی به بازار مثبت شد و با افزایش 9/ 1 درصدی به‌کار خود پایان داد. فعالان بازار سرمایه بر این باورند که بر اساس آمارهای اقتصادی موجود، انتظار می‌رود در برنامه‌های دولت جدید برای ماه‌های آینده بازار سرمایه شاهد عرضه صندوق‌هایETF جدید و عرضه اولیه سهام بزرگ باشیم که همین امر می‌تواند عامل رشد بیشتر شاخص و حرکت نمادها به‌سمت بالا شود.

 

بازار سکه

عقب‌نشینی سکه

3

بازار طلا و سکه پس از اوج‌گیری قیمت‌ها در پی رشد نرخ دلار و اتفاقات غیر‌اقتصادی منطقه‌ای، چند روزی است که از روند صعودی خود خارج شده است‌، به‌طوری‌که در روز چهارشنبه نیز شاهد کاهش قیمت‌ها در این بازار بودیم. بر این اساس بهای هر سکه امامی روز گذشته در سطح 11 میلیون و 900 هزار تومان مورد داد و ستد معامله‌گران طلا قرار گرفت. همچنین لازم به‌ذکر است که حباب سکه در موقعیت فعلی به‌بیش از 250 هزار تومان رسیده است. به‌عقیده برخی کارشناسان از دلایل عمده و تاثیر‌گذار افت قیمت سکه می‌توان به ‌ریزش قیمتی اونس‌طلا در معاملات بازار جهانی و همچنین مرز مقاومت فنی سکه اشاره کرد. البته عقب‌نشینی دلار و بازگشت آرامش نسبی به فضای خبر نیز مانع رشد هر‌چه بیشتر این کالا در بازار داخلی شد.

 

بازار طلای جهانی

چرخش معکوس طلا

4

قیمت اونس طلا در معاملات روز چهارشنبه بازار جهانی  که سرمایه‌گذاران در آستانه انتشار گزارش اشتغال آمریکا محتاط شده بودند و از طرفی ارزش دلار افزایش یافت و از کف سه هفته‌ای خود فاصله گرفت، کاهش پیدا کرد‌ اما این فلز گرانبها همچنان در کانال حساس خود باقی‌ماند و در ساعت 19 روز گذشته به‌قیمت 1812 دلار رسید. با توجه به‌ اینکه احیای بازار کار یکی از پیش‌شرط‌های بانک مرکزی آمریکا برای آغاز تعدیل خرید اوراق قرضه است، بازار اکنون منتظر انتشار این گزارش در روز جمعه است. در صورتی‌که اشتغال جدید بالای یک‌میلیون باشد، انتظارات برای آغاز تعدیل برنامه خرید اوراق‌قرضه تقویت‌شده و کاهش بیشتر دامنگیر طلا خواهد شد. اما اگر آمار کمتر از این رقم را نشان دهد، نگرانی‌های مذکور رفع شده و قیمت طلا تقویت می‌شود.

 

بازار اوراق مسکن

تغییر روند تسه۹۸۱۲

5

اوراق امتیاز تسهیلات مسکن در آخرین روز معاملاتی بازار سرمایه در هفته‌جاری روند صعودی کمرنگ خود را نیز از دست داد و کاهش قیمت را به‌ثبت رساند. به‌این ترتیب تسه۹۸۱۲ در قیمت پایانی ۵۸ هزار و 409 تومان بسته شد که کاهش 2/ 1درصدی را در مقایسه با بهای قبلی نشان می‌دهد. روز گذشته قیمت خرید برای تسه ۹۸۱۲  کاهش بیشتری داشت و به‌کف قیمتی خود رسید، به‌ این ترتیب با افت ۵ درصدی به‌سطح ۵۶ هزار و۲۰۰ تومان تنزل یافت که می‌تواند نشان از کاهش بیشتر این اوراق در روزهای آتی معاملاتی باشد. این اوراق مشروط بر آنکه چه فاصله زمانی تا سررسید باقی‌مانده است، قیمت‌های مختلفی دارند، ولی معمولا هرچه فاصله زمانی تا سررسید آن بیشتر باشد، این اوراق گران‌تر خواهند بود، بنابراین متقاضیان باید به‌این نکته توجه کنند.

 

بازار نفت

رشد کم‌رمق نفت

6

قیمت نفت در واکنش به‌کاهش بیش از حد انتظار ذخایر نفت آمریکا در معاملات روز چهارشنبه افزایش یافت. گزارش روز سه‌شنبه موسسه امریکن‌پترولیوم که کاهش هفتگی بیش از حد انتظار ذخایر نفت آمریکا را نشان داد، مثبت بود و از قیمت‌ها پشتیبانی کرد. به ‌این ترتیب قیمت‌ها در آستانه دیدار وزیران نفت اوپک‌پلاس به‌مرز ۶۹دلاری نزدیک شد. تحلیلگران می‌گویند انتظار می‌رود قیمت نفت آمریکا تحت‌فشارهای کاهشی بماند زیرا تولید نفت و گاز فراساحلی در منطقه خلیج مکزیکو پس از وقوع توفند قدرتمند آیدا به‌تدریج در حال احیا است، اما فعالیت‌های پالایشگاهی احتمالا مدت بیشتری زمان می‌برد تا به‌وضعیت عادی برگردد. در صورتی‌که از دست رفتن تقاضای پالایشگاهی آمریکا برای نفت بیشتر و طولانی‌تر از مدت توقف عرضه نفت باشد، این امر می‌تواند روی قیمت وست‌تگزاس‌ اینترمدییت در سپتامبر تاثیر منفی بگذارد.